Nowe przepisy, obowiązują od 20 maja br. nowelizacja reguluje status m.in. jak hulajnóg elektrycznych
– Chociaż samo dzielenie się usługami nie jest nową koncepcją, postęp technologiczny pozwolił na wyjście poza tradycyjne modele transportu. Przepisy, które regulują mikromobilność współdzieloną, pojawiły się w Polsce po raz pierwszy. Przed 20 maja hulajnoga nie była formalnie pojazdem i zgodnie z prawem drogowym była traktowana jak pieszy. Nowe prawo wprowadza przejrzyste zasady korzystania z urządzeń oraz ich parkowania w przestrzeni miejskiej – wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Wprowadzone regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu oraz umożliwić nakładanie kar za nieprzestrzeganie przepisów.
– Sezon 2021/2022 to wyzwanie zarówno dla operatorów, jak i dla miasta. Stawiamy na współpracę pomiędzy miastem a operatorami, obserwujemy i wyciągamy wnioski. Jesteśmy w trakcie wdrażania pierwszego etapu wyznaczania parkingów dla hulajnóg. Cały czas podpisujemy także porozumienia z operatorami. Są one dostosowane do nowych regulacji krajowych. Widzimy duży potencjał w e-hulajnogach tworzących element łańcucha podróży. To urządzenia, które służą mieszkańcom jako środek transportu przede wszystkim na krótkich dystansach, są chętnie wypożyczane w okolicach przystanków komunikacji miejskiej i obok innych generatorów ruchu. Dla turystów spełniają inną funkcję, często służą przemieszczaniu się na całej planowanej trasie podróży – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Już teraz wiemy, że w sezonie letnim na terenie Gdyni będzie działało 6 operatorów hulajnóg, co przełoży się na około 3000 urządzeń w całym mieście.
W sezonie letnim na terenie Gdyni będzie działało 6 operatorów:
- Lime,
- Quick,
- Logo,
- Tier,
- Blinkee
- Dott.
– W tym sezonie spodziewamy się łącznie około 3000 hulajnóg w całej Gdyni. W kwietniu podpisaliśmy pierwsze porozumienie z firmą Tier, w ostatnim tygodniu z firmą Dott, jesteśmy w kontakcie z wszystkimi sześcioma operatorami. Omawiamy możliwość przeprowadzenia wspólnej kampanii mającej na celu zwiększenie świadomości i budowanie kultury jazdy użytkowników różnych środków transportu – mówi Alicja Pawłowska, kierownik Referatu Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miasta Gdyni.
Przypomnijmy, że Gdynia jest obecnie w trakcie wdrażania pierwszego etapu wyznaczania parkingów dla hulajnóg. Większość z miejsc będzie zlokalizowana tuż obok przystanków komunikacji miejskiej i w miejscach o wysokim natężeniu ruchu. Ponadto do momentu ponownego uruchomienia systemu roweru miejskiego Mevo sieć stacji zdawczo-odbiorczych uzupełnią stojaki roweru publicznego. Wyznaczone miejsca będą ogólnodostępne, bez przypisywania miejsc konkretnym operatorom.
Docelowo w strefach płatnego parkowania cześć miejsc przypadać ma na bezpłatne miejsca postoju dla hulajnóg i rowerów. W różnych lokalizacjach Gdyni mają też powstać tzw. hotspoty, łączące różne zrównoważone środki transportu, zarówno współdzielone, jak i prywatne.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?