Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Radni Gdyni przegłosowali podwyżki biletów ZKM

(Patsz)
Patryk Szczerba
Radni zdecydowali na sesji m.in. o zmianach cen biletów komunikacji miejskiej, dopuszczeniu bezpłatnego przewozu rowerów w pojazdach ZKM. Opozycja zarzucała, że podwyżka uderzy w najuboższych i, biorąc pod uwagę budżet, nie jest potrzebna. Przedstawiciele Samorządności przekonywali, że dobra komunikacja miejska wymaga odpowiednich nakładów, stąd decyzja o podwyżkach. Dyskutowano także o zagospodarowaniu terenów postoczniowych, które już niebawem ma zająć Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna.

Poniżej zapis relacji na żywo z V sesji rady miasta:

13.40: Sesję kończy dziesięciominutowe sprawozdanie rady dzielnicy Babie Doły ze swojej pracy. Rzecz dotyczy ostatniej kadencji.

13.20: Radni jednogłośnie podjęli uchwałę ws. nabycia nieruchomości przy ul. Buraczanej, ul. Karczewskiej i ul. Lutyckiej. Miasto dodatkowo przejęło na własność gminy pojazdy usunięte z gdyńskich dróg.

13.15: 22 osoby za, jedna przeciw, trzy osoby wstrzymały się od głosu. Ostateczny wynik głosowania w tej sprawie

13.10 - Przypominam, że my jako opozycja ostatnio głosowaliśmy za ostatnią podwyżką. Rozwijajmy komunikację miejską zachęcajmy do jej korzystania, ale nie podwyższajmy teraz cen biletów, bo to jej nie sprzyja - ripostuje Marcin Horała.

13.05 - Pamiętajmy, że osoby w wieku ponad 70-letnim jeżdżą za darmo. Jeśli chcemy mieć dobrą komunikację, musimy podwyższać ceny - tłumaczy Marcin Wołek z Samorządności. - Podnosimy ceny biletów Znosimy opłaty za przewóz bagażu i roweru. To też istotny element. Pamiętajmy, że do każdego biletu miasto dopłaca 50 proc. - dodaje Andrzej Bień z Samorządności

13.00 - Zwracam uwagę, że komunikacja miejska jest rozwiązaniem bez alternatywy dla osób starszych. Gdyby prezydent Gdyni powiedział, że potrzeba tych pieniędzy, bo sytuacja finansów miasta jest zła, sam poparłbym tę decyzję. Zwracam uwagę, że wydajemy ponad 13,7 mln zł na promocję. Daliśmy kij tym, którzy korzystają z samochodów powinniśmy dać marchewkę korzystającym z komunikacji. Tymczasem dajemy kij i kij. Jeśli naszym strategicznym celem, by mieszkańcy korzystali z komunikacji publicznej, to momencie sytuacji budżetowej nie powinniśmy uchwalać podwyżki - mówi Marcin Horała z PiS.

12.55: Niewykluczone, że niebawem zamiast karty elektronicznej jako bilet będą nam służyły karty bankomatowe. - Banki zgłaszają się z takimi propozycjami i możliwością wykorzystania płatniczych kart jako biletu. Proszę o dopisanie stosownego zdania do projektu uchwały - wyjaśnia Olgierd Wyszomirski.

12.50: Nie wszystkim radnym podoba się ta decyzja. - Można było poczekać jeszcze kilka miesięcy, bo później i tak potrzebne będą kolejne podwyżki cen biletów z powodu rosnących cen paliw. Może warto też rozważyć zarówno w Gdańsku w tramwajach, jak i w Gdyni w trolejbusach umożliwienie zakupu tańszego biletu u kierowcy czy motorniczego na jednorazowy przejazd. Mogłoby to zachęcić tych, którzy nie jeżdżą regularnie komunikacją do porzucenia samochodu i jazdy autobusem - mówi Paweł Stolarczyk, radny Prawa i Sprawiedliwości.

12.45: Za jednorazowy przejazd autobusem i trolejbusem zapłacimy 2,8 zł na linii zwykłej i 3,8 zł za linie pospieszne (bilet normalny) i odpowiednio 1,4 zł oraz 1,9 zł za przejazd ulgowy. Godzinny normalny bilet na liniach zwykłych będzie kosztował 3,4 zł, natomiast na pospiesznych i nocnych 4,4 zł. Ulgowe blankiety będą kosztowały odpowiednio 50 proc. mniej. Wzrosną również o kilka złotych poszczególne bilety okresowe.

- To wynik podwyżek cen oleju napędowego. Wzrosła o 16 proc, natomiast energia elektryczna o 42 proc. Wzrosły też koszty amortyzacji taboru. Przewoźnicy kupują nowe pojazdy, które są dużo lepsze od tych eksploatowanych, ale są one automatycznie droższe. Najwięcej przybywa trolejbusów. Radni przyjęli uchwały w tej sprawie niemal jednogłośnie.

12.40: Więcej zapłacimy za bilet na tramwaj wodny i za bilety jednorazowe i okresowe komunikacji miejskiej. - Będziemy musieli zapłacić więcej za tramwaj wodny Żegludze Gdańskiej. Stąd projekt, w którym zakłada się wzrost cen biletów z 12 do 14 zł za bilet normalny, z 6 do 7 zł za bilet ulgowy - tłumaczy Olgierd Wyszomirski.

12.35 - Z dużą radością witam to rozwiązanie. Zwiększamy integrację pomiędzy różnymi środkami komunikacji w naszym mieście. Tym rozwiązaniem wychodzimy naprzeciw mieszkańcom takich dzielnic jak np. Witomino. To krok do integracji ogólnie transportu - mówi Marcin Wołek, pełnomocnik prezydenta ds. Wojciecha Szczurka. Radni przyjęli uchwałę jednogłośnie.

12.30: Radni zajmują się zmianami w przepisach ZKM - Projekt uchwały dotyczy przede wszystkim rowerów. Dotychczas rowery mogły być przewożone tylko po zgodzie kierowcy. Niestety ich rozeznanie w tym względzie nie zawsze było pełne. Życzliwość kierowców także budziła wątpliwości. Chcemy zdjąć to ograniczenie i wprowadzić zasadę, że rowery są przewożone na podstawie samodzielnej decyzji pasażera. - argumentuje Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM Gdynia.

12.25: Koniec z nazwą linii 746 na trasie Gdynia Główna - Port Centralny. - Większość torów pozostanie w służbie, kilkadziesiąt metrów zostanie rozebranych. Może być rozebrana, bo nie służy do realizacji przewozów osobowych. Jeśli chodzi o towary, ich przewóz realizuje się na innych liniach - uzasadnia wniosek Marek Stępa.

12.20: Radni przegłosowali uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w rejonie węzła Chwarzno, ul Chwarznieńskiej i jej przedłużenia w kierunku południowo-zachodnim oraz części dzielnic Chwarzno-Wiczlino i Karwiny, w tym także zbiorników retencyjnych "Zielenisz" i "Obwodnica".

12.15: Jerzy Miotke wnioskuje o rozszerzenie placu zagospodarowania przestrzennego na ul. Gołębią. - Daje to gwarancję lepszego skomunikowania. Obecnie Bałtycka Baza Konternerowa ustawiła tam szlaban. Nie można przejechać w stronę ul. Janka Wiśniewskiego - zaznacza Miotke. - Pochyliliśmy się na tą propozycją, ale nie widzimy potrzeby włączenia tej ulicy do planu zagospodarowania. Nierozwiązany pozostaje problem własności tego terenu. Włączenie ich musi być poprzedzone rozmowa z właścicielami - odpowiada Marek Stępa.

12.10: Marek Stępa przedstawia projekt uchwały na temat przystąpienia do zagospodarowania terenów po Stoczni Gdynia. - Strefa Ekonomiczna złożyła wniosek o utworzenie planu. Zleciła szereg specjalistycznych badań. Celem jest stworzenie dzielnicy przemysłowej. Jest duża szansa, że powstanie tam więcej miejsc pracy niż było to do tej pory. Trzeba zapewnić się drogową i dostęp do infrastruktury - mówi wiceprezydent Gdyni

Godzina: 12.00: Rozpoczęły się obrady. Na sesji pojawił się zarząd dzielnicy Babie Doły, które będą zdawały raport ze swojej działalności. Obecni są też uczniowie X Liceum Ogólnokształcącego.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto