Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tristar staje się faktem, umowa już podpisana

Maciej Czarniak
Maciej Czarniak
System zostanie wdrożony całkowicie do końca 2013 roku, ale ...
System zostanie wdrożony całkowicie do końca 2013 roku, ale ... Maciej Czarniak
Czas dojazdu znacznie krótszy? System zarządzania ruchem na trójmiejskich drogach ma być częściowo gotowy już na Euro 2012.

Aż 134 miliony złotych kosztować będzie największe w historii Trójmiasta wspólne przedsięwzięcie Gdańska, Gdyni i Sopotu - wyczekiwany od kilku lat Tristar, system inteligentnego sterowania ruchem na trójmiejskich drogach. Według prowadzonych symulacji, czas przejazdu między dwoma punktami w Trójmieście ma się zmniejszyć o nawet 30 procent, zarówno dla kierowców, jak i pasażerów komunikacji miejskiej.

Tristar największym systemem tego typu w Polsce

Podobne rozwiązania funkcjonują już w innych miastach, jednak Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni, powiedział w czasie podpisania kontaktu z wykonawcą, że TRISTAR będzie największy. Urządzenia mają być rozrzucone na przestrzeni ponad 30 km. Wykonawca, firma Qumak-Sekom, ma ukończyć Tristar do końca przyszłego roku. Unia Europejska zapłaci 85 procent jego ceny, dzięki czemu koszt dla Gdańska, Sopotu i Gdyni to 28 milionów.

- W obrębie systemu znajdą się między innymi tablice treści informujące kierowców o wypadkach czy robotach drogowych, prawie 60 fotoradarów i 108 kamer, informacja parkingowa czy sztandarowa koordynacja sygnalizacji świetlnej  - zapowiada Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Tristar to także bardzo rozbudowany system obsługi pasażerów transportu publicznego. Szacunki mówią, że dzięki systemowi oszczędzimy nawet 30 procent czasu potrzebnego na dojazd.

Zyskają także pasażerowie komunikacji miejskiej

Dla pasażerów komunikacji miejskiej pojawią się tablice informujące o rzeczywistym czasie odjazdu z przystanków czy terminale pasażerskie w najbardziej ruchliwych miejscach w mieście. Powstanie też portal internetowy, dzięki któremu będzie można zaplanować optymalną podróż.

- Za kilkanaście zarówno mieszkańcy jak i turyści zobaczą pierwsze efekty i to, że komunikacja prywatna i publiczna funkcjonuje lepiej, a podróż po Trójmieście jest znacznie bardziej komfortowa - mówił Paweł Jaguś, prezes firmy Qumak-Sekom.

141 skrzyżowań

System obejmie 141 skrzyżowań - 67 w Gdańsku, 60 w Gdyni i 14 w Sopocie. Zaprojektowany jest tak, aby można było rozszerzyć go o kolejne obszary Trójmiasta. TRISTAR zacznie być instalowany na trasie od Traktu św. Wojciecha po granicę Gdyni i Rumi. Później pojawi się na skrzyżowaniach ulic prowadzących do głównej trasy przelotowej przez Trójmiasto, a na końcu na obwodnicy.

- Część systemu działać będzie już podczas Euro 2012 - zapowiada Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska. - Na ukończeniu jest już centrala sterowania systemem, przy ulicy Wyspiańskiego we Wrzeszczu. W tym samym miejscu znajdzie się centrum dowodzenia dla obsługi Euro 2012. Podczas remontów al. Armii Krajowej czy Słowackiego przygotowaliśmy już "grunt" pod system i jego fragmenty na pewno będą działać podczas mistrzostw - dodaje.

Kliknij, żeby powiększyć.


Polecamy w MMTrojmiasto.pl


Pokaż swoje zdjęcia Gdańska Oliwy


Jesteśmy też na Google Plus - dołącz do nas

Zdjęcia z dogaszania stoczniowej hali

Modelka z Gdańska na okładce Vogue'a


Nocny spacer po Gdyni na zdjęciach


Zimowy wschód słońca w Orłowie [zdjęcia]

Załóż konto w MM

dodawaj informacje

dodaj zdjęcia

publikuj ciekawostki

dodaj wydarzenie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto