Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdynia kupi 30 trolejbusów, a przetarg na autobusy zostanie powtórzony

Lechosław Dzierżak
Trolejbus Solaris Trollino 18
Trolejbus Solaris Trollino 18 zdj. producenta
Rozstrzygnięto tylko jeden z dwóch przetargów na zakup nowego taboru dla obsługi transportu zbiorowego w Gdyni. Gdynia kupi 30 trolejbusów, a przetarg na autobusy zostanie powtórzony.

Kupiono 30 nowych trolejbusów z czego 16 to pojazdy przegubowe. Zakupiono również 21 nowych baterii litowo-jonowych. Nowe baterie zostaną zainstalowane w starszych trolejbusach. Pozwoli to na pokonanie części trasy bez dostępu do sieci trakcyjnej. Przetarg na zakup autobusów został unieważniony i będzie powtórzony.

- Chcemy mieć najlepsze autobusy w Polsce, ale też chcemy zawalczyć o lepszą cenę. Mamy nadzieję, że to się uda, jest dość czasu, by bezpiecznie powtórzyć procedury nie tracąc dotacji. Dbamy jednak o komfort pasażerów, a także o czyste powietrze w mieście. W pierwszej kolejności kupujemy trolejbusy, które zastąpią 20 wysłużonych, przerobionych z autobusów Mercedes 0 405N, z lat 1993-1998. Tym samym, pomimo trudności ekologiczna flota trolejbusów w naszym mieście znacząco odmłodnieje. – mówi Katarzyna Gruszecka – Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

W przetargu na dostawę trolejbusów i baterii jedyną ofertę złożyła firma Solaris, na kwotę 77.297.700 zł netto. Jest ona wyższa o 1.997.700 zł netto od tej, jaką przeznaczył zamawiający. Miasto Gdynia uznało jednak, że wobec sytuacji na rynku decyzja o uzupełnieniu brakujących środków jest bardziej racjonalna niż przeprowadzanie całej procedury przetargowej na nowo, bez gwarancji uzyskania lepszej ceny.

Firma dostarczy czternaście trolejbusów standardowych o długości 12 m, szesnaście przegubowych o długości 18 m i 21 zestawów nowych baterii trakcyjnych wraz z montażem. Pierwsze z nich powinniśmy zobaczyć na gdyńskich ulicach we wrześniu 2018 roku.
Zakupione trolejbusy będą w części zastępowały autobusy na trasach na których w większości jest trakcja. Mówi się między innymi o trasie autobusu 181 gdzie tylko odcinek leśny nie posiada trakcji. Nowe trolejbusy będą wyposażone w klimatyzację, będą dostępne dla osób z dysfunkcjami ruchu, a dzięki dużym i wyraźnym wyświetlaczom i wewnętrznym kamerom, zwiększy się bezpieczeństwo pasażerów.

Trolejbusy przegubowe mają wrócić na gdyńskie ulice. Takie pojazdy jeździły po mieście w latach 90-tych. Ostatni przegubowy trolejbus Ikarus 280E został wycofany z użytku pod koniec 2002 roku.

CZYTAJ TAKŻE:Kwiecien 2017. Gdynia ma 10 nowych autobusów. Trafią one na linię R jadącej z Kaczych Buków do Rumi. [ZDJĘCIA]

Przetarg na zakup 55 autobusów został unieważniony.

- Jedyna oferta firmy MAN Trucks&Bus Polska przekroczyła zakładany budżet prawie o 13 mln zł netto. Firma zaoferowała zakup pojazdów za 75.359.760 zł netto, przy zakładanej przez zamawiającego kwocie 62.260.000 netto. Miasto nie zdecydowało się na zakup na takich warunkach, zwłaszcza że w porównaniu do ofert uzyskanych przez inne polskie samorządy, kwota ta była bardzo wysoka – mówi Agata Grzegorczyk, rzecznik prasowy urzędu miasta. - Ponowny przetarg zostanie ogłoszony w lutym. Nie zostaną zmienione parametry techniczne pojazdów, bo jakość pozostaje priorytetem. Nadal będzie to wymóg ekologicznych silników diesla, spełniających kryteria emisji spalin Euro 6, wymóg posiadania klimatyzacji, udogodnień dla osób z dysfunkcjami ruchu i systemu monitoringu – wymienia.

Zakup autobusów, trolejbusów i baterii zyskał dofinansowanie unijne. Unia Europejska pokrywa 75 proc. szacowanej kwoty zakupu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto