Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tristar: System, który ma połączyć Gdynię i Gdańsk

(Patsz)
Przemek Świderski
Aktualnie symbolem łączności Gdyni z Gdańskiem jest Szybka Kolej Miejska, która codziennie przewozi pasażerów w całej aglomeracji. Kolejnym łącznikiem miast ma być system inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Będzie generować "inteligentną zieloną falę". Swoim zasięgiem obejmie 141 skrzyżowań, co ma znacznie zmniejszyć korki w Trójmieście. Polecamy: Gdańsk i Gdynia - razem, czy osobno?

Dziś Tristar działa już m.in. na ul. Morskiej w Gdyni, gdzie zainstalowano pętle indukcyjne, czyli specjalne czujniki, które regulują ruch zgodnie z jego natężeniem i dostosowują do niego długość wyświetlania świateł sygnalizacji. Po rozszerzeniu na całe Trójmiasto system będzie o wiele bardziej skomplikowany. Pętle regulować będą 141 istniejących sygnalizacji świetlnych. Światła będą sterowane tak, by kierowcy jak najszybciej opuszczali skrzyżowania. Gdy samochody już wyjadą z krzyżówki, ruch będzie się obywał płynnie, bo Tristar ma generować "inteligentną zieloną falę". Kierowcy, w założeniu mają dojeżdżać do skrzyżowań na zielonych światłach, obciążone kierunki będą miały wydłużony czas przejazdu.

Przypomnijmy, że Tristar to partnerski projekt o charakterze metropolitalnym i prawdopodobnie drugie obok Szybkiej Kolei Miejskiej tak wielkie przedsięwzięcie w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Na razie większość działań podejmowanych jest w Gdańsku. Władze Gdańskich Inwestycji Komunalnych podpisały umowę na przebudowę studenckiej stołówki przy ul. Wyspiańskiego we wrześniu 2011 roku. Wiadomo, że powstanie tam serwerownia, pomieszczenia z punktami obsługi. Znajdzie się w nich miejsce na sale operatorskie oraz pomieszczenia do pracy dla Miejskiego Sztabu Kryzysowego.

Przedsięwzięcie jest finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt przebudowy budynku wyniesie 9,6 mln zł brutto. Realizacja inwestycji podzielona jest na cztery etapy.

- W dwóch pierwszych etapach zostanie nim objęty tzw. główny ciąg drogowy od granicy Gdyni z Rumią do Świętego Wojciecha w Gdańsku - mówi Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu. - W samym Gdańsku komputer będzie zaś sterować ruchem na ul. Podmiejskiej, Podwalu Przedmiejskim, Armii Krajowej, 3 Maja, Hucisku, Jana z Kolna, Marynarki Polskiej, Słowackiego, Hallera, Klinicznej, Kościuszki i Starym Rynku Oliwskim.

Nieco ponad rok temu okazało się, że system nie powstanie przed EURO 2012. Samorządowcy tłumaczyli, że to nie ich wina. Powodem miał być brak środków z Unii Europejskiej, bez których system Tristar nie zostanie zbudowany. Koszty całości nie są do udźwignięcia wyłącznie przez budżety miejskie. Urzędnicy nie mają wątpliwości, że takie nakłady nie pójdą na marne, jednak ciężko było przekonać do tego osoby odpowiedzialne za podział środków z Unii Europejskiej.

W końcu w maju udało się.. Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, koordynującej projekt, oraz Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, podpisali w umowę na dofinansowanie inwestycji. Najwięcej na ten cel, bo niemal 83 mln zł otrzyma Gdańsk. Gdyni przypadnie ponad 60 mln. zł, a Sopotowi około 13 mln zł.

W systemie znajdzie się 141 istniejących sygnalizacji świetlnych, a w ramach jego budowy w Trójmieście dodatkowo powstanie 59 rejestratorów wykroczeń, 61 kamer, 14 drogowych stacji meteorologicznych, 33 tablice informacji parkingowej i 71 tablic informacji pasażerskiej. Zakończenie przedsięwzięcia zaplanowano na styczeń 2014 r. Wtedy przejazd z Gdyni do Gdańska głównymi arteriami Trójmiasta skróci się o kilkanaście minut - obliczają twórcy systemu.

Całkowita wartość projektu to 184 263 558 zł. .

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto