Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdyńskie lotnisko bez lotów pasażerskich, miasto stawia na General Aviation

Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
Przemyslaw Świderski
Lotnictwo ogólne ma być podstawą do funkcjonowania Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo. Władze miasta tłumaczą, że popyt na infrastrukturę i usługi obejmujące sektor lotnictwa ogólnego w ostatnich latach mocno wzrosły. Gdyńskie lotnisko nie będzie obsługiwało regularnych połączeń rejsowych ani czarterów.

Włodarze miasta doprowadzają do końca negocjacje z Komisją Europejską w sprawie modelu funkcjonowania lotniska. Ma być on oparty na General Aviation, czyli lotnictwie ogólnym, obejmującym cały ruch lotniczy (prywatny i komercyjny), z wyłączeniem lotów rozkładowych oraz wojskowych.

Taka decyzja oznacza porzucenie pomysłu na obsługiwanie połączeń rejsowych oraz czarterów. Rozwiązanie wydaje się zdroworozsądkowe, trudno sobie wyobrazić, żeby lotnisko w Gdyni miało konkurować w lotnictwie pasażerskim ze swoim sąsiadem w Gdańsku, dla którego poprzedni rok był rekordowy pod wieloma względami. Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy w 2019 roku zanotował rekordowy zysk - ok. 50 mln zł, wykonał również najwięcej operacji lotniczych - 48 882 i obsłużył ponad 5 milionów podróżnych. Gdyńskim samorządowcom zostaje jeszcze przeprowadzenie korekt własnościowych i zakończenie rozmów z Ministerstwem Obrony Narodowej, tuż po tym lotnisko może wreszcie zacząć działać.

- Znaleźliśmy model funkcjonowania, który pozwoli na uruchomienie gdyńskiego lotniska - podkreśla Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Dzięki wstępnym uzgodnieniom na poziomie Komisji Europejskiej, przychylności Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Infrastruktury oraz porozumieniu z Gminą Kosakowo wszystko jest już na najlepszej drodze do obsługi w Gdyni ruchu General Aviation.

Wieloletni spór zakończony

Przypomnijmy, że ciągnący się od wielu lat spór Gdyni z Komisją Europejską dotyczył finansowania budowy lotniska cywilnego. KE w lutym 2014 roku uznała nakłady, przeznaczone na budowę lotniska, za niedozwoloną pomoc publiczną, samorządy Gdyni i gminy Kosakowo zainwestowały w lotnisko prawie 100 mln złotych. Całą kwotę urzędnicy z Brukseli nakazali zwrócić do budżetu gminy. Doprowadziło to do tego, że port lotniczy nieposiadający już tych środków postawiony został w stan upadłości. W 2017 roku Gdynia oraz miejska spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo wygrały w sprawie lotniska przed Sądem Unii Europejskiej. Sąd unijny unieważnił decyzję Komisji Europejskiej z powodów proceduralnych, tym samym w Gdyni mogły być realizowane loty pasażerskie, miasto jednak nie skorzystało z tego prawa.

Będzie operator lotniska

Gmina Miasta Gdyni, czyli dysponent infrastruktury lotniska wyłoni w przetargu operatora lotniska, który będzie musiał dostosować infrastrukturę lotniska do nowych funkcji i nim zarządzać. Miasto przewiduje również prowadzenie tam działalności uzupełniającej: sportowej, rekreacyjnej, kulturalnej, a także wynajem przestrzeni biurowych.

- Z analiz jasno wynika, że to właśnie optymalne warunki do prowadzenia działalności w zakresie GA i organizacji innych wydarzeń, które mogą się odbywać na lotnisku, stanowią naszą przewagę konkurencyjną - zaznacza Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. - Sukces portu lotniczego w Gdańsku, który ogromnie nas cieszy, zarazem utrudnia operacje z obszaru lotnictwa ogólnego – choćby ze względu na duże natężenie ruchu komercyjnego. To naturalna prawidłowość, występująca na całym świecie. Tych problemów nie ma i nie będzie w Gdyni, gdzie ruch lotniczy ogranicza się niemal wyłącznie do operacji wojskowych. Zarówno obecna, jak i prognozowana liczba lotów wojskowych, odbywanych na tym lotnisku, nie powinna stanowić problemu dla przewidywanej działalności cywilnej, w tym lotów turystycznych, biznesowych, szkoleniowych oraz eventów lotniczych.

Przedstawiciele gdyńskiego samorządu podkreślają, że liczba lotnisk, obsługujących GA, w tym szczególnie takich, które dysponują utwardzoną drogą startową, pomocami nawigacyjnymi czy odpowiednim zapleczem infrastrukturalnym, jest w Polsce zdecydowanie mniejsza niż w krajach Europy Zachodniej, szczególnie odczuwalny jest brak lotnisk ogólnodostępnych, co ma być szansą dla gdyńskiego lotniska.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto