Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdynia. Trolejbusy pojadą z centrum do Fikakowa?

Ksenia Pisera
Tomasz Bołt
Na gdyńskim Fikakowie powstanie pętla komunikacji publicznej. W planach jest też budowa trakcji trolejbusowej

Budowę pętli komunikacji miejskiej na końcu ul. Gryfa Pomorskiego władze miasta mają nadzieję zrealizować w przyszłym roku. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja niezbędna do rozpoczęcia budowy. Później planowane jest częściowe pociągnięcie sieci trakcyjnej dla autobusów hybrydowych, które korzystałyby ze zmagazynowanej energii elektrycznej, a na pętli byłyby ładowane przez... wtyczkę. Będzie to możliwe, jeżeli miasto otrzyma unijne dofinansowanie na ten cel.
Pierwsze plany połączenia Fikakowa i Śródmieścia komunikacją publiczną pojawiły się już kilka lat temu i zostały oprotestowane przez część mieszkańców. Tym razem władze miasta i przedstawiciele Zarządu Komunikacji Miejskiej mają nadzieję, że mieszkańcy przekonają się do planów.

Czytaj też: Pasażerowie z Gdyni ocenili komunikację

Pętla autobusowa ma powstać na końcu ul. Gryfa Pomorskiego, tuż przy ul. Lipowej.
- Mam nadzieję, że prace rozpoczną się w przyszłym roku - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Niewiadomą jest przyszłoroczny budżet. Przed rozpoczęciem inwestycji trudno oceniać koszty, ale mogą one sięgnąć miliona złotych. Pętla jest potrzebna, obecnie nie ma tam miejsca na postoje wyrównawcze dla autobusów. Poza tym inwestycja otwiera możliwość utworzenia bezpośredniego połączenia trolejbusowego z tej części Wielkiego Kacka do Śródmieścia.

Poprowadzenie przez ul. Gryfa Pomorskiego linii trolejbusowej wymaga również przebudowy oświetlenia. Dziś nie wiadomo jeszcze, kiedy miałaby zacząć się budowa sieci trakcyjnej, ale plany jej powstania pojawiły się już w 2008 roku. W tym czasie też były najbardziej oprotestowywane przez mieszkańców osiedla. Przeciwnicy inwestycji zapowiadali nawet, że decyzji o pozwoleniu na budowę będą sprzeciwiać się przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym. Ich zdaniem, obecność trolejbusów na Fikakowie oznaczałaby korki, wzmożony hałas, a słupy trakcyjne zeszpeciłyby okolicę. Z argumentami nie zgadzali się przedstawiciele Zarządu Komunikacji Miejskiej, którzy powoływali się na ankietę, w której większość mieszkańców osiedla zdeklarowała chęć objęcia Fikakowa siecią trakcyjną.

Czytaj też: Prywatni przewoźnicy nie są w stanie rywalizować ze spółkami miejskimi

- Powtarzamy teraz ankietę - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM w Gdyni. - To połączenie obsługiwałyby pojazdy z napędem elektrycznym, więc całkowite przeciągnięcie trakcji przez ul. Gryfa Pomorskiego byłoby zbędne. Żeby trolejbus był w stanie ruszyć z pętli, byłby ładowany energią elektryczną z gniazdka. Wyklucza więc to argument przeciwników inwestycji, że słupy będą szpecić okolicę, bo będzie ich znacznie mniej. Takie trolejbusy są bardzo ciche. Nie będą jeździć po wewnętrznych uliczkach, więc nie będzie głośniej niż jest teraz. To w Polsce nowatorskie rozwiązanie, na które będziemy się starać uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
Obecnie po Fikakowie kursuje jeden midibus, którego trasa kończy się na przystanku przy ul. Starodworcowej w Wielkim Kacku.

Przeczytaj też rozmowę ze Stanisławem Borskim, radnym miasta z okręgu m.in. Wielkiego Kacka - na następnej stronie

Fikakowo potrzebuje trolejbusów

Rozmowa ze Stanisławem Borskim, radnym miasta z okręgu m.in. Wielkiego Kacka

Mieszkańcy Fikakowa zwracali się do Pana z protestem przeciw trolejbusom na ich osiedlu?

Do mnie docierały głosy przeciw budowie słupów trakcyjnych na Fikakowie, a nie przeciw trolejbusom, które miałyby kursować po osiedlu. Między innymi w tym kontekście dyskutowaliśmy z władzami miasta oraz dyrekcją Zarządu Komunikacji Miejskiej. Obecnie ze względu na brak środków inwestycja jest podzielona na dwa etapy, czyli na budowę pętli, a później trakcji. Druga inwestycja ma być przeprowadzona w taki sposób, by nie przeszkadzała mieszkańcom.

Uważa Pan, że połączenie trolejbusowe Fikakowa ze Śródmieściem jest potrzebne?

Jak najbardziej. Mieszkańcy ulic położonych w głębi tego osiedla mają daleko do najbliższego przystanku. Taki jest przy ul. Chwaszczyńskiej. Dla osoby młodej to może nie problem, ale Fikakowo ma około 6,5 tys. mieszkańców, w tym szerokie grono osób starszych.

Obecny midibus, który obsługuje Fikakowo, nie wystarcza?

Ta linia nie jest w dużym stopniu wykorzystywana, dlatego że kursuje z tego osiedla tylko w inną część tej samej dzielnicy. Kursy też nie są częste, a to ogranicza swobodne podróżowanie.

Jak mieszkańcy Fikakowa są nastawieni do poprowadzenia linii trolejbusowej przez Fikakowo?

Sądzę, że pozytywnie. Nie docierają do mnie sygnały sprzeciwu, a poparcia. Szczególnie od osób starszych. Myślę, że wprowadzone rozwiązania zadowolą mieszkańców.

Czytaj też o midibusach

Codziennie rano najświeższe informacje z Gdyni prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto