Na bazie dawnej Stoczni Marynarki Wojennej cały zakład, w którym powstaną największe okręty MW, powstał praktycznie od nowa.
- Hala kadłubowa PGZ Stoczni Wojennej będzie jednym z największych obiektów tego typu w Europie, to w niej zbudowane zostaną kadłuby fregat Miecznik – mówi Maciej Poprawski, dyrektor operacyjny w PGZ SW, odpowiedzialny za nadzór inwestycji.
PGZ Stocznia Wojenna – tu powstaną „Mieczniki”
Budowa ruszyła w marcu rok temu. Już w grudniu 2023 roku osiągnięty został najwyższy punkt konstrukcyjny, zawisła wiecha. W cały czas powstającym obiekcie niebawem położono stępkę pod pierwszego „Miecznika”, przyszły ORP Wicher.
- Wysokość hali, w której powstaną kadłuby fregat Miecznik, to 43 metry, a wliczając zamontowany na dachu zespół urządzeń do wentylacji to nawet 46 metrów – informuje Maciej Poprawski. - Gigantyczne bramy hali mają podobne wymiary: 43 metry wysokości i 34 metry szerokości, co można porównać do powierzchni dwóch boisk do koszykówki. Zamontowane suwnice są w stanie udźwignąć nawet 100 ton. Powierzchnia zabudowy hali kadłubowej to blisko 6 tys. m kw. – wylicza dyrektor.
Trwają ostatnie roboty wykończeniowe. Odbywa się konfiguracja suwnic oraz montaż ostatnich detali elewacji.
- Hala kadłubowa jest już zamknięta i kontynuowane są głównie prace wykończeniowe. Zamontowane zostały wszystkie okna i drzwi. Działają też obie bramy wielkopowierzchniowe – mówi Piotr Gosch, kierownik robót z Grupy NDI, wykonawcy.
Przeobrażenie Stoczni Wojennej
W sąsiedztwie, na terenach portu, powstaje z kolei wnęka dla doku pływającego.
Poza halą kadłubową powstaje także hala produkcyjna, która zajmuje blisko 5 tys. m kw. Będą w niej funkcjonowały wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe. Sąsiadujący z nią 4-kondygnacyjny budynek biurowy pomieści zaplecze socjalne dla pracowników wydziałów produkcyjnych oraz będzie siedzibą spółki.
Ostatnie prace nawierzchniowe
Na terenie budowy praktycznie zakończono prace nawierzchniowe. Wykonawca ocenia postęp robót na 98 proc.
- Jesteśmy w trakcie wykonywania prac wykończeniowych przy wejściach do budynków – mówi Przemysław Młynarczyk, kierownik robót drogowych z Grupy NDI. - Trwają również prace związane z wykonywaniem dylatacji w ułożonych nawierzchniach betonowych. To również ostatni etap w procesie powstawania tych nawierzchni. Wszystkie nawierzchnie oraz posadzki wykonane są w technologiach umożliwiających przenoszenie ogromnych obciążeń od poruszających się w przyszłości po nich na specjalnych pojazdach transportujących elementy okrętów – zaznacza.
Posadzka betonowa w hali kadłubowej o wytrzymałości 20 ton na m kw. jest już gotowa. Rozpoczęły się też prace przy układaniu warstwy żywicy antyelektrostatycznej oraz antypoślizgowej na posadzce w hali produkcyjnej.
- To ostatnia warstwa, można powiedzieć „wykładzina”, jeśli chodzi o nawierzchnię w tej hali. Przebudowywana jest infrastruktura techniczna, nabrzeże oraz drogi wewnętrzne. Wszystkie prace drogowe mają zakończyć pod koniec czerwca – deklaruje Przemysław Młynarczyk.
Nie jest jeszcze znany termin uroczystego uruchomienia odrodzonej stoczni. Wykonawca informuje, że od zakończenia prac dzieli go już tylko kilka tygodni. ORP Wicher ma zostać zwodowany w 2028 roku. Inwestorem przedsięwzięcia stworzenia infrastruktury dla budowy fregat typu Miecznik jest PGZ Stocznia Wojenna, a generalnym wykonawcą konsorcjum składające się ze spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET. Wartość zadania to ponad 300 mln złotych
Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?