Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tristar w Gdańsku. Zielone światło dla spóźnionych autobusów od jesieni

Jacek Wierciński
Koszt systemu, który usprawnić ma ruch na ulicach aglomeracji, to 184 mln zł, z czego 85 proc. pochodzi z unijnego dofinansowania. Pełną sprawność osiągnie w trzecim kwartale 2014 r. Urzędnicy podkreślają, że nie chodzi o wprowadzenie w aglomeracji tzw. zielonej fali, a raczej równowagę umożliwiającą wjazd na główne ciągi komunikacyjne z bocznych ulic.
Koszt systemu, który usprawnić ma ruch na ulicach aglomeracji, to 184 mln zł, z czego 85 proc. pochodzi z unijnego dofinansowania. Pełną sprawność osiągnie w trzecim kwartale 2014 r. Urzędnicy podkreślają, że nie chodzi o wprowadzenie w aglomeracji tzw. zielonej fali, a raczej równowagę umożliwiającą wjazd na główne ciągi komunikacyjne z bocznych ulic. T.Bołt
Trwają testy systemu Tristar, od jesieni w całym Trójmieście opóźniona komunikacja miejska będzie miała pierwszeństwo. Specjalne priorytetowe "zielone światło" uruchomione zostanie na 67 krzyżówkach w Gdańsku i 141 w całym Trójmieście.

Ponad siedemset tramwajów, autobusów i trolejbusów w całej aglomeracji zostało już wyposażonych w specjalne urządzenia, które - jeśli zarejestrują opóźnienia w stosunku do rozkładu - sprawią, że pojazdy będą mogły liczyć na zielone światła na skrzyżowaniach. Urządzenia są wielkości radia samochodowego, wbudowane w tramwaj czy trolejbus, i niewidoczne dla pasażerów.

CZYTAJ WIECEJ:

Tristar: Jak dynamicznie sterować komunikacją trójmiejskiej metropolii?

- Na podstawie GPS za pomocą sieci komórkowej co 20 sekund aktualizowane jest położenie pojazdu. Ta wiadomość, po przetworzeniu przez serwer, umożliwia wyświetlenie na przystankach - na wyświetlaczach informacji o tym, kiedy możemy spodziewać się przyjazdu danego autobusu. Jeśli system zanotuje opóźnienie, pojazd automatycznie, za pomocą sieci radiowej tzw. krótkiego zasięgu, wysyła żądanie "priorytetu" - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek z Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Rozwiązanie oznaczające takie przestawianie kolejnych sygnalizacji świetlnych na trasie danej linii, by spóźniony pojazd komunikacji miejskiej mógł liczyć na zielone światła i nadrobił stracony czas, na razie testowane jest na skrzyżowaniach al. Grunwaldzkiej między ul. Miszewskiego a al. Hallera. Do jesieni uruchomione zostanie na 67 krzyżówkach w Gdańsku i 141 w całym Trójmieście.

Priorytetowe traktowanie komunikacji miejskiej to element Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem "Tristar", który pozwolić ma na automatyczne sterowanie ruchem w oparciu o dwa centra zarządzania w Gdańsku i w Gdyni i 115 km światłowodów, którymi opleciono Trójmiasto.

W skład Tristara wejdzie łącznie 61 kamer nadzoru, 14 drogowych stacji meteorologicznych, 33 elektroniczne tablice informacji parkingowej i 71 wyświetlaczy informujących o bieżącej sytuacji komunikacyjnej dla pasażerów na przystankach.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto