Dalmor powstał w Gdyni w styczniu 1946 roku jako spółka akcyjna Skarbu Państwa, a pierwszym statkiem przedsiębiorstwa, na którym polską banderę podniesiono w maju tego samego roku, był Kastor. Dwa lata później rybacka flota Dalmoru liczyła już 30 trawlerów. 5 stycznia 1948 roku na łowiska wypłynęła Saturnia, pierwszy trawler z całkowicie polską, 22-osobową, załogą. Przez pierwsze dwa lata działalności bowiem Polacy nie pływali sami - uczyli się rzemiosła od Holendrów.
Kolejna wielka data w historii przedsiębiorstwa to 14 sierpnia 1951 roku. Wówczas to Stocznia Gdańska przekazała Dalmorowi pierwszy trawler parowy. Nosił on imię Radunia.
Następny wielki przełom to rok 1960, kiedy to podniesiono banderę na prototypowym trawlerze przetwórni B-15 Dalmor. Łączył on funkcje łowcze, przetwórcze i chłodnicze. Był to jednocześnie początek polskich połowów dorszy i karmazynów na Labradorze.
Dziś o Dalmorze znowu jest głośno. Jednak mówi się o nim raczej w kontekście prywatyzacji dalmorowskich terenów. Miasto ma już plan, jak je zagospodarować. M.in. na końcu pirsu miałoby powstać Muzeum Żeglarstwa, a bliżej lądu - wysokościowiec podobnej wielkości jak Sea Towers.
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?