Gdyńska stocznia buduje okręt dla szwedzkiej Marynarki Wojennej [zdjęcia]

Piotr Kallalas
Nauta i Stocznia Wojenna budują okręt dla Marynarki Wojennej Szwecji
Nauta i Stocznia Wojenna budują okręt dla Marynarki Wojennej Szwecji Piotr Kallalas
W piątek, 15 czerwca 2018 r., na terenie gdyńskiej Stoczni Wojennej (dawana Stocznia Marynarki Wojennej) odbyło się oficjalne położenie stępki pod okręt, który w przyszłości ma pełnić funkcje wywiadowcze. Odbiorcą tego zamówienia będzie Szwedzka Agencją Zamówień Obronnych. Jest to swoisty ewenement, że marynarka wojenna jednego kraju zleca wykonanie okrętu w stoczni innego państwa.

Ukończono kolejny etap budowy okrętu SIGINT, który docelowo ma zasilić szwedzkie siły zbrojne. W gdyńskiej stoczni odbyła się uroczysta ceremonia, w której wzięli udział przedstawiciele szwedzkiej Marynarki Wojennej. Zleceniodawca będzie mógł odebrać jednostkę jesienią 2019 roku.

- Okręty rozpoznania radioelektronicznego są przede wszystkim wykorzystywane do przechwytywania i analizy sygnałów radiowych. Muszą być niezawodne i charakteryzować się wysoką gotowością do zadań. Dlatego do ich budowy potrzebne są stocznie posiadające wyjątkowe kompetencje przemysłowe. Jesteśmy bardzo zadowoleni z postępów prac przy okręcie i z przyjemnością uczestniczyliśmy w ceremonii położenia stępki w PGZ Stoczni Wojennej, naszego partnera w tym projekcie - podkreślił Gunnar Wieslander, szef Saab Kockums.

Czytaj też: Polarny statek pasażerski powstaje w Gdyni. Stocznia Crist zbuduje jednostkę dla norweskiego armatora [zdjęcia]

Na uroczystości byli obecni wojskowi ze szwedzkiej Marynarki Wojennej, a także pracownicy firmy Saab, która była współtwórcą projektu. Budowa jest realizowana przez Stocznię Remontową Nauta we współpracy z PGZ Stocznią Wojenną.

- Można powiedzieć, że pierwszym etapem budowy jednostki jest etap cięcia stali. Natomiast to wydarzenie jest drugim kamieniem milowym, a kolejnym będzie wodowanie i dostarczenie tej jednostki, które z kolei jest przewidziane na jesień przyszłego roku. Okręt jest bardzo zaawansowany technologicznie - powiedział Krzysztof Kowalski z Nauty

Zobacz też: Kontrakt gdyńskich stoczni na okręty Ratownik. Wartość umowy to 1,5 mld zł

Jak informuje Nauta, prace przy paleniu blach rozpoczęto w marcu tego roku. Jednostka ma mierzyć 74 metry i charakteryzować się wypornością rzędu 2200 ton

Po zrealizowaniu przedsięwzięcia przyjdzie czas na testy i próby morskie, a w końcowym etapie jednostka zostanie przekazana stoczni w Karlskronie, gdzie Szwedzi zainstalują specjalistyczny sprzęt. Zamówiony okręt ma zastąpić wysłużony okręt HSwMS Orion. Ten został zwodowany w 1984 roku i obecnie jest przygotowywany do wycofania ze służby.

- Ceremonia położenia stępki była ważnym wydarzeniem w harmonogramie realizacji tego projektu. Cieszymy się, że mogliśmy ją świętować razem z naszymi szwedzkimi partnerami. Mamy świadomość, że okręt wywiadowczy jest kluczową jednostką dla szwedzkiej Marynarki Wojennej i traktujemy tę budowę jako przedsięwzięcie o wysokim priorytecie - przyznał Marcin Dąbrowski, Prezes Zarządu Stoczni Remontowej Nauta S.A.

Po przemówieniach nastąpiło uroczyste zespawanie do elementów konstrukcyjnych tablicy upamiętniającej ten dzień. Przedstawiciele firmy Saab podkreślili, że liczą na rozwój dalszej współpracy i być może realizację kolejnych okrętów.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie