- Piraci drogowi ignorujący wszelkie ograniczenia prędkości już wkrótce mogą stać się mniej groźni - mówi Mariusz Kołkowski z firmy Sprint. - W ich wyłapywaniu i karaniu za rajdowe zapędy może pomóc system automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych tzw. ARTR. Składa się ze specjalnych kamer wyposażonych w moduł analizy obrazu i centralnego systemu przetwarzającego dane. Efektem jego pracy jest przesłanie zdjęć i numerów tablic do odpowiednich służb.
Każdy przejazd samochodu przez bramkę systemu powoduje wykonanie czarno-białego zdjęcia tablicy rejestracyjnej oraz kolorowego zdjęcia pojazdu i kierowcy. Ustawienie kamer w dwóch punktach trasy pozwala na obliczanie czasu przejazdu. Jeśli okaże się, że jest on zbyt krótki w stosunku do ograniczeń prędkości na tym obszarze, kierowca otrzymuje przesyłkę: zdjęcie z mandatem.
System wyszukuje też kradzione pojazdy, alarmując odpowiednie służby. W samej Warszawie działa już ponad 20 stacji realizujących to zadanie. W tym roku powstaną kolejne, czy także na Pomorzu?
- Na razie, na terenie woj. pomorskiego nie ma takiego systemu - mówi mł. insp. Janusz Staniszewski z Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Gdańsku. - Wiem, że TRISTAR - program sterowania i zarządzania ruchem zakłada coś takiego. Widziałem, jak taki system automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych działa w Liverpoolu. Zainstalowane w radiowozach urządzenia pracujące w trybie online umożliwiają natychmiastowe przesyłanie informacji do bazy o kierowcy, który popełnił wykroczenie. Podają rejestrację, markę samochodu, a system lokalizuje wszystkie podobne obiekty w okolicy. Kamery "wyłapują" gdzie jest dany pojazd. System sprawdza się fenomenalnie, zwłaszcza przy szukaniu skradzionych aut.
Tristar w Trójmieście za 130 mln złotych
- Na 99 proc. nie zdążymy jednak zainstalować tego systemu przed Euro2012 - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Ale na pewno będzie on później w Gdańsku w ramach TRISTAR-a. Kilkadziesiąt kamer rozmieszczonych na terenie miasta będzie zbierać dane o funkcjonowaniu ruchu drogowego. Pozwoli nam na określenie średnich prędkości poruszania się w mieście. Podamy te informacje kierowcom, którzy sami zdecydują czy np. jechać do Gdyni obwodnicą czy przez środek Trójmiasta.
Gdańsk: Trwa budowa Centrum Zarządzania Ruchem TRISTAR
Łamiący zasady ruchu muszą się liczyć z tym, że ich jazda nie pozostanie bez reakcji. Budowa nowoczesnych dróg to jedno, drugie - to zapewnienie na nich bezpieczeństwa. Po raz kolejny drogowcy sięgają w tym celu po nowoczesną technologię. Kierowcy będą musieli więc liczyć się z większą skutecznością w wyłapywaniu i karaniu takich zachowań na Pomorzu.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?