4 z 10
Poprzednie
Następne
TOP 10 cudów gospodarczych. Tak zarabiają na Pomorzu
3. Drugie okno na świat W 1968 roku zaczęły się przygotowania do budowy zupełnie nowego, głębokowodnego portu w Gdańsku. W lipcu 1970 roku rząd podjął uchwałę o budowie Portu Północnego. W grudniu tego samego roku pogłębiarka Rozgwiazda rozpoczęła prace hydrotechniczne. Cztery lata później przy pirsie węglowym zacumował masowiec Uniwersytet Wrocławski - pierwszy załadowany statek. Oprócz terminalu masowego, priorytetem była budowa terminalu naftowego. Został on uroczyście otwarty w lipcu 1975 roku, przy okazji zawinięcia tankowca Zawrat ze 112 tys. ton ropy naftowej. Już trzy lata po uruchomieniu przeładunków łączne obroty towarowe gdańskiego portu osiągnęły w 1978 roku rekordową wielkość - 27,7 mln ton.