Tadeusz Wenda stojący na cokole w momencie roztaczania wizji przyszłego portu gdyńskiego. W prawym ręku trzyma zwoje mapy, plansz sytuacyjnych, rysunków technicznych i dokumentacji przedstawiających koncepcje swojego dzieła. Lewą ręką wskazuje w kierunku obecnego Nabrzeża, jakby tłumaczył i wyjaśniał sprawy związane z budową portu. Tak będzie wyglądał pomnik gdyńskiego inżyniera.
Na ogłoszony przez Gdynię konkurs wpłynęło 10 prac, które oceniał Sąd Konkursowy pod przewodnictwem prof. Wiesława Koronowskiego, kierownika Pracowni Rzeźby Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. W pracach sądu uczestniczyła m.in. wnuczka Tadeusza Wendy - Hanna Wenda Uszyńska.
Laureat pierwszego miejsca otrzyma 25 000 zł oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki do wykonania, w oparciu o nagrodzoną pracę konkursową, wszystkich usług związanych w budową pomnika.
Sąd Konkursowy przyznał jeszcze dwa wyróżnienia. Drugą nagrodę (20 000 zł) otrzymał artysta rzeźbiarz Sławomir Micek. Trzecie miejsce przypadło zespołowi: Michał Pronobis i Art. Odlewnictwo Jacek Guzera.
*****************************************************************************************************************
Tadeusz Apolinary Wenda urodził się 23 lipca 1863 roku w Warszawie. W 1890 roku ukończył studia w Instytucie Inżynierów Komunikacji w Petersburgu i przez 10 lat pracował przy projektowaniu i budowie linii kolejowych w różnych częściach Imperium Rosyjskiego. Następne 15 lat spędził kierując rozbudową portów morskich na Bałtyku. Do Polski powrócił w 1915 roku. Po odzyskaniu przez kraj niepodległości rozpoczął pracę w Departamencie Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych, jako kierownik Wydziału Budowy Portów.
Od 1920 roku pracował nad projektem budowy przez Polskę własnego portu. Wszystkie kluczowe zadania - od wyboru lokalizacji, poprzez zaprojektowanie, budowę i rozwój portu w Gdyni, było dziełem Tadeusza Wendy. Przez lata zdobył on uznanie i szacunek zarówno jako wybitny inżynier, ale również zaangażowany patriota i życzliwy człowiek. Kiedy odchodził w stan spoczynku w 1937 roku, pozostawił Gdynię jako najnowocześniejszy i drugi pod względem przeładunków port na Bałtyku.
echodnia.eu W czerwcu wybory do Parlamentu Europejskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?