Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wmurowano kamień węgielny pod Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Kilka miesięcy po oficjalnym rozpoczęciu inwestycji w czwartek 9 października udało się na placu budowy przy ul. Polskiej 4 wmurować akt erekcyjny i kamień węgielny pod nowy, Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia.

W uroczystości wzięli udział m.in. włodarze gdyńskiego portu, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski i przedstawiciele korporacji Doraco, generalnego wykonawcy. Poświęcenia na placu budowy dokonał ksiądz Edward Pracz, duszpasterz ludzi morza. Na akcie erekcyjnym podpisali się także Dorota Arciszewska-Mielewczyk i Marcin Horała, gdyńscy posłowie z sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz Krzysztof Dośla, przewodniczący Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ „Solidarność”. Akt trafił następnie do kamienia węgielnego w kształcie kotwicy z MS „Piłsudski”, bliźniaczej jednostki słynnego transatlantyka MS „Batory”, która zatonęła w listopadzie 1939 roku. Przed zamknięciem kamienia włożono do niego także pendrive’a z danymi na temat Portu Gdynia, pięciozłotówkę oraz aktualne wydanie „Dziennika Bałtyckiego”, w którym można było przeczytać o inwestycji.

- Na terenie ponad siedmiu hektarów i nabrzeżu o długości 390 metrów powstanie terminal promowy z dostępem kolejowym – opowiadał o tym projekcie Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. - Żeby mogły przypływać do nas większe promy, muszą być wybudowane dwie rampy. Jedna, dolna, o szerokości 30 metrów oraz górna, ruchoma o szerokości 10 metrów. Oprócz tego będzie wykonana estakada najazdowa o długości około 270 metrów. Sam terminal promowy będzie miał powierzchnię około 5,5 tysiąca metrów kwadratowych, z galerią o długości 200 metrów i łącznikiem ruchomym o szerokości 3,5 metra. Oprócz tego na powierzchni sześciu hektarów będą miejsca dla samochodów załadowywanych i rozładowywanych. Powstanie również magazyn o powierzchni około 900 metrów kwadratowych. Projektujemy też ponad dwieście miejsc postojowych.

Jak dodał Grzegorz Dyrmo, zakończona już została inwestycja towarzysząca budowie nowego terminala promowego, przebudowa układu drogowego przy węźle Ofiar Grudnia ‘70.

- Czekamy już tylko na wymalowanie pasów drogowych – poinformował Grzegorz Dyrmo. - Cała inwestycja, związana z budową nowego terminala promowego, jest ogromna. Jej koszty to ponad 235 milionów złotych netto. Dofinansowanie z funduszy europejskich wynosi 117 milionów złotych netto.

Prace, prowadzone przy ul. Polskiej 4, są częścią większego planu inwestycyjnego Portu Gdynia, rozpisanego na lata.

- Port się rozwija - mówi Grzegorz Dyrmo. - Tydzień temu otwieraliśmy magazyn wysokiego składowania. Obecnie wmurowujemy kamień węgielny pod terminal. Modernizujemy nabrzeża i pogłębiamy dostęp do nich. Jeszcze w tym roku chcemy rozpocząć wyburzanie wejścia wewnętrznego i jego poszerzenie ze stu do 140 metrów, co umożliwi wejścia większych statków.

Karol Zduńczyk, prezes Doraco, powiedział, że realizacja takiej inwestycji to wielkie wyzwanie, a nad sprawnym jej prowadzeniem pracuje około siedmiuset osób. Podkreślił jednocześnie, że współpraca z Portem Gdynia układa się wzorowo, co jest niezwykle ważne szczególnie, kiedy trzeba podejmować szybkie decyzje. Umożliwia to wykonawcy dotrzymanie harmonogramu prac, który jest napięty, gdyż terminal gotowy ma być już w połowie 2021 roku.

Czytaj także: Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. w obecności ministra gospodarki morskiej podpisał umowę z wykonawcą na budowę nowego terminala promowego

- Terminal będzie miał charakter publiczny - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. - Oznacza to, że będzie na nim operował nie tylko jeden operator. Chcemy jako Port Gdynia stworzyć silną autostradę morską do Skandynawii. Dla nas wmurowanie kamienia węgielnego to ważny moment. Terminal promowy będzie przeniesiony z głębi portu. To jest też bardzo ważne dla operatorów, by być jak najbliżej jego wyjścia. Będą działać zdecydowanie sprawniej i skuteczniej. Obsługa w porcie będzie krótsza, a czas to pieniądz. Spowoduje to większe zadowolenie ze strony naszych klientów i pasażerów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto