MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Wybory samorządowe 2018. Gdyńska Debata Gospodarcza kandydatów na prezydenta miasta [wideo, zdjęcia]

JKL
Gdyńska Debata Gospodarcza kandydatów na prezydenta miasta odbyła się w Wyższej Szkole Bankowej [27.09.2018]
Gdyńska Debata Gospodarcza kandydatów na prezydenta miasta odbyła się w Wyższej Szkole Bankowej [27.09.2018] Przemyslaw Swiderski
Za nami druga z serii debat gospodarczych organizowanych przed październikowymi wyborami samorządowymi. Kandydaci na prezydenta zmierzyli się z kwestami gospodarki i rozwoju Gdyni, promocji przedsiębiorczości, zagospodarowania przestrzennego. Spotkanie miało miejsce na Wydziale Ekonomii i Zarządzania Wyższej Szkoły Bankowej w Gdyni.

Organizatorami tej debaty byli: Pracodawcy Pomorza, Pomorska Izba Rzemieślnicza Małych i Średnich Przedsiębiorstw i Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza.

Czytaj też:

W czwartek 27.09.2018 r. w Gdyni w szranki stanęło pięciu polityków ubiegających się o fotel prezydenta miasta: Marcin Horała reprezentujący Zjednoczoną Prawicę, Łukasz Kowalczuk reprezentujący Komitet Marzę o Gdyni, Marcin Strzelczyk z KWW SLD Lewica Razem, Zygmunt Zmuda - Trzebiatowski z KWW Wspólna Gdynia, a także obecny włodarz Wojciech Szczurek reprezentujący Samorządność.

Debata gospodarcza w Gdyni 27.09.2018. Trzy części

Podczas pierwszej części trwającej ok. 50 minut. kandydaci odpowiadali na pytania przygotowane przez organizatorów. Każdy z Kandydatów miał tyle samo czasu na odpowiedź ok. 2 minut na każde pytanie..

W drugiej części debaty trwającej ok. 30 minut przedsiębiorcy uczestniczący w spotkaniu przedsiębiorcy mogli zadawać pytania problemowe kierowane do wszystkich Kandydatów (0,5 minuty na zadanie pytania).

W trzecim bloku każdy z Kandydatów na urząd Prezydenta Gdyni mógł przedstawić dodatkowe, uzupełniające elementy swojego programu gospodarczego w czasie nie dłuższym niż 2 minuty.

Zobacz koniecznie:

Debata gospodarcza w Gdyni. Promocja miasta i obsługa inwestorów

Pierwszym problemem z jakim zmierzyli się panowie było pytanie czy widzą potrzebę zmian w zasadach promocji miasta i sposobie obsługi inwestorów aby zwiększyć napływ inwestycji.

- Komitet Marzę o Gdyni stworzyliśmy jako ruch z zajmujący się sprawami mieszkań komunalnych, sprawami lokatorów, demokracji, transparencji sprawowanie władzy w Gdyni. Dla nas te sprawy są związane z przedsiębiorczością. Przedsiębiorczym trzeba być nie tylko biznesowo, ale też politycznie. Należałoby rzeczywiście przemyśleć podejście do spraw pracy i zwiększania inwestycji. Dla nas to nie jest tylko pomaganie przedsiębiorcom, tylko pomaganie tez zwykłym ludziom, którzy nie mogą znaleźć pracy, ale i mieszkania które drożeją w astronomicznym tempie. Dla nas projekt budownictwa komunalnego, który pomógłby młodym ludziom w znalezieniu mieszkania i przyciągnął ich do Gdyni gdzie lokowaliby nowe biznesy - powiedział Łukasz Kowalczuk reprezentujący Komitet Marzę o Gdyni.

- Biznesu nie prowadzi się w oderwaniu od rzeczywistości. Miasto jest aktywnym aktorem w otoczeniu biznesu. Żeby dobrze prowadzić biznes trzeba mieć dobre drogi, trzeba mieć wykształconą kadrę. W Gdyni oczywiście można wiele poprawić. Trzeba skupić się na obszarze zaniedbanym, czyli czymś w rodzaju ekonomii społecznej i tworzeniu dobrej atmosfery dla spółdzielni socjalnych będących sposobem na aktywizacje osób, które niekoniecznie chcą rozbić wielki biznes. Kolejna kwestia jest ułatwienia drobnym przedsiębiorcom funkcjonowanie w Gdyni, jak chociażby poprzez zniesienie opłaty targowej - mówił Marcin Strzelczyk z KWW SLD Lewica Razem.

- Kluczem gdy chodzi o promocje miasta i jego atrakcyjności inwestycyjnej jest zgodność komunikatów przez nie wypuszczanych. Najlepszą promocje miastu tworzą przedsiębiorcy, którzy tu działają i swoją opinią dziela się w środowisku.elementy, które wymagają dzisiaj szczególnej uwagi, o nich mówią przedsiębiorcy. To sprawny przyjazny urząd, jasne procedury, czas i sprawność procedowania, i spójna oferta inwestycyjna - stwierdził Zygmunt Zmuda - Trzebiatowski z KWW Wspólna Gdynia.

- Potrzeba zmiany nacisku z takich działań promocyjnych jak koncerty czy pokazy lotnicze, bo trudno sobie wyobrazić sytuacje, że ktoś decyduje o lokowaniu poważnych pieniędzy dlatego że usłyszał, że w mieście był fajny koncert. Są działania znacznie tańsze i efektywniejsze. Po drugie niezbędne są duże inwestycje aby skomunikować tereny gdzie prowadzona jest działalność gospodarcze i po trzecie odwrócić tendencję naporu miasta i zabudowy mieszkaniowej na tereny np. gospodarki morskiej. Żeby był biznes musi być teren do jego prowadzenia - zaznaczał Marcin Horała reprezentujący Zjednoczoną Prawicę.

- Trzeba zwracać uwagę na rozmiar wyzwań jakie stoją zawsze przed samorządem czyli jak rozwijać infrastrukturę, planować przestrzennie tereny pod inwestycje. Także jak budować markę gospodarczą miasta. To bardzo ważny element. Gdynia jest miastem morskim i to jest zasadniczy obszar rozwoju gospodarczego. Stąd takie inicjatywy jak Forum Gospodarki Morskiej. Przedsiębiorcy biorący w nim udział podkreślają, ze promocja gospodarki morskiej jest kluczem do rozwoju. Przez lata słyszeliśmy, że jest zapaść w gospodarce morskiej, a oni mówią, ze nie dość że to nie odpowiada rzeczywistości to jest problemem dla budowania ich marki. Stąd duża troska jaką trzeba do tego aby pokazywać sukcesy gdyńskich firm - mówił prezydent Wojciech Szczurek reprezentujący Samorządność.

Debata gospodarcza w Gdyni. Budowa portu zewnętrznego

W drugiej rundzie kandydaci odpowiadali jaka jest ich opinia na temat budowy portu zewnętrznego oraz niezbędnej dla jego funkcjonowania infrastruktury.

Wszyscy kandydaci podkreślali, ze to strategiczna inwestycja będąca szansą dla miasta.

Marcin Strzelczyk podkreślał, że we wstępnym planie modernizacji linii kolejowej na Oksywie nie zakłada się budowy tunelu przy Hutniczej, czyli przedsiębiorcy będą skazani na stanie przed szlabanami. Podkreślali strategiczne znaczenie Drogi Czerwonej, oraz aspekt jakości życia.

Tematem do rozwiązania jest kwestia uciążliwości przeładunków dla mieszkańców i port zewnętrzny może być w tym pomocny - mówił Zygmunt Zmuda - Trzebiatowski.

Marcin Horała podkreślił straconą szansę Gdyni na przyjęcie transportu głębokowodnego, który trafił do Gdańska. Miasto powinno ze wszech miar sprzyjać projektowi portu zewnętrznego- mówił.

Wojciech Szczurek podkreślił że nie ma możliwości budowy portu zewnętrznego bez drogi czerwonej i miasto zadeklarowała udział w finansowaniu jej budowy. Łukasz Kowalczuk w porcie zewnętrznym upatruje wielką szansę dla miasta, ale zwrócił uwagę, że nie można zapominać o zbadaniu kwestii ekologicznej i zapewnieniu bazy mieszkaniowej dla pracowników budujących i pracujących potem w terminalach.

Debata gospodarcza w Gdyni. Kolejne rundy

W kolejnych rundach pretendenci do urzędu zmierzyli się m.in. z tematem ustawy metropolitalnej, wsparcia małych i średnich firm, współpracy w trójkącie nauka, miasto, biznes. Jaką widza przyszłość dla terenów po stoczni Nauta przejętych prze port. Konkurenci byli raczej zgodni, ze nieuciążliwa gospodarcza strefa buforowa jest dobrym rozwiązaniem.

Debata odbyła się z inicjatywy Pracodawców Pomorza, Pomorskie Izby Rzemieślniczą Małych i Średnich Przedsiębiorstw oraz Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.

ZOBACZ KONIECZNIE: Debata wyborcza "Dziennika Bałtyckiego" odbyła się w Gdyni 26.09.2018 - wideo

POLECAMY NA DZIENNIKBALTYCKI.PL:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Praca sezonowa. Jaką umowę podpisać?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wybory samorządowe 2018. Gdyńska Debata Gospodarcza kandydatów na prezydenta miasta [wideo, zdjęcia] - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto