Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trójmiasto w Metropolii. Trasy rowerowe stworzą sieć połączeń wokół węzłów przesiadkowych

Jacek Wierciński
K.Misztal
To będzie sieć gwiaździstych połączeń wokół głównych węzłów przesiadkowych, a nie połączeń "spinających" infrastrukturę pomiędzy poszczególnymi gminami. Założenia projektu "Systemu Tras Rowerowych" mówią o budowie nawet 280 kilometrów ścieżek i ponad 25 tysięcy miejsc parkingowych dla rowerów, m.in. przy szkołach i uczelniach Trójmiasta.

Trójmiasto w Metropolii ma być bardziej ekologiczne. Sieć połączeń rowerowych obsługujących ponad 50 węzłów przesiadkowych w 34 gminach i powiatach ma szansę powstać dzięki unijnemu dofinansowaniu. Koszty prac to ponad jedna czwarta miliarda złotych, na które szansą jest porozumienie w sprawie ZIT, ale pieniędzy metropolia szukać zamierza także w innych źródłach.

W Gdańsku chodzi głównie o "domykanie" już istniejącego systemu tras rowerowych, w Gdyni i Sopocie znaczna część infrastruktury także już istnieje. Większych nakładów wymagały będą prace w pozostałych gminach. W Urzędzie Marszałkowskim trwają negocjacje związane z przeznaczeniem pieniędzy unijnych na ścieżki rowerowe prowadzące do przystanków komunikacji miejskiej, stacji kolejowych, SKM i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

ZOBACZ W Gdańsku co roku powstają nowe trasy rowerowe.

- Łączny ich koszt szacujemy na 280 mln zł, ale część pieniędzy pochodzić będzie z wkładu własnego. O kolejne fundusze starać się będziemy nie w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, ale na przykład w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska - zapowiada koordynujący projekt Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej. - To będzie sieć gwiaździstych połączeń wokół głównych węzłów przesiadkowych, a nie połączeń "spinających" infrastrukturę pomiędzy poszczególnymi gminami - tak zakładają bowiem wymogi unijne - zaznacza.

CZYTAJ Sopot coraz bliższy rowerzystom, mimo ograniczeń prędkości.

Trójmiasto w Metropolii. Założenia projektu "Systemu Tras Rowerowych" mówią o budowie nawet 280 kilometrów ścieżek i ponad 25 tysięcy miejsc parkingowych dla rowerów, m.in. przy szkołach i uczelniach. Program jest twórczym rozwinięciem wcześniejszej inicjatywy realizowanej w latach 2007-2013 wspólnie przez samorządy Gdańska, Gdyni i Sopotu. Również w oparciu o dofinansowanie unijne w wysokości 70 proc., łącznie za 80 mln zł, zrealizowano 26 dróg rowerowych o łącznej długości niemal 35 km, 14 parkingów "Bike&Ride", umożliwiających pozostawienie roweru w celu skorzystania z komunikacji miejskiej (przede wszystkim przy przystankach SKM) oraz 12 parkingów rowerowych.

ZOBACZ Kontrapas na Starowiejskiej. W Gdyni rowerzyści mogą jeździć "pod prąd".

Trójmiasto w Metropolii. Poparcie dla programu deklarują m.in. marszałek województwa Mieczysław Struk oraz prezydenci Gdańska i Gdyni. Ostateczne decyzje dotyczące przeznaczenia pieniędzy w ramach ZIT zapadną jeszcze w marcu. Do końca miesiąca pełna lista projektów, jakie metropolia chciałaby dofinansować z tego źródła, musi trafić do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto