Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Port Gdynia kołem zamachowym dla rozwoju regionu. Konferencja Marcina Horały w Gdyni

Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
Wideo
od 16 lat
Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej mówił w Gdyni o perspektywach rozwoju dla najważniejszego gdyńskiego symbolu - Portu Gdynia. Jak podkreślał, wiele portowych inwestycji udało już się zrealizować, ale to nie koniec, bo prace postępują m.in. przy budowie Portu Zewnętrznego.

Marcin Horała o Porcie Gdynia: To dobry biznes, miejsca pracy i nasze połączenie ze światowym handlem

Postępuje modernizacja Portu Gdynia, jak przypominał na specjalnie zwołanej konferencji prasowej Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, obecnie w Gdyni realizowane są kluczowe inwestycje rozwojowe. Część z nich została już zakończona - to np. budowa placów manewrowo - składowych w centrum logistycznym Portu Gdynia, czy otwarcie terminala promowego, inne - jak np. przebudowa Nabrzeża Helskiego czy budowa wnęki dokowej są w trakcie realizacji.

- Port Gdynia się rozwija - mówił Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. - Kolejne nowe inwestycje - pogłębienie toru wodnego, rozbudowa obrotnicy, tuż obok znajduje się nowy terminal promowy. Ale żeby port mógł dalej się rozwijać konieczne są nowe inwestycje. Najważniejsza z nich to Port Zewnętrzny, w tym morzu za nami powstanie głębokowodny terminal, te prace są już bardzo zaawansowane, cały etap projektowy został już wykonany. Pozyskano również pieniądze z budżetu państwa na budowę falochronów, a obecnie trwa składanie ofert przez największych światowych operatorów, którzy w partnerstwie publiczno-prywatnym wybudują ten terminal. Dzięki temu przeładunki w gdyńskim porcie będą stale rosnąć. Pewnie gdzieś na przełomie roku będziemy w stanie wybrać partnera. Port Zewnętrzny to dodatkowy terminal, który powstanie wychodząc w morze.

- Żeby port mógł dalej się rozwijać konieczne są nowe inwestycje - mówił wiceminister.
- Żeby port mógł dalej się rozwijać konieczne są nowe inwestycje - mówił wiceminister. Łukasz Kamasz

To właśnie Port Zewnętrzny będzie jedną z najważniejszych inwestycji portowych w następnym latach. Budowa Portu Zewnętrznego to największy projekt w historii polskiego rynku PPP (Partnerstwo Publiczno-Prywatne), z szacowaną wartością nakładów inwestycyjnych przekraczającą 5,5 miliarda złotych. Pierwsze statki powinny móc wpłynąć do Portu Zewnętrznego w Gdyni już na przełomie 2028 i 2029 roku.

- Dotychczas Port Gdynia był portem wewnętrznym, czyli takim, który wchodzi w głąb lądu i nie możliwości rozwoju, bo jest otoczony ze wszystkich stron miastem - podkreślał Marcin Horała. - Jedyna droga rozwoju dla Portu Gdynia to wyjście w morze. Będzie to terminal głębokowodny, co pozwoli na bezpośrednie połączenia z Dalekiego Wschodu, tak jak ma to miejsce w Gdańsku. Port Gdynia to dobry biznes, to miejsca pracy i pieniądze odprowadzane do budżetu państwa. To możliwość rozwoju dla polskiej gospodarki, bo zapewnia nam połączenie ze światowym systemem handlowym. Będziemy dalej w niego inwestować - zapewniał Marcin Horała.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Port Gdynia kołem zamachowym dla rozwoju regionu. Konferencja Marcina Horały w Gdyni - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto