Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zarząd Morskiego Portu Gdynia w obecności ministra podpisał z wykonawcą umowę na budowę nowego terminala promowego. Prace budowlane ruszają

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Są już wizualizacje nowego terminala. Podpisano także umowę na jego budowę.
Są już wizualizacje nowego terminala. Podpisano także umowę na jego budowę. ZMPG
Pod koniec 2021 roku gotowy ma być nowy terminal promowy w Gdyni. Podpisano właśnie umowę z wykonawcą inwestycji, firmą Doraco.

Stało się to w obecności Marka Gróbarczyka, ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz parlamentarzystów, Doroty Arciszewskiej-Mielewczyk i Janusza Śniadka. Politycy podkreślali, że budowa terminalu promowego ma duże znaczenie dla polskiej gospodarki.

- To niezwykle ważny dzień dla portu w Gdyni, który po raz pierwszy od pięćdziesięciu lat realizuje tego typu inwestycję, na taką skalę i z takim rozmachem - mówi minister Marek Gróbarczyk. - Jest to otwarcie wielkich inwestycji, które mają nastąpić w Gdyni. Dalsza część będzie kontynuowana poprzez budowę Portu Zewnętrznego, co nastąpi - mam nadzieję - w najbliższych latach.

Czytaj także: Ważna umowa gdyńskiego portu. Ułatwi szukanie środków na potężne inwestycje

Teren pod przyszły terminal promowy już przygotowano do przekazania wykonawcy, wyburzając znajdujących się na nim budynki. Prace wkrótce ruszą, a ich koszt w efekcie rozstrzygniętego przetargu oszacowano na 281 milionów złotych. Terminal wyposażony zostanie m.in. w rampę uniwersalną, pozwalającą przyjmować różne typy promów o długości do 240 metrów. Będzie dogodnie skomunikowany z międzynarodowym układem komunikacyjnym. Zmodernizowanymi, poszerzonymi i rozbudowanymi dzięki wysiłkom samorządu i portu ulicami Polską, Janka Wiśniewskiego i Trasą Kwiatkowskiego kierowcy swobodnie wyjadą z niego na obwodnicę Trójmiasta i dalej na autostradę A1.

- Terminal promowy w porcie Gdynia powstanie na zakończeniu Nabrzeża Polskiego i w pobliżu Nabrzeża Fińskiego, w okolicach kapitanatu portu i dworca morskiego – mówi Adam Meller, prezes portu. - Będzie miał charakter publiczny, co oznacza, że operował będzie na nim nie tylko jeden operator. Jeżeli chodzi o harmonogram prac, to sądzimy, że końcówka roku 2021 będzie momentem, kiedy będziemy mogli na tym terminalu odprawiać pierwszych pasażerów i ciężarówki.

Czytaj także: Port Gdynia nadal inwestuje. Budowa magazynu początkiem projektu wielkiego centrum logistycznego

Prezes Adam Meller dodał, że wyłonienie operatorów odbędzie się w formie przetargu, ale dopiero po sfinalizowaniu inwestycji. Towarzyszyły jej będą inne prace, jak przebudowa układu drogowego, który prowadził będzie do terminala. Inwestycja zwiększy możliwości przeładunkowe. Łatwiejsze będzie wpływanie i wypływanie promów z portu, co z kolei skróci czas trwania rejsów.

- Inwestycja spowoduje możliwość łatwiejszego manewrowania promami, obsługi większej ich liczby oraz jednostek o większym tonażu - mówi Piotr Plichta, dyrektor kontraktu. Operacje związane z zawinięciem promu od rozpoczęcia cumowania do jego odejścia nie przekroczą 120 minut.

Dalsze szczegóły inwestycji zdradził Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

- Projekt przewiduje budowę terminala wraz z infrastrukturą towarzyszącą - mówi Grzegorz Dyrmo. - Mowa tutaj o budynku dworca, galerii komunikacyjnej, magazynach z funkcją składu celnego, parkingach, placu check-in dla samochodów zarówno ciężarowych jak i osobowych oraz obszarze general cargo do obsługi naczep intermodalnych. Przebudowie poddany zostanie również układ komunikacyjny do wschodniej części Portu Gdynia w rejonie Węzła Ofiar Grudnia 70. Dodatkowe pasy ruchu oraz wydłużenie istniejących zwiększą przepustowość drogową i usprawnią procesy transportowe. Dla pasażerów przewidziany jest osobny obszar terminala, tzw. galeria pasażerska wraz z ruchomym łącznikiem, który zapewni sprawne przemieszczanie się pomiędzy promem, a galerią. Wszystkie te elementy w sposób kompleksowy zapewnią profesjonalną obsługę zawijających do nas promów. Dzięki tej inwestycji Port Gdynia zyska nowoczesną, uniwersalną infrastrukturę, która w odróżnieniu od obecnego terminalu, posiadać będzie możliwości transportu towarów również koleją.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto