Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe szyldy i witryny w Gdyni. W przedwojennym stylu

Justyna Degórska
Pięć zakładów rzemieślniczych w historycznym centrum Gdyni zyskało nowe szyldy i witryny zaprojektowane przez czołówkę polskich grafików.

Przestrzeń miejska bez kasetonów, banerów i zaklejonych foliami szyb. O takim otoczeniu marzy niejeden mieszkaniec Trójmiasta. Problem zaśmiecania reklamami przestrzeni publicznej szczególnie leży zaś na sercu członkom Stowarzyszenia Traffic Design. To właśnie z ich inicjatywy, w ramach projektu „re:design”, pięć zakładów rzemieślniczych w historycznym centrum Gdyni zyskało nowe szyldy i witryny zaprojektowane przez czołówkę polskich grafików.

Szyldy jak nowe. W Gdyni artyści wprowadzają w mieście porządek.

Stowarzyszenie Traffic Design to gdyńska organizacja pozarządowa promująca sztukę w przestrzeni publicznej i zajmująca się poprawą estetyki miasta. Tym razem projektanci zajęli się rewitalizacją przedsiębiorstw z ulic Abrahama i Starowiejskiej. Na warsztat trafiły zakład kaletniczy, punkt naprawy maszyn do szycia, przeróbki krawieckie, sklep bławatny oraz zakład szewski.

- Miasto zalewane jest zbyt dużą ilością krzyczących szyldów, które przekraczają dopuszczalne rozmiary - twierdzi Jacek Wielebski z Traffic Design. - Postanowiliśmy z tym zawalczyć. Chcielibyśmy, aby Gdynia odzyskała swój przedwojenny wygląd, kiedy to architektura i dobrze dobrane liternictwo budowały efekt przyjazności miasta.

Zmiany cieszą szczególnie gdyńskich rzemieślników.
- Jestem bardzo zadowolony, że taki temat zaistniał - mówi Andrzej Radoń, właściciel zakładu naprawy maszyn do szycia. - Cieszę się, że wystrój i wygląd elewacji został zaprojektowany przez fachowców, ponieważ trudno by to było samemu wymyślić. Szczególnie że nie chcieliśmy standardowej naklejki na szybę, lecz coś, co wpisze się w ład plastyczny - dodaje.

Na elewacji jego zakładu zawisł, inspirowany rysunkiem technicznym i gdyńską przedwojenną typografią, wycięty w metalu szyld.
Projekt rewitalizacji przestrzeni miejskiej w Gdyni zwyciężył w organizowanym przez Bank BPH konkursie „Zmieniaj świat wokół siebie”. Bank wsparł realizację projektu kwotą 40 tys. złotych. Reszta prac została wykonana w ramach wolontariatu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto