Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zbudują nowoczesny ratowniczy statek dla SAR w Gdyni. Za 280 milionów złotych

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Głównym, flagowym statkiem SAR jest obecnie m/s Kapitan Poinc. Jednostka, zbudowana w stoczni Damen Shipyards Gdynia, liczy sobie jednak już ponad dwadzieścia lat. 

Za ok. 5 lat Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa SAR z Gdyni otrzymać ma supernowoczesny, wielozadaniowy statek ratowniczy.
Głównym, flagowym statkiem SAR jest obecnie m/s Kapitan Poinc. Jednostka, zbudowana w stoczni Damen Shipyards Gdynia, liczy sobie jednak już ponad dwadzieścia lat. Za ok. 5 lat Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa SAR z Gdyni otrzymać ma supernowoczesny, wielozadaniowy statek ratowniczy. http://www.sar.gov.pl
Za pięć lat Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa SAR z Gdyni otrzymać ma supernowoczesny, wielozadaniowy statek ratowniczy. Jego budowa kosztować będzie 280 mln zł.

Umowę na dofinansowanie tej inwestycji podpisali w Gdyni z przedstawicielami SAR reprezentanci Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Kwota wsparcia, udzielonego przez CUPT, wyniesie 238 mln zł. Ponad 40 milionów złotych na realizację projektu dołożone zostanie z budżetu państwa. Statek ma być gotowy31 grudnia 2022 roku.

CZYTAJ TAKŻE: Surferzy nie mieli już sił. Zostali uratowani na Zatoce Puckiej

Z projektu zadowoleni są nie tylko ratownicy z Gdyni, ale także przedstawiciele rządu. Jerzy Kwieciński, wiceminister rozwoju, informuje, że dzięki doposażeniu SAR w taki statek aż 94 procent polskich wód terytorialnych będzie objęte zaawansowanym, nowoczesnym systemem ratownictwa. Obecnie Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa jest w stanie zabezpieczać około 60 proc. obszaru strefy morskiej naszego kraju.

- Tak innowacyjnych statków ratowniczych w Europie i na Bałtyku jest niewiele - mówi na temat nowego projektu Jerzy Kwieciński.

Budowa jednostka o długości do 85 metrów rozpocznie się prawdopodobnie w 2019 roku. Do tego czasu pracownicy SAR mają przygotować jego koncepcję i inne, niezbędne dokumenty, które umożliwią ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy.

Statek, kiedy będzie już gotowy, służył będzie przede wszystkim do ratowania i poszukiwania osób zaginionych na morzu, ale także m.in. do zwalczania zagrożeń chemicznych, wycieków ropy i olejów, gaszenia pożarów, holowania jednostek i jachtów, które uległy awarii.

- To będzie z pewnością największa jednostka ratownicza na polskim morzu i naprawdę supernowoczesna - mówi Jerzy Kwieciński. - Taki wielozadaniowy statek nie jest łatwo zaprojektować i wybudować. Jednostka będzie stacjonowała w Gdyni i działała z tego miasta, jednak wykorzystywana będzie na polskich wodach także w innych rejonach.

Marek Reszko, kierownik działu zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu SAR, dodaje, że tego typu statku nigdy jeszcze w Polsce nie wybudowano.

- Nasza służba nie posiada obecnie takiej jednostki - mówi Marek Reszko. - Jednak wymóg wzrastającej liczby zagrożeń w związku z transportem morskim powoduje, że nasz sprzęt musi być coraz bardziej nowoczesny i zdatny do używania w każdych warunkach. Statek, jaki otrzymamy, będzie pierwszym, zdolnym aktywnie zwalczać zagrożenia chemiczne. Będzie gazoszczelny i dzięki temu bezpieczny dla załogi oraz personelu kierującego akcją ratowniczą.

Głównym, flagowym statkiem SAR jest obecnie m/s Kapitan Poinc. Jednostka, zbudowana w stoczni Damen Shipyards Gdynia, liczy sobie jednak już ponad dwadzieścia lat.

SAR Gdynia: Projekt "SafeTech Atmosfera" - nowe systemy na statku ratowniczym Kapitan Poinc

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto