Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

MEVO w pełni dostępne dla użytkowników od 1 marca. W planach kampania edukacyjna i rajd rowerowy

Michał Karcz
Michał Karcz
MEVO od 1 marca będzie w pełni dostępne od 1 marca 2024
MEVO od 1 marca będzie w pełni dostępne od 1 marca 2024 MK
Władze Gdańska Sopotu i Gdyni podsumowały zimowy okres działalności systemu MEVO. Podczas konferencji przedstawiono opinii publicznej wstępne dane użytkowania rowerów miejskich, a także zapowiedziano nowe inicjatywy oraz kampanię informacyjną.

System MEVO powrócił na ulice miast i wsi Obszaru Metropolitalnego Gdańśk-Gdynia-Sopot jesienią 2023 roku. Od listopada b.r. użytkownicy będą mogli korzystać z pełnej floty rowerów miejskich, które jak dotąd nie były dostępne. Zmiany wejdą w życie w dniu 1 marca 2024 roku.

Pełna flota MEVO dostępna od 1 marca

O zmianach w systemie MEVO poinformowali podczas konferencji prasowej prezydenci Gdańska i Gdyni, Aleksandra Dulkiewicz oraz Wojciech Szczurek, a także wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski i prezes OMGGS Michał Glaser.

- W okresie zimowym użytkownicy przejechali blisko 350 tys. km. Rowery były wypożyczane 125 tys. razy. Średni czas podróży to 20 minut na dystansie 3 km. Częściej z rowerów korzystali mężczyźni - mówił Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Członkowie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot zapowiadają kampanię społeczną, która ma m.in. zachęcić mieszkańców do skorzystania z rowerów miejskich. Kolejnym zadaniem promocji ma być zniwelowanie różnic dotyczących płci użytkowników. Do teraz 62% użytkowników MEVO stanowią mężczyźni, kobiety to jedynie 38%.

- 4200 rowerów, w tym 3/4 ze wspomaganiem elektrycznym, jest już na ulicach 16 gmin metropolii. Tak będzie aż do końca listopada. Na wiosnę rozpoczynamy działania promocyjne i edukacyjne, które z jednej strony będą promowały system MEVO, ale także będą uczyły bezpiecznego poruszania się po ulicach - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, prezes Rady OMGGS.

Kampania edukacyjna i rajd rowerowy MEVO

- Rower MEVO jest częścią szerszej polityki, która ma promować zdrowy styl życia, ale także troskę o środowisko. Dzięki temu, że mieszkańcy korzystają z rowerów MEVO, a nie z samochodów, do atmosfery zostało wyemitowane o 100 tys. kg CO2 mniej. Z perspektywy Gdańska MEVO to także element polityki rowerowej. Za chwilę rozpoczniemy działania, które zachęcają do dojazdów do szkół jednośladami - to będzie Rowerowy Maj, a jesienią akcja dojazdów do pracy rowerami. W tej chwili w Gdańsku odbywa się wizyta Europejskiej Federacji Cyklistów, która przygotowuje nas do przyszłorocznego Velo-city, czyli największej konferencji rowerowej, która odbędzie się w przyszłym roku w Gdańsku - mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska i wiceprezes Rady OMGGS.

Powrót MEVO był bardzo burzliwy. Po zmianie operatora pojawiły się problemy z rowerami, które miały stanowić nową flotę jednośladów. Z deklaracji Michała Glasera, prezesa Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot wynika, że najgorsze już za nami.

- Jesteśmy zadowoleni ze współpracy z katalońskim operatorem MEVO, wszystkie elementy systemu zostały wdrożone do końca ubiegłego roku. W tej chwili pracujemy z operatorem i jego podwykonawcami z całej Europy nad elementami aplikacji, które będą nam pomagać w analizach, zbierać bardziej precyzyjne dane np. dotyczące tzw. map ciepła - mówi Michał Glaser.

Prezes OMGGS dodał również, że związek jest otwarty na rozszerzenie systemu o kolejne samorządy członkowskie. Jak powiedział Michał Glaser, trwają rozmowy z wójtami i burmistrzami, jednak nie są one w żaden sposób wiążące. Zdaniem władz OMGGS w zmianie nastawienia może pomóc planowany na wiosnę rajd rowerowy, który przejedzie od Gdańska, przez m.in. Pruszcz Gdański, Cedry Wielkie, Suchy Dąb, Tczew, Pelplin, Gniew, Nowy Dwór Gdański, Stegnę i Ostaszewo.

Podczas konferencji poinformowano też o tym, że powstanie 25 nowych stacji MEVO na terenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Dzięki temu przykładowo w Gdańsku średnio każda dzielnica będzie miała swoją nową stację. Sytuacja nieco inaczej wygląda w Sopocie, w którym stan miejsc bazowych się nie zmieni.

- Z naszych raportów wynika, że obecna ilość stacji MEVO w mieście jest wystarczająca, jesteśmy jednak otwarci na zmiany. Pozostajemy jednak w stałym kontakcie ze związkiem oraz monitorujemy ruch użytkowników rowerów miejskich, tak by odpowiadać na zapotrzebowanie - powiedział wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski.

Na spotkaniu ogłoszono też zwycięzców konkursu dla Organizacji Pożytku Publicznego organizowanego przez MEVO. Roczny abonament na rower miejski otrzymały towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta oraz Fundacji Dom Hospicyjny w Pruszczu Gdańskim.

CZYTAJ TEŻ: System Roweru Metropolitalnego Mevo ostatecznie uruchomiony po testach. Metropolia czekała na niego 4 lata, od upadku poprzedniego podejścia

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policyjny dron obserwował zachowania kierowców

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: MEVO w pełni dostępne dla użytkowników od 1 marca. W planach kampania edukacyjna i rajd rowerowy - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto