Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trójmiasto: Trolejbusy z Gdyni pojadą do hali Ergo Arena? To możliwe

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Siatka połączeń trolejbusowych w najbliższych latach będzie się rozrastać
Siatka połączeń trolejbusowych w najbliższych latach będzie się rozrastać Tomasz Bołt
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni planuje w najbliższych latach rozszerzyć siatkę połączeń trolejbusowych w Trójmieście. Niewykluczone, że w przyszłości pojazdami, napędzanymi prądem, pasażerowie dojadą do hali Ergo Arena na granicy Gdańska i Sopotu. Chce tego prezydent kurortu Jacek Karnowski.

Jego zdaniem należy złożyć aplikację o dofinansowanie unijne na budowę trakcji i postarać się o dotację z budżetu Unii Europejskiej na lata 2014 - 2020. Jeśli takich pieniędzy nie uda się zdobyć, projekt wcale nie musi spalić na panewce.

Europejski Dzień Trolejbusów w Gdyni [ZOBACZ ZDJĘCIA]

Gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej dysponuje już bowiem trzydziestoma nowoczesnymi pojazdami, które są w stanie jeździć na alternatywnym napędzie, bez konieczności podłączenia do sieci. Dwa kolejne takie trolejbusy dotrą jeszcze w tym roku do PKT, które realizuje kursy na zlecenie gdyńskiego ZKM.

- Takie, supernowoczesne, pojazdy marki Solaris są w stanie pokonać bez zasilania trakcji odcinek nawet 5 km - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM.

Jest to dystans wystarczający, nawet ze sporą nawiązką, aby od istniejącej już w Sopocie sieci, wiodącej do pętli przy ul. Reja w Wyścigach, poprowadzić trasę do Ergo Areny. Byłoby to spore ułatwienie dla kibiców i uczestników koncertów.
Obecnie zmuszeni są oni docierać do hali pieszo, najczęściej z okolic stacji SKM w Sopocie Wyścigach lub Gdańsku Żabiance, co zajmuje ponad kwadrans, bądź też próbować dostać się jak najbliżej Ergo Areny samochodem.

Sopot: Turyści nie wiedzą, jak poruszać się po kurorcie. Mylą autobusy ZKM Gdańsk i PKM Gdynia

W przypadku większych imprez kierowcy dostają "w pakiecie" gwarancję natrafienia na dotkliwe korki. Tak było podczas meczów siatkarskiej Ligi Światowej, podobnie rzecz ma się przy okazji gromadzących się na trybunach niemal 15 tys. widzów, koszykarskich derbów Trójmiasta, między miejscowym Treflem a gdyńskim Asseco Prokomem.
- Dlatego chcę, aby kibiców do Ergo Areny woziły w przyszłości trolejbusy - mówi Jacek Karnowski.

Taka, nowa linia, jeśli uda się ją zorganizować, na pewno nie będzie jednak ostatnią w Trójmieście.
- Nadal pracujemy nad uruchomieniem połączenia do osiedla Fikakowo w Gdyni Wielkim Kacku - mówi Marcin Gromadzki. - Także tam, od wysokości ul. Chwaszczyńskiej, kursy będą realizowane przez trolejbusy z alternatywnym napędem. Ponadto zastanawiamy się, czy podobnego rozwiązania nie zastosować na ul. Chylońskiej w Gdyni, między ul. Morską a pętlą koło stacji SKM Cisowa.

Władze Gdyni mają także plan, aby w przyszłości trolejbusy pojechały w stronę gdyńskiej dzielnicy Witomino. Leży jednak ona zbyt daleko od Śródmieścia, Działek Leśnych i Redłowa, aby dziś można było zorganizować kursy przy pomocy pojazdów nie podłączonych do sieci. Niezbędne byłoby wybudowanie nowej trakcji. Inwestycja taka kosztowałaby jednak miliony złotych. Dziś trudno jest znaleźć na nią pieniądze w budżecie Gdyni, dlatego zrealizowanie podobnego pomysłu to melodia dalszej przyszłości.

6 skomentuj Oceń artykuł + - 3 na tak, 2 na nie Tramwaje w Gdańsku. Stary tabor Dortmundów będzie jeździł po gdańskich torach

Póki co, nie doczekał się realizacji plan przedłużenia trakcji trolejbusowej z pętli przy ul. Sibeliusa w Gdyni Cisowej do dworca PKP w Rumi. Zwolennikiem tego pomysłu była burmistrz Rumi Elżbieta Rogala-Kończak, jednak napotkała na zdecydowany opór wśród rumskich radnych miasta. W skutek czego nie napisano nawet wniosku o dofinansowanie z Unii Europejskiej, który umożliwiałby przedłużenie trakcji.

Podczas niedawnych obchodów 20-lecia ZKM Gdynia wiceburmistrz Rumi Ryszard Grychtoł zapewnił jednak, iż rumscy samorządowcy nadal są zainteresowani rozwijaniem oferty przewozowej dla mieszkańców miasta, przy współpracy z ZKM. Niewykluczone więc, że w przyszłości inicjatywa przedłużenia trakcji do dworca w Rumi powróci.

Pojazdy w sieci gdyńskiego ZKM wykonują obecnie rocznie aż 19 mln kilometrów, przewożąc 90 mln pasażerów. Aż 5 mln km to połączenia realizowane przez trolejbusy, a odsetek ten rośnie. Co równie ważne, pojazdy napędzane prądem są coraz bardziej nowoczesne.

- Wraz z końcem tego roku pożegnamy dwa ostatnie trolejbusy wysokopodłogowe - cieszy się Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM. - Pojazdy takie jeździć już będą tylko na linii zabytkowej.

Codziennie rano najświeższe informacje z Trójmiasta prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Trójmiasto: Trolejbusy z Gdyni pojadą do hali Ergo Arena? To możliwe - Gdańsk Nasze Miasto

Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto