Z Gdyni do Pragi w 9 godzin. Nowe połączenie zostanie uruchomione!
Od grudnia 2024 r. znacząco usprawnione zostanie połączenie kolejowe pomiędzy Czechami a Polską. Będzie to trasa biegnąca przez Pragę, Wrocław i Poznań aż do Gdyni. Linia Ex 32 kursować będzie co cztery godziny, a obsługiwać ją będą klimatyzowane wagony standardu EuroCity. Pociągi będą oferowały około 250 miejsc siedzących i będą przystosowane do przewozu osób, ludzi na wózkach inwalidzkich, dzieci w wózkach oraz rowerów.
- Pasażerowie będą mieli dostęp do szeregu usług, w tym dostępu do internetu za pośrednictwem pokładowego Wi-Fi oraz przekąsek. Początkowo będzie to w formie dowozu, a od rozkładu jazdy 2026 planowane jest wdrożenie wagonu restauracyjnego lub bistro, co jeszcze bardziej zwiększy komfort podróżowania - poinformowały Koleje Czeskie.
Podróż między Pragą a Wrocławiem na tej linii powinna zająć ok. 4 godzin, a między Pragą a Gdynią ok. 9 godzin. Pociągi będą odjeżdżać cztery razy dziennie z obu końców trasy w odstępach 4-godzinnych.
Jak poinformował czeski serwis, zdopravy.cz, nowa linia Ex32 będzie kursować na trasie Praga – Pardubice – Wrocław – Gdynia. Po stronie czeskiej pociąg zatrzymuje się także w Kolínie, Pardubicach, Uściu nad Orlicą, Letohradzie, Jablonném nad Orlicą i Lichkovie. W Polsce obsługuje miasta Wrocław, Poznań, Bydgoszcz, Gdańsk i Gdynię.
- Nowa linia czesko-polska połączy Pragę i Czechy Wschodnie z zachodnią częścią Polski, w tym z miejscowościami turystycznymi, takimi jak Wrocław czy Trójmiasto. Takiego połączenia brakowało tutaj od dawna. Do tej pory połączenia dalekobieżne do Polski odbywały się tylko przez Bogumin. Jestem przekonany, że ta czesko-polska współpraca będzie wspierać wzajemną turystykę i inne relacje gospodarcze - mówi Martin Kupka, czeski minister transportu.
Pociąg z Gdyni do Pragi
- Na tej linii będziemy współpracować z naszym polskim partnerem PKP Intercity i wspólnie zapewnimy typowy dla pociągów EuroCity komfort - klimatyzowane wagony, dostęp do internetu przez pokładową sieć Wi-Fi czy możliwość zasilania elektroniki podróżnej. Podróż między Pragą a Wrocławiem powinna zająć około 4 godzin, czyli znacznie krócej niż w przeszłości – mówi Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny Kolei Czeskich.
Już wcześniej na branżowych portalach pojawiały się informacje, że Czesi zamierzają obsługiwać linię najnowocześniejszymi w Europie wagonami, które produkuje Siemens w konsorcjum ze Skodą. O przymiarkach naszych południowych sąsiadów do utworzenia bezpośredniego połączenia kolejowego z Trójmiastem mówi się od dobrych kilku lat. Takie połączenie niewątpliwie będzie korzystne dla obydwu stron. W samym 2022 roku Polskę odwiedziło ponad 200 tysięcy turystów z Republiki Czeskiej. Potencjał w tym dostrzegają też lokalne samorządy. Nie znamy jeszcze oficjalnych cen biletów, media czeskie spekulują natomiast, że bilet w jedną stronę powinien kosztować około 110 złotych.

W jakim kierunku powinna się zmieniać UE?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?