Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ważna umowa gdyńskiego portu. Pomoże znaleźć pieniądze na spektakularne inwestycje [wizualizacje, zdjęcia]

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Port zewnętrzny.
Port zewnętrzny. materiały prasowe ZMPG S.A.
W zagranicznych placówkach Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu zapoznać będzie można się z ofertą inwestycyjną gdyńskiego portu. To ważna wiadomość. Taka współpraca może pomóc znaleźć finansowanie dla spektakularnych inwestycji które przyczynią się do rozwoju portu, miasta i całej, narodowej gospodarki morskiej.

Jest to efekt umowy, podpisanej podczas I Forum Wsparcia Polskiego Biznesu za Granicą- PAIH Expo 2018 odbywającego się na PGE Narodowym w Warszawie. Z nawiązanej współpracy przedstawiciele gdyńskiego portu są niezwykle zadowoleni.

- Dzięki realizowanym przez PAIH programom ekspansji na rynki perspektywiczne mamy sporą szansę na znalezienie odpowiedniego inwestora dla kluczowego z punktu widzenia naszego rozwoju projektu, jakim jest Port Zewnętrzny - komentuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Czytaj także: Gdyński port planuje realizację Doliny Logistycznej

Biura handlowe Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu to sieć przedstawicielstw, których zadaniem jest wspieranie eksportu oraz inwestycji polskich przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych, jak również przyciąganie inwestorów do Polski. Docelowo powstać ma siedemdziesiąt placówek. Zlokalizowane zostaną w krajach o największym potencjale rozwojowym. Biura charakteryzują się elastyczną strukturą, dopasowaną do potrzeb i wyzwań na danym rynku oraz szerokim wachlarzem usług, świadczonych na miejscu.

- Korzystając z wiedzy i kompetencji zagranicznych biur handlowych PAIH mamy do dyspozycji ponad 50 takich placówek. Dzięki nawiązanej współpracy szybciej dotrzemy do potencjalnych inwestorów, zainteresowanych naszymi projektami - twierdzi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes gdyńskiego portu

.

Port Zewnętrzny, inwestycja szacowana na kilka miliardów złotych, to najbardziej śmiały projekt w najbliższym dziesięcioleciu, który przyczynić ma się nie tylko do rozwoju miasta, ale całej, narodowej gospodarki morskiej. Włodarze gdyńskiego portu podjęli już konkretne kroki, które umożliwić mają w przyszłości budowę terminala głębokowodnego na przedłużeniu Nabrzeża Węglowego. Podpisano umowę z Uniwersytetem Gdańskim na sporządzenie inwentaryzacji przyrodniczej i oceny oddziaływania zaplanowanych prac na środowisko, w tym Półwysep Helski oraz nabrzeże klifowe na styku Orłowa i Redłowa. Dokument, który w przypadku tego typu inwestycji jest obligatoryjny, gotowy ma być za rok. Naukowcy z UG mówią, że są dobrze przygotowani do jego sporządzenia.

Czytaj także: Kolejny etap prac nad budową nowej obrotnicy w gdyńskim porcie

Już wcześniej dla Portu Zewnętrznego wykonano koncepcję. Pirs o długości ponad 1,5 km z nabrzeżem mogącym przyjąć jednocześnie trzy kontenerowce, mierzące po 490 m, gotowy ma być w 2026 roku. Jeśli jednak zajdą sprzyjające okoliczności, inwestycja zostanie przyspieszona.

Czytaj także: Nowy terminal promowy powstanie w gdyńskim porcie

To jednak nie jedyna inwestycja, której realizacja w najbliższych latach przyczynić ma się do rozwoju miasta i portu, a znaleźć trzeba na nią finansowanie ze środków unijnych, rządowych, zewnętrznych i własnych. Już realizowana jest nowa obrotnica. Ważna jest też budowa Drogi Czerwonej, dawniej zwanej Obwodnicą Północną Aglomeracji Trójmiejskiej. Odciążyć ma ona wiecznie zakorkowaną i znajdującą się w fatalnym stanie technicznym, najstarszą część Estakady Kwiatkowskiego, umożliwiając dogodny dojazd z terminali kontenerowych do obwodnicy Trójmiasta i autostrady A1. Kolejnym, śmiałym pomysłem, jest budowa na 260 hektarach gruntów w Kosakowie Doliny Logistycznej. Wkrótce realizowany będzie też nowy, publiczny terminal promowy. W porozumieniu z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi modernizowane będą torowiska, prowadzące do portu, a także te znajdujące się na jego terenie. A są to tylko najważniejsze z licznych inwestycji, zaplanowanych w strategii rozwoju do 2027 roku, na które potrzebne będą dziesiątki miliardów złotych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto