Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Więcej połączeń w komunikacji miejskiej w Gdyni. Stare linie zostały przywrócone

Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
Przywrócone zostają połączenia, które ubyły na początku 2023 roku.
Przywrócone zostają połączenia, które ubyły na początku 2023 roku. Łukasz Kamasz
Zgodnie z zapowiedziami, samorząd przywraca połączenia komunikacji miejskiej, które zniknęły na początku 2023 roku. Od poniedziałku, 12 lutego, na ulice Gdyni ponownie wyjechały m.in. linie W, 34, 182, a od 26 lutego przywrócone zostaną linie 21 czy 30.

Gdyński „zbiorkom” z większą ilością połączeń. To początek zmian na lepsze?

Jak deklarują gdyńscy urzędnicy, przywracanie połączeń to ogromna operacja logistyczna, wymagająca wprowadzenia do ruchu 19 dodatkowych pojazdów komunikacji miejskiej, obsługiwanych przez 35 kierowców. To także wymiana około 3 tys. rozkładów jazdy na ponad 500 przystankach, dlatego przedsięwzięcie zostało podzielone na dwie tury. Powrót większej ilości połączeń komunikacji miejskiej zapowiedział pod koniec 2023 roku prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek.

- Budżet, który został przedłożony Radzie Miasta Gdyni na rok 2024 napawa optymizmem - mówił wtedy Wojciech Szczurek. - Choć nie jest to budżet do którego przyzwyczailiśmy się w czasach rozwoju samorządu, to ten budżet pozwala przywrócić stan jakości usług publicznych do których mieszkańcy Gdyni się przyzwyczaili i na które zasługują. Miło mi państwa poinformować, że w budżecie znalazły się środki na przywrócenie wszystkich zawieszonych w 2023 roku połączeń komunikacji miejskiej, a nawet dodać jedno połączenie.

Od razu po feriach zimowych, od poniedziałku 12 lutego, ponownie uruchomione zostały linie:

  • autobusową pospieszną W z Pustek Cisowskich do Szpitala w Redłowie przez Witomino;
  • trolejbusową 34 z Demptowa do Węzła Franciszki Cegielskiej;
  • autobusową 182 z Obłuża do Węzła Franciszki Cegielskiej;
  • autobusową 163 łączącą północne dzielnice: Pogórze Górne, Oksywie i Obłuże z Chylonią;
  • autobusową 196 z Babich Dołów do Domu Marynarza.
  • Przywrócone zostaje także całonocne funkcjonowanie linii nocnych N10 i N20 oraz wcześniejsza trasa i częstotliwość kursów na linii 119, a także zwiększy się liczba kursów na linii 121.

Dwa tygodnie później, od poniedziałku 26 lutego, wprowadzony zostanie drugi etap zmian, polegający na przywróceniu funkcjonowania linii trolejbusowych: 21 z Sopotu do centrum Gdyni i 30 z Cisowy do centrum, ponownym skierowaniu linii trolejbusowej 23 do pętli Kacze Buki oraz linii autobusowej 152 do pętli Mały Kack Sandomierska.

Aby obsłużyć osiedla przy ul. Strzelców w Małym Kacku w zamian za linię 23, linia trolejbusowa 32 skierowana zostanie na pętlę przy tej ulicy. Trolejbusy tej linii zwiększą wykorzystanie nowego buspasa w ciągu ul. Wielkopolskiej, zrealizowanego w ramach inwestycji Węzła Karwiny.

Później, z początkiem wakacji letnich, przywrócone zostaną dwie autobusowe linie sezonowe: G do ZOO w Gdańsku Oliwie i 309 do plaży w Babich Dołach.

Jak podkreślają gdyńscy, linie zostały zawieszone na początku roku 2023 z powodu zmniejszenia dochodów budżetu miasta.

- Obecnie sytuacja uległa zmianie i gdy wskaźniki budżetowe pozwalają na optymistyczne patrzenie w przyszłość, gdyńska komunikacja miejska wraca do stanu funkcjonowania sprzed ograniczeń - zaznaczają. - Dobre są też perspektywy dla kolejnych inwestycji w nowoczesny tabor i infrastrukturę, ponieważ już lada moment nastąpi szybkie pełne uruchomienie funduszy strukturalnych z perspektywy finansowej 2021-2027 r. – w ogromnej kwocie 76 miliardów euro. Gdynia oczywiście sięgnie po te środki.

W przeszłości przeciwko zmniejszaniu komunikacji miejskiej w Gdyni protestowała cała miejska opozycja

Przypomnijmy, że zmiany wprowadzone wraz z początkiem 2023 roku przez gdyński samorząd, zostały niemal od razu oprotestowane przez wszystkie środowiska opozycyjne w Gdyni - swoje uwagi zgłaszały opozycyjne kluby w Radzie Miasta Gdyni - Platformy Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości, protestowali również społecznicy oraz rady dzielnic. Wtedy, na początku 2023 roku, były to trzecie cięcia rozkładu jazdy w ciągu zaledwie roku, wcześniejsze miały miejsce odpowiednio w czerwcu oraz styczniu 2022 r.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z cenami sprzętu AGD?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto