Tarte bakalie w pieczywie. Przygotuj domowe wypieki z bakaliami: będą zdrowsze i smaczniejsze

Akcja specjalna Temat tygodnia: Zdrowie pieczywo
Upieczenie ciasta, bułek czy chleba jest łatwiejsze, niż myślisz. Przygotowane go będzie miłą niespodzianką dla rodziny i przyjaciół. Z bakaliami zaś będzie to niespodzianka nie tylko smaczna, ale i zdrowa. To dodatek wyjątkowo bogaty w witaminy i minerały.

Bakalie to suszone owoce południowe i orzechy, stosowane głównie w cukiernictwie. Stanowią dodatek do niektórych rodzajów ciast, m.in. keksów, mazurków czy pierników oraz są używane jako dekoracja wielu rodzajów ciastek oraz pieczywa. Bakalie stosowane są w całości, płatkach lub pokruszone na duże kawałki.

Wykorzystaj tarte bakalie

Jeśli chcesz zaoszczędzić trochę czasu i wysiłku, warto do wypieków wykorzystać gotowe półprodukty, tj. tarte bakalie.
Mają wiele zalet dietetycznych: dużo witamin i minerałów, niski indeks glikemiczny, a do tego dodają sporo energii. Wzbogacenie posiłku o bakalie – to doskonałe rozwiązanie! Pozwoli nie tylko wzbogacić pierwszy posiłek, dodać energii na początek dnia, a do tego – w ogóle nie zabierze dodatkowego czasu.

Dużym atutem tartych bakalii, np. marki BackMit jest ich konsystencja, która umożliwia dodanie ich do każdego ciasta, bez ich czasochłonnego mycia, obierania, tarcia. Jakie więc ciasto wybrać, by zaspokoić jesienno-zimowy apetyt na słodkości? Pierwszą propozycją dla wszystkich osób uwielbiających wypieki z bakaliami będzie z całą pewnością keks. Jest to przysmak, w którym można umieścić wszystkie rodzaje tartych bakalii marki BackMit.

Niezawodnym pomysłem na jesień i zimę będą również różnorakie ciasta orzechowe - placek orzechowy, rogaliki orzechowe, babka orzechowa, strudel. Dla smakoszy wypieków z maku sprawdzą się: makowiec.

To właśnie w większości świątecznych wypieków pojawiają się bakalie – orzechy włoskie, migdały, suszone owoce czy rodzynki. Według wierzeń zawarte w bożonarodzeniowych ciastach bakalie zapewniają powodzenie i pomyślność na przyszły rok. Dotyczy to rodziny, domu oraz pracy. Ponadto same w sobie podnoszą walory smakowe przygotowanych z ich dodatkiem wypieków.

Bakalie sprawdzą się nie tylko jako dodatki do ciast. Możemy wykorzystać je także podczas przygotowywania mas, kremów czy dekoracji (np. ryba w galarecie udekorowana rodzynkami). Oczywiście nie wszystkie bakalie pasują do każdego ciasta. Sernik idealnie współgra tylko z rodzynkami, zaś keks wprost przeciwnie – każdy rodzaj bakalii znajdzie tutaj swoje miejsce. Warto spróbować je dodać do domowego chleba lub bułek.

Jakie mamy bakalie?

Do bakalii zaliczamy rodzynki: suszone winogrona o bogatych właściwościach odżywczych. Rodzynki zawierają błonnik, żelazo, potas, cynk oraz związki mineralne. * Migdały w ponad 20 proc. składają się z białka (więcej protein wśród orzechów mają tylko fistaszki). Są bogatym źródłem magnezu i fosforu, a także witamin E i B2. Zawierają wiele jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które obniżają poziom cholesterolu we krwi.

  • Nerkowce zawierają dużo białka, magnezu, fosforu, cynku i żelaza (pod względem zawartości tych pierwiastków wygrywają z wszystkimi orzechami). Jada się je głównie jako przekąskę lub dodatek do ciast, sałatek i deserów. Orzech nerkowca to stały składnik wielu potraw dalekowschodnich.
  • Suszone śliwki wspomagają układ pokarmowy oraz procesy trawienne. Są słodkie i smaczne a przede wszystkim są bogatym źródłem witamin takich jak A, C, E i K. W suszonych śliwkach znajdziemy również magnez, potas, wapń i żelazo.
  • Orzechy włoskie w 15 procentach składają się z wysokowartościowego białka. Już trzy orzechy włoskie pokrywają dzienne zapotrzebowanie na kwasy omega-3. Są bogatym źródłem witaminy B6. Dzięki wysokiej zawartości kwasu foliowego orzechy włoskie polecane są kobietom w ciąży.
  • Orzech laskowy zawierają dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych. Są też bogate w witaminę E i kwas foliowy niezbędny dla prawidłowego rozwoju płodu.
  • Pistacje zawierają dużo białka, są bogate w beta-karoten, potas, witaminę B6 i witaminę B1. Zdrowsze są trudno dostępne w sklepach pistacje nieprażone - prażenie zmniejsza zawartość antyoksydantów w pistacjach nawet o połowę.

Bułeczki z bakaliami

Aby przygotować pyszne bułki z bakaliami na śniadanie, potrzebne są nam 3 szklanki mąki pszennej, szklanka mąki, roztopione masło lub olej (pięć łyżek), 2 łyżki drożdży instant i cukru oraz łyżkę soli, jajko i szklanka posiekanych, ulubionych bakalii, które moczymy godzinę, a potem odsączamy.
Ciepłe, lekko podgrzane mleko łączymy w dużej misce z mąką, drożdżami, olejem lub masłem, cukrem i solą. Wyrabiamy gładkie ciasto, do którego dosypujemy bakalie. Przykrywamy folią spożywczą i odstawiamy na godzinę w ciepłe miejsce. Następnie formujemy z niego bułki, które układamy na blaszce, na której wcześniej kładziemy papier do pieczenia. Odstawiamy znowu, tym razem na pół godziny. Bułki smarujemy roztrzepanym jajkiem, wstawiamy do piecyka nastawionego na 180 stopni Celsjusza i pieczemy do zrumienienia, ok. 25 minut.

Chleb z żurawiną i bakaliami

Do chleba z bakaliami potrzebujemy po garści posiekanych orzechów nerkowca, laskowych, migdałów oraz suszonej żurawiny,
mleko (50 ml), łyżkę cukru, 30 g drożdży, 3 szklanki mąki pszennej, łyżeczkę soli, szklankę wody i 3 łyżki oliwy z oliwek.
Podgrzewamy mleko z cukrem najlepiej w rondelku, a potem dodajemy pokruszone drożdże i mieszamy. Dobrze wymieszaną miksturę odstawiamy w ciepłe miejsce na kwadrans. Następnie całość wlewamy do misy miksera. Dodajemy mąkę, żurawinę, sól i wodę. Całość miksujemy na wolnych obrotach. Ciasto odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na ok. 20 minut.
Formę do pieczenia smarujemy oliwą z oliwek. Posiekane orzechy i migdały wysypujemy dno formy. Wyrośnięte ciasto przekładamy do formy i wyrównujemy jego powierzchnię. Chleb ponownie odstawiamy do wyrośnięcia na ok. 15 minut. Następnie chleb pieczemy w piekarniku rozgrzanym do 200°C przez ok. 50 minut. Upieczony chleb pozostawiamy do wystudzenia i wyciągamy z formy.

Partnerzy:
Piekarnia-Cukiernia Eres
Facebook
501 692 545
piekarnia.cukiernia.eres@gmail.com

Gdańsk:
Ul. Hubala 33
Ul. Cedrowa 27 u 11
Ul. Piecewska 26
Ul. Czerwony dwór 24/ boks 13
Ul. Czerwony dwór 24/ boks 43
Ul. Wyspiańskiego 21d
Ul. Dywizjonu 303/1 u 4
Ul. Królewskie wzgórze 1
Ul. Słowackiego 19a (Bazar natury)

Gdynia:

Ul. Morska 160
Ul. Wójta Radtkego 36/40 (targowisko)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3