Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Strefa Płatnego Parkowania w Szczecinie. Płacić czy nie?

Marek Jaszczyński [email protected]
Po sieci krąży poradnik o tym jak uniknąć płacenia za postój. Postanowiliśmy to skonfrontować z rzeczywistością. Spółka administrująca strefą udowadnia, że jest to niezgodne z prawem.

Po naszym materiale o planach względem poszerzenia Strefy Płatnego Parkowania skontaktował się z nami czytelnik i wyjaśnił, że płatne miejsce parkingowe od 14 lutego 2014 muszą być oznaczone jednocześnie znakami pionowymi i poziomymi (nie z kostki tylko linią). Powołuje się na zapis, że miejsce postojowe powinno być oznakowane zarówno znakami pionowymi (D-18 „parking”, D-18a „parking - miejsce zastrzeżone” lub D-18b „parking zadaszony”) jak i poziomymi (P-18 „stanowisko postojowe”, P-19 „linia wyznaczająca pas postojowy”, P-20„koperta” lub w przypadku stanowisk postojowych dla osób niepełnosprawnych P-24 „miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej”).

- Postój pojazdu w strefie płatnego parkowania na tak wyznaczonym miejscu obliguje do opłaty za parkowanie, zgodnie z przepisami ustawy o drogach publicznych. Jeśli nie ma jednocześnie znaków pionowych i poziomych to opłaty są pobierane nielegalnie. Taka sytuacja jest przy alei Niepodległości - przekonuje czytelnik.

Mało tego dowiedzieliśmy się, że pracownicy SPP odstępują od pobierania opłat, gdy ktoś powołuje się na ten przepis. Postanowiliśmy sprawdzić rewelacyjny patent na unikanie opłat.

Co na to spółka

Co na to spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne, która zarządza strefą? Powołuje się na ustawę o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 r. (Dz. U. 2015.460 t.j.). Według niej granice strefy płatnego parkowania wyznaczają znaki D-44 i D-45, czyli znak z literką P informujący o wjeździe od strefy.

- W obszarze tym korzystający z dróg publicznych są zobowiązani do ponoszenia opłat za postój w strefie płatnego parkowania - wyjaśnia Wojciech Jachim, rzecznik NiOL. - Ustawa o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 r. stwierdza, że opłatę pobiera się w wyznaczonym miejscu. Użycie przez ustawodawcę określenia „w wyznaczonym miejscu” w liczbie pojedynczej nie jest przypadkowe i wprost wskazuje, iż miejscem wyznaczonym w rozumieniu ustawy jest miejsce wyznaczone znakami D-44 i D-45, a więc cały obszar strefy płatnego parkowania.

Hierachia przepisów

Żeby zrozumieć tłumaczenia NiOL trzeba przebrnąć przez gąszcz przepisów. Nie jest to łatwe. Spróbujmy. Aktami prawnymi rangi ustawowej stanowiącymi podstawę do pobierania opłat za postój w strefie płatnego parkowania są ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych oraz nowelizacja tej ustawy z dnia 23 września 2013 r. Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniająca rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach jest rozporządzeniem wykonawczym, ale do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku - Prawo o ruchu drogowym.

Ważna jest konkluzja

- Zatem nowelizacja aktu prawnego niższej rangi, i to do ustawy nie zawierającej delegacji do pobierania opłat, nie może wpływać na ustawę o drogach publicznych - tłumaczy Wojciech Jachim. - W nawiązaniu do powyższego sprzeciwiamy się interpretacji przepisów zarówno ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych jak i przywołanego rozporządzenia, iż brak jest możliwości poboru opłat za postój pojazdów w strefie płatnego parkowania poza miejscami wyznaczonymi znakami poziomymi i pionowymi.

A teraz tłumaczenia odnośnie znaków

Zgodnie z § 58 ust. 4 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych, znak D-44 „strefa płatnego parkowania” oznacza wjazd do strefy, w której za postój pojazdu samochodowego jest pobierana opłata. Znak D-45 „koniec strefy płatnego parkowania” oznacza wyjazd ze strefy płatnego parkowania. Zgodnie z załącznikiem nr 1, część 5 „znaki informacyjne”, rys. 5.2.50.2. rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, znak D-44 umieszcza się na wszystkich ulicach doprowadzających ruch do obszaru, na którym została ustalona strefa płatnego parkowania. W strefie oznakowanej znakiem D-44 miejsca dla postoju pojazdu samochodowego wyznacza się znakami pionowymi określonymi w pkt 5.2.18 (znak D-18 - parking) oraz znakami poziomymi określonymi w załączniku nr 2 do rozporządzenia w: pkt 5.2.4 (linie wyznaczające stanowiska postojowe), pkt 5.2.5 (linia wyznaczająca pas postojowy), pkt 5.2.6 (stanowisko postojowe zastrzeżone) i pkt 5.2.9.2 (symbol osoby niepełnosprawnej).

- Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych korzystający z dróg publicznych są obowiązani do ponoszenia opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania. Taki zapis ustawy niewątpliwie wskazuje cały pas drogowy jako miejsce, w którym kierowcy są obowiązani do wnoszenia opłat, pomiędzy znakami D-44 (strefa płatnego parkowania) i D-45 (koniec strefy płatnego parkowania). W naszej ocenie bezspornym jest, iż ustawa nakłada obowiązek wnoszenia opłat za parkowanie na drogach publicznych, nie wyłączając ich części, w których parkowanie nie jest dozwolone w świetle przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym - wyjaśnia Wojciech Jachim. - Obowiązek oznaczania w określony sposób miejsc dla postoju pojazdów nie wyłącza możliwości poboru opłaty za postój w innych, nie wyznaczonych miejscach pasa drogi publicznej strefy płatnego parkowania. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach nie wyklucza możliwości poboru opłaty poza miejscami wyznaczonymi znakami D-18, lecz wskazuje jedynie na wymogi techniczne związane z oznaczeniem miejsc dla postoju pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania („W strefie oznakowanej znakiem D-44 miejsca dla postoju pojazdu samochodowego wyznacza się znakami…”).

Sąd zabiera głos

Co ciekawe na pytanie, czy oznakowanie poszczególnych miejsc postojowych jest niezbędnym warunkiem pobierania opłat, odpowiedział Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 27 sierpnia 2015 roku (syg. akt II GSK 1135/14) Wyrok NSA z 27.08.2015. W uzasadnieniu NSA stwierdził: „W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego przyjmuje się stanowisko, które Sąd w składzie rozpoznającym sprawę w całości podziela, że obowiązek uiszczenia opłaty za parkowanie istnieje na całym wydzielonym - zgodnie z art. 13b ust. 2 u.d.p. - obszarze stanowiącym strefę płatnego parkowania, tj. na wszystkich drogach publicznych znajdujących się na tym obszarze. Tak więc za miejsce postojowe należy uważać każde miejsce, które może być lub faktycznie wykorzystywane jest przez użytkowników jako miejsce parkowania pojazdów samochodowych. Natomiast pojęcie „wyznaczone miejsce” należy traktować jako kwestie techniczną i rozumieć jako miejsce wyznaczone do parkowania na drodze publicznej (art. 13b ust. 1 w zw. z art. 13 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 2 w zw. z art. 1 u.d.p.), co wcale nie oznacza, że jeżeli pojazd zostanie zaparkowany na drodze publicznej, ale w miejscu nieprzeznaczonym do parkowania, to korzystający nie ma obowiązku uiszczenia opłaty za parkowanie. W takiej sytuacji korzystający dodatkowo naraża się na inny rodzaj odpowiedzialności, np. karnoadministracyjnej (por. wyrok NSA z dnia 29 stycznia 2014r. sygn. akt II GSK 1769/12, opublikowany na www.orzeczenia.nsa.gov.pl.).”

Pozostaje jeszcze odpowiedź na pytanie, czy kontrolerzy rezygnują z pobierania opłat, gdy ktoś powołuje się na rozporządzenia o oznkaowaniu.

- NiOL nie zalecił kontrolerom SPP odstępowania od wystawiania zawiadomień o opłacie dodatkowej (a nie, jak pisze Pan - pobierania opłat, kontrolerzy nie pobierają opłat), kiedy ktoś powołuje się na przepisy dotyczące oznakowania miejsc postojowych - wyjaśnia Wojciech Jachim.

A co z oznakowaniem poziomym?

Służby miejskie Szczecina starają się oznakować wszystkie miejsca postojowe zgodnie z wytycznymi ustawy o drogach publicznych, ale nie zawsze jest to możliwe. Wpływ mają na to: stan nawierzchni (pasy wymalowane na bruku bardzo szybko znikają), ochrona konserwatorska danej przestrzeni (która uniemożliwia oznaczenie kolorem niebieskim miejsc dla osób niepełnosprawnych), planowane remonty itp.

Zobacz też:
Wideo: Szczecin ma stawiać na parkingi typu Park & Ride. Miejsca parkingowe mają być też budowane przy węzłach przesiadkowych w ramach planowanej Szybkiej Kolei Metropolitarnej. Zapytaliśmy szczecinian, czy mają problem z parkowaniem w naszym mieście.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto