Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

86 lat Dworca Morskiego w Gdyni. Po wybudowaniu gmach był jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie ZDJĘCIA

red
Niemal dokładnie 86 lat temu ukończono budowę Dworca Morskiego w Gdyni. Jego kolejne urodziny obchodzono bardzo hucznie.

Głównym punktem programu był spektakl performatywno-taneczny „7 lekcji geometrii”. Odegrano go w holu Dworca Morskiego. Odbyły się też warsztaty architektoniczne dla dzieci w wieku od 5 do 9 lat, prowadzone przez Martę Fass i Kolektyw Twórczy MyWy, a także bezpłatne spacery po Dworcu Morskim, oprowadzanie po wystawie stałej oraz pokaz filmu „Duch Bauhausu" w reżyserii Nielsa Bolbrinkera i Thomasa Tielscha.

Dworzec Morski przy ul. Polskiej 1 został zbudowany na potrzeby obsługi ruchu pasażerskiego. Był najbardziej reprezentacyjnym gmachem w Gdyni, jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie i wzorem modernistycznej architektury. Tutaj cumowały legendarne polskie transatlantyki z MS „Piłsudski” czy MS „Batory” na czele.

Zobacz także: Muzeum Emigracji w 2018 roku tętniło życiem i było chętnie odwiedzane

Podczas wojny budynek został zbombardowany, po czym 70 lat czekał na odzyskanie przedwojennej świetności. Dopiero podczas adaptacji dla potrzeb Muzeum Emigracji odtworzono w pełni jego klasyczną, harmonijną bryłę. Gmach został też dostosowany do potrzeb nowoczesnej instytucji kultury.

Istniejący od ponad 90 lat gdyński port, nierozerwalnie związany z Dworcem Morskim, to nie tylko symbol II Rzeczypospolitej, ale dziś jeden z najważniejszych podmiotów polskiej gospodarki morskiej. Nie wszyscy wiedzą, że to także skupisko cennych modernistycznych zabytków, które - z nielicznymi wyjątkami - do dziś pełnią swoją pierwotną funkcję.

- Fascynujące, jak architektura portowa opowiada historię tego wyjątkowego miejsca. - mówi dr inż. arch. Anna Orchowska-Smolińska, adiunkt w Katedrze Historii, Teorii Architektury i Konserwacji Zabytków na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej, badaczka architektury gdyńskiego portu. - Port zaplanowano w 1920 roku na niezagospodarowanym odcinku wybrzeża. Trzeba wspomnieć o dalekowzrocznej wizji głównego projektanta i budowniczego gdyńskiego portu, Tadeusza Wendy, który zaplanował harmonijne rozmieszczenie elementów wielofunkcyjnego organizmu portowego. W tym czasie na terenie przyszłej, jednej z największych inwestycji budownictwa cywilnego XX wieku w Europie, nie było nic poza torfowymi łąkami i skromną osadą rybacką.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto