Manewry te dotyczyły zapewnienia bezpieczeństwa morskich szlaków komunikacyjnych, którymi dostarczane są do kraju surowce i towary o znaczeniu strategicznym. Załogi okrętów prowadziły m.in. strzelania artyleryjskie, zadania przeciwminowe, monitoring żeglugi oraz - przy wsparciu lotników - kontrolowano sytuację nawodną również z powietrza.
- Osłona transportu morskiego to kluczowe zadanie każdej floty wojennej. Podczas manewrów załogi okrętów skupiły uwagę m.in. na osłonie strategicznego transportu morskiego i utrzymaniu panowania na morzu w sytuacjach kryzysowych. W trakcie działań na morzu okręty bojowe wspierane były przez jednostki zabezpieczenia oraz samolot patrolowy, który prowadził działanie rozpoznania wyznaczonych akwenów oraz wskazywania celów znajdujących się poza zasięgiem środków rozpoznania okrętów. Okręty doskonaliły również umiejętności manewrowania w szykach, procedury łączności, walkę przeciwawaryjną oraz elementy ratownictwa morskiego - wymienia kmdr ppor. Piotr Adamczak, rzecznik prasowy dowódcy Marynarki Wojennej.
Steadfast Jazz 2013 w Gdyni. Manewry NATO
W ćwiczeniu uczestniczyły okręty 3. Flotylli Okrętów i 8. Flotylli Obrony Wybrzeża sformowane w tzw. Okrętową Grupę Zadaniową (OGZ) oraz samolot patrolowo-rozpoznawczy An-28 Bryza 1R z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego. W skład OGZ weszły: fregata rakietowa ORP „Gen. T. Kościuszko”, okręty rakietowe ORP „Orkan” i ORP „Piorun”, a także trałowce ORP „Gopło” i ORP „Mamry”.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?