Sopot rozmawia z Gdynią o zlikwidowanej linii 21. Czy jest szansa na porozumienie?
W wyniku oszczędnościowych cięć w gdyńskiej komunikacji miejskiej pożegnaliśmy trolejbusową linię 21, która łączyła Sopot z gdyńskim Śródmieściem. Tolejbus łączący oba miasta pojawił się zaraz po II wojnie światowej. Linia 21 zmierzała z Sopotu al. Niepodległości, Zwycięstwa i ul. Świętojańską na Plac Kaszubski. Niestety połączenie nie przetrwało najnowszych zmian, które dotknęły gdyński zbiorkom. Dla wielu mieszkańców, likwidacja tego bardzo popularnego połączenia była niemałym szokiem. Poddawać się w tej sprawie nie zamierzają władze Sopotu, jak słyszymy, z Gdynią toczą się rozmowy o linii 21, jednak na konkrety jest stanowczo za wcześnie.
- Prowadzimy rozmowy z Gdynią w celu przywrócenia linii trolejbusowej 21 - mówi nam Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - To jedna z trzech najpopularniejszych sopockich linii, doskonale uzupełniająca się z linią S. Trolejbusy kursowały w godzinach nauki i chętnie korzystali z nich uczniowie. Linia 21 była także popularna wśród seniorów. Zdajemy sobie sprawę z tego, że obecny czas jest trudny dla samorządów. Mamy jednak nadzieję, że linię 21 uda się przywrócić. Komunikacja zbiorowa, zwłaszcza ta ekologiczna jest ważna dla Sopotu jako uzdrowiska.
Sopot nie posiada własnego taboru komunikacji miejskiej, tę część usług na terenie nadmorskiego kurortu organizuje ZTM Gdańsk oraz ZKM Gdynia, dlatego też ciecia połączeń w Gdyni, rykoszetem uderzyły w Sopot. Połączenia między tymi dwoma miastami nadal zapewniają linie 31 oraz S. Linia 31 nie dojeżdża natomiast do centrum Gdyni, ponieważ na wysokości ul. Wielkopolskiej skręca w stronę Karwin i Małego Kacka. Gdyńscy urzędnicy argumentowali niedawno, że do zmniejszenia liczby kursów i likwidacji niektórych z linii zostali zmuszeni przez podwyżki cen energii i paliw.
- Przyczyną cięć w komunikacji jest konieczność ekonomiczna - zaznacza Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni. - Pomimo że wpływy do budżetu miasta Gdyni mają być niższe o 126 mln złotych, na komunikację miejską i tak udało się wygospodarować o 15 mln zł więcej niż w roku ubiegłym. Niestety, w dobie szalejącej inflacji i dramatycznych podwyżek cen energii i paliw, kwota większa aż o 15 mln nie tylko nie pozwala zwiększyć liczby kursów, a wręcz wystarcza tylko na mniejszą ich liczbę niż w 2022 roku. Dlatego podejmowaliśmy trudne, poprzedzone dogłębną analizą ekonomiczną i społeczną, decyzje co do cięć. Cięcia zawsze są trudne i przykre, jednak wybieraliśmy takie, które będą dla mieszkańców możliwie najmniej dolegliwe. Obecnie omawiamy z Sopotem możliwości poprawy sytuacji - komentuje.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm
Słuchawki Beyerdynamic DT990 Edycja 250Ohm Model D…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Anthracite Oxygen
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay EX Komfort na któ…
kup teraz

Sony MDREX15LPPIZ różowy
SŁUCHAWKI SONY MP3 MDR-EX15LP KORECZKI- Słuchanie …
kup teraz

Sony LinkBuds WF-L900 Biały
To jest automatyczne tłumaczenie wygenerowane prze…
Pirat drogowy w Lublinie