Kierowcy narzekają na Węzeł Wzgórze

Szymon SzadurskiZaktualizowano 
Niespodzianka na wjeździe do nowego tunelu - światła za zakrętem
Niespodzianka na wjeździe do nowego tunelu - światła za zakrętem Tomasz Bołt
Wynajęte przez miasto firmy jeszcze nie zdążyły ukończyć przebudowy węzła przy stacji SKM Wzgórze Św. Maksymiliana, a kierowcy już głośno krytykują tę inwestycję. Wraz z postępami prac gdynianie coraz wyraźniej widzą, jak będzie wyglądał nowy układ drogowy w newralgicznym komunikacyjnie punkcie Gdyni i mogą pokusić się o pierwsze oceny zastosowanych rozwiązań.

Negatywne uwagi kierowców dotyczą głównie złej ich zdaniem synchronizacji sygnalizacji świetlnej przy wjeździe z alei Zwycięstwa w ul. Władysława IV, ale także problemów z dojazdem do ul. Świętojańskiej, czy ul. Kopernika. Wielu narzeka, że aby z ulicy Śląskiej zjechać w aleję Zwycięstwa, na krótkim odcinku nawet cztery razy trzeba zatrzymywać się na czerwonym.

- Co to za zwyczaje? - denerwuje się Tadeusz Czerniawski, kierowca z 20-letnim stażem. - Przejazd nowym, przekopanym tunelem pod torami kolejowymi i Drogą Różową jest fatalny. Nie wiem, kto projektował takie rozwiązania, ale już widać, że to bubel. Sygnalizacja świetlna nie jest odpowiednio skoordynowana. Jeśli zjeżdżamy z ul. Śląskiej czy Kieleckiej w dół do centrum miasta i na pierwszym rzędzie świateł trafimy na zielone, mamy gwarantowane, iż na przynajmniej jednych, kolejnych światłach zapali się czerwone.

To zdumiewające. Sytuacja taka prowadzi do tamowania ruchu, jest też niebezpiecznie, bowiem kierowcy, natykając się na czerwone światło, muszą gwałtownie hamować. Gdyńscy urzędnicy chwalą się, że są zwolennikami wprowadzania tak zwanej zielonej fali, tymczasem nie zastosowali jej w przypadku tak wielkiej, sztandarowej wręcz inwestycji.
Kierowcom nie podoba się ponadto, iż utrudniony został wjazd na ul. Świętojańską dla samochodów jadących od strony Orłowa, Redłowa i Wzgórza Św. Maksymiliana.

- Przed przebudową na końcu alei Zwycięstwa było rozwidlenie i można było wybrać, czy wjeżdżamy w ul. Władysława IV, czy w ul. Świętojańską - przypomina Kajetan Goszke, mieszkaniec Gdyni. - Obecnie już takiej możliwości nie ma. Cały ruch kierowany jest na ul. Władysława IV, którą - co trzeba przyznać - poszerzono, jednak żeby dostać się na ul. Świętojańską, skorzystać trzeba z prawoskrętu. Co to za przebudowa, która w założeniu miała usprawnić ruch, tymczasem utrudnia kierowcom dotarcie samochodem do najbardziej znanej ulicy w mieście?

Przedstawiciele władz Gdyni podkreślają, iż mimo wybudowania nowej nawierzchni ul. Władysława IV, fragmentu ul. Świętojańskiej i przekopania tunelu pod torami, warta 60 mln zł inwestycja na Wzgórzu Św. Maksymiliana jeszcze się nie zakończyła. Stąd możliwe są korekty, np. dotyczące ustawienia sygnalizacji świetlnej. Za kilka tygodni, kiedy otworzone zostaną podziemne tunele dla pieszych pod ul. Władysława IV i ul. Świętojańską, część sygnalizatorów świetlnych stanie się niepotrzebna i zostaną zdemontowane. Usprawni to ruch w punkcie miasta, przez który przejeżdża niemal połowa wszystkich autobusowych i trolejbusowych linii komunikacji miejskiej.
Co więcej, mimo uwag kierowców urzędnicy stoją na stanowisku, iż inwestycja na Wzgórzu Św. Maksymiliana realizowana jest wprost wzorcowo.

- Dawno nie widziałem tak dobrze prowadzonej i przygotowanej budowy, a zapewniam, że w branży tej pracuję długo - chwali Stefan Benkowski, kierownik działu dróg w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni. - Mimo iż prace rozpoczynano w ubiegłym roku podczas trudnych, zimowych warunków atmosferycznych, a temperatura i silne opady nie rozpieszczały robotników, nie ma żadnych opóźnień.

Prace zakończone zostaną terminowo, na początku przyszłego roku, a to w przypadku największych inwestycji, realizowanych w ostatnich latach w Gdyni, zdarza się nieczęsto. Warto tylko przypomnieć, że opóźniona była przebudowa m.in. ul. Bosmańskiej (o mankamentach tych prac pisaliśmy wielokrotnie) i remont Trasy Kwiatkowskiego. Fatalnie wygląda też sytuacja w przypadku modernizacji skrzyżowania ul. Chylońskiej i Północnej. Pozycja ta widniała w planie inwestycyjnym Gdyni już przed czterema laty, z jej rozpoczęciem zwlekano jednak z roku na rok. Urzędnicy kolejny raz obiecywali, iż roboty rozpoczną się we wrześniu tego roku, tymczasem na plac budowy nadal nie wjechały maszyny budowlane.

Ale nawet tak długa zwłoka wcale nie jest rekordem, ten bowiem bezapelacyjnie pobito przy okazji budowy nowej hali widowiskowo-sportowej. Prace rozpoczęły się w 2004 r. i miały zostać zakończone na przełomie roku 2005-2006. Ostatecznie hala została otwarta w grudniu 2008, z 45 mln zł do 86 mln zł wzrosły też koszty tej inwestycji. Na domiar złego szybko okazało się, że łatać trzeba przeciekający dach nowego obiektu.

Rozmowa z Markiem Stępą, wiceprezydentem Gdyni

Kierowcy narzekają, że przejazd pod torami od strony ul. Śląskiej jest niebezpieczny, a sygnalizacja źle skoordynowana.

Ten układ drogowy funkcjonuje od niedawna, sygnalizacja świetlna jest ustawiona według wizji projektantów i początkowo dzieje się to trochę na wyczucie. Nasi specjaliści obserwują jednak sytuację i jeśli będą o to wnioskować, ustawienia sygnalizacji można zmienić.

Jechał Pan już nowo wybudowanym tunelem?

Przejeżdżam tą trasą codziennie i nic niepokojącego nie zauważyłem. Ale ja po mieście poruszam się autobusem komunikacji miejskiej, w którym czytam gazetę. Spostrzeżenia kierowców samochodów osobowych mogą być więc bardziej trafne niż moje.

Dlaczego, jadąc al. Zwycięstwa, nie można, jak dawniej, wjechać bezpośrednio w ul. Świętojańską, lecz trzeba skręcić w prawo?

Chcemy chronić ul. Świętojańską przed ruchem tranzytowym. To ulica handlowa, wielu gdynian chodzi tam na zakupy i spacery. Jeśli ktoś chce przejechać przez centrum miasta, lepiej, żeby wybrał ul. Władysława IV.

Kierowcy coraz częściej zgłaszają uwagi do gdyńskich inwestycji drogowych.

Cieszy mnie to, choć wiele tych uwag jest niesłusznych. Oznacza to, że wykonujemy ważne inwestycje, które nie są obojętne dla mieszkańców. Gdynianie, kochając swoje miasto, przyglądają się tym pracom, interesują się i nas dopingują.

Jak się jeździ przebudowanym Węzłem Wzgórze?

polecane: Polska jest częścią zagłębia motoryzacyjnego Europy

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3