Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Awantura o gdyński terminal zbożowy. Zarząd portu nie ma sobie nic do zarzucenia. Przeciwnikom dzierżawy zarzuca złą wolę

OPRAC.:
Stanisław Balicki
Stanisław Balicki
Zarząd portu nie ma sobie nic do zarzucenia. Przeciwnikom dzierżawy zarzuca złą wolę
Zarząd portu nie ma sobie nic do zarzucenia. Przeciwnikom dzierżawy zarzuca złą wolę Tomasz Bołt
Gdyński zarząd portu zarzuca przeciwnikom wydzierżawienia terminala zbożowego nieznajomość obowiązujących przepisów oraz celowe wprowadzanie w błąd opinii publicznej. Według obecnej opozycji a także części gremiów rządowych podpisanie umowy z konsorcjum kontrolowanym przez światowego potentata w obrocie zbożem może spowodować negatywne efekty dla polskich rolników. Gdynia jest największym portem zbożowym na Bałtyku.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. (ZMPG) opublikował komunikat dotyczący postępowania na dzierżawę terminalu zbożowego w Porcie Gdynia „w związku z nieprawdziwymi informacjami pojawiającymi się w przestrzeni publicznej”.

- Jak zauważa ZMPG, „zawarta w powtarzanych artykułach nieprawda może wynikać z nieznajomości obowiązujących przepisów lub celowego wprowadzania w błąd opinii publicznej” a on sam „kieruje się i dalej będzie postępował zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa”.

Sprawa dotyczy wyników przetargu na 30-letnią dzierżawę terminala zbożowego przy Nabrzeżu Indyjskim w gdyńskim porcie. 8 listopada ZMPG poinformował, że w wyniku przeprowadzonego publicznego postępowania w trybie przetargu za najkorzystniejszą została uznana oferta złożona przez konsorcjum: Szczecin Bulk Terminal (SBT), Tapini oraz Ribera.

- 28 listopada poseł Koalicji Obywatelskiej Michał Kołodziejczak na swoim profilu w serwisie społecznościowym X (dawny Twitter) przekazał, że „Polska jest na przededniu wydzierżawienia na 30 lat największego terminala zbożowego w Gdyni światowemu potentatowi Viterra, który ma większościowy udział w handlu zbożem w Polsce”.

7 grudnia posłowie KO: Michał Kołodziejczak, Kazimierz Plocke, Piotr Borys, Arkadiusz Marchewka i Jacek Karnowski poinformowali na konferencji prasowej o przeprowadzeniu kontroli poselskiej w ministerstwie infrastruktury.

Tego samego dnia sejmowa komisja rolnictwa i rozwoju wsi wezwała premiera Mateusza Morawieckiego do podjęcia działań prowadzących do unieważnienia postępowania konkursowego w sprawie wydzierżawienia terminala zbożowego w Porcie Gdynia. Temat podchwyciły branżowe i ekonomiczne media.

ZMPG broni swojej decyzji: „Przeprowadzenie publicznego przetargu na dzierżawę terminalu zbożowego było bezwzględnym warunkiem zachowania dofinansowania ze środków UE na przebudowę nabrzeży i pogłębienie basenów w Porcie Gdynia. Terminal będzie miał publiczny charakter (dostępny dla każdego podmiotu zainteresowanego przeładunkiem), co gwarantują zapisy umowy obwarowane karami łącznie z możliwością wypowiedzenia umowy przez port”.

Jak informuje ZMPG „działanie jako podmiot zarządzający nieruchomościami w porcie to powszechnie przyjęty w Europie i na Świecie model funkcjonowania portów jako tzw. »land lord«. Nieruchomości pozostają własnością Skarbu Państwa. Sama infrastruktura nie podlega dzierżawie i jest publicznie dostępna”.

Współfinansowane ze środków UE przebudowa Nabrzeża Indyjskiego i pogłębienie kanałów portowych realizowana przez ZMPG ma zwiększyć możliwości przeładunkowe pozwalając na przyjmowanie większych statków.

- Uzupełnieniem inwestycji od strony wody mają być inwestycje od strony lądowej poprzez rozbudowę powierzchni składowych oraz urządzeń przeładunkowych. Między innymi takie wymogi podlegające ocenie punktowej postawił Port jako Wydzierżawiający przed oferentami ubiegającymi się o 30-letnią umowę dzierżawy ogłaszając postępowanie 22 września 2022 roku – informuje ZMPG.

Zarząd portu zaznacza, że przetarg nie został jeszcze zakończony ponieważ postępowanie finalizuje podpisanie umowy z dzierżawcą. Do tego potrzebne są jeszcze zgody regulatorów i właścicieli: prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na koncentrację (grupa Viterra kontroluje konsorcjum SBT i ma ok. 60-proc. udział w eksporcie zboża w kraju), ministra właściwego ds. gospodarki morskiej wyrażona w formie decyzji administracyjnej a także – Walnego Zgromadzenia ZMPG, kontrolowanego przez Skarb Państwa.

Według zarządu portu „wszelkie pojawiające się głosy w przestrzeni publicznej wzywające do unieważnienia postępowania należy uznać za wysoce szkodliwe z uwagi na obowiązujące przepisy prawa, zobowiązania wynikające z umów dofinansowania inwestycji ze środków UE oraz potencjalne negatywne konsekwencje finansowe” dla portu.

Port Gdynia jest od lat największym portem zbożowym na Bałtyku. W 2022 roku 4 terminale zajmujące się przeładunkiem zboża przeładowały tu ponad 4,7 mln ton zboża. W 2023 roku już po III kwartale przeładowano prawie 5 mln ton zboża.

CZYTAJ TAKŻE: Port morski w Gdańsku powinien znaleźć się na szlaku Via Carpatia

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

od 12 lat
Wideo

Umowa pomiędzy PKP a Budimexem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto