Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Co z budową stacji kolejowej Rumia - Biała Rzeka? Podróżni muszą uzbroić się w cierpliwość

Artur Baran
Artur Baran
Mat pras. / UM Rumia
Wciąż nie wiadomo kiedy ruszy budowa długo wyczekiwanej, zwłaszcza przez rumian, ale także i mieszkańców pobliskich miejscowości, inwestycji. Mowa oczywiście o stacji kolejowej Rumia - Biała Rzeka, która docelowo miałaby powstać niedaleko centrum handlowego Port Rumia (Auchan). Jak tłumaczy spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, termin rozpoczęcia prac nad inwestycją nie jest jeszcze znany, ponieważ wciąż nie otrzymała wystarczających środków na jej sfinansowanie...

Co z przystankiem kolejowym Rumia - Biała Rzeka? Kiedy ruszy budowa? - pytają już od kilku lat zniecierpliwieni mieszkańcy Rumi. Jak się okazuje, odpowiedź wcale nie jest taka oczywista...

Nowoczesna stacja, która docelowo miałaby powstać na wysokości centrum handlowego Port Rumia (Auchan), zapowiadana jest już od dawna, a za jej projekt i realizację odpowiada spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

Przystanek ma zostać wybudowany w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia-Chylonia – Słupsk”, a dokładniej modernizacji odcinka „Gdynia-Chylonia – Lębork”. Zakres inwestycji obejmie, m.in. budowę dwutorowej linii kolejowej, dostosowanie geometrii torów do prędkości 200 km/h, a także modernizację obiektów związanych z prowadzeniem ruchu pociągów i obsługą podróżnych.

Jeżeli chodzi o sam odcinek Rumia – Wejherowo, to wyżej wspomniany projekt obejmuje przede wszystkim dobudowanie dwóch torów do obsługi ruchu aglomeracyjnego wraz z przystankiem Rumia - Biała Rzeka. Powstać by miał ponad 200-metrowy dwukrawędziowy peron, do którego prowadziłyby podziemne przejście. Ponadto zostanie zamontowana winda dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Jak nie wiadomo o co chodzi...

Przypomnijmy, że rozpoczęcie robót budowlanych wstępnie zostało zaplanowane na rok 2020. Jednak minęło już kilka, a symbolicznego wbicia pierwszej łopaty jak nie było, tak nie ma.

Jak zapewniają przedstawiciele biura zarządu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., projekt posiada harmonogram rzeczowy zawierający przewidywane terminy uzyskania decyzji administracyjnych i pozwoleń. Jednakże sama data rozpoczęcia budowy wciąż pozostaje zagadką, ponieważ spółka wciąż nie otrzymała wystarczających środków na jej sfinansowanie...

Obecnie planowana data uzyskania decyzji lokalizacyjnych to II kwartał 2023 roku, a pozwolenia na budowę to III kwartał 2023 roku. Nadmienić należy, że pozyskanie decyzji uzależnione jest od terminowej pracy organów administracyjnych oraz pozyskania dofinansowania ze środków unijnych– Wniosek o dofinansowanie unijne został złożony do Centrum Unijnych Projektów Transportowych w dniu 28 kwietnia 2022 r. Projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk” planowo finansowany będzie w ramach dwóch perspektyw unijnych: POIiŚ 2014-2020 oraz Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (dalej: FEnIKS). Wskazujemy, że w 2022 r. została podpisana umowa o dofinansowanie dla fazy I POIiŚ 2014-2020. Dofinansowanie w ramach perspektywy FEnIKS obecnie nie jest zapewnione – wyjaśniają przedstawiciele biura zarządu spółki PKP.

Wszystko zatem wskazuje na to, że podróżni muszą zatem uzbroić się w cierpliwość i jeszcze trochę poczekać na realizację tej długo wyczekiwanej inwestycji.

Polecjaka Google News - Dziennik Bałtycki
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto