Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rybacka potęga gdyńskiego Dalmoru

Agata Grzegorczyk
Dziś Dalmor koncentruje się głównie na działalności lądowej
Dziś Dalmor koncentruje się głównie na działalności lądowej T. Bołt
Kto nie pływał na rybakach, ten nie zna życia, mawiają dawni pracownicy Dalmoru. To legendarny zakład, bez którego nasze wspomnienia o historii Gdyni i nasze gdyńskie kalendarium byłoby niepełne.

Dalmor powstał w Gdyni w styczniu 1946 roku jako spółka akcyjna Skarbu Państwa, a pierwszym statkiem przedsiębiorstwa, na którym polską banderę podniesiono w maju tego samego roku, był Kastor. Dwa lata później rybacka flota Dalmoru liczyła już 30 trawlerów. 5 stycznia 1948 roku na łowiska wypłynęła Saturnia, pierwszy trawler z całkowicie polską, 22-osobową, załogą. Przez pierwsze dwa lata działalności bowiem Polacy nie pływali sami - uczyli się rzemiosła od Holendrów.
Kolejna wielka data w historii przedsiębiorstwa to 14 sierpnia 1951 roku. Wówczas to Stocznia Gdańska przekazała Dalmorowi pierwszy trawler parowy. Nosił on imię Radunia.

Następny wielki przełom to rok 1960, kiedy to podniesiono banderę na prototypowym trawlerze przetwórni B-15 Dalmor. Łączył on funkcje łowcze, przetwórcze i chłodnicze. Był to jednocześnie początek polskich połowów dorszy i karmazynów na Labradorze.

Dziś o Dalmorze znowu jest głośno. Jednak mówi się o nim raczej w kontekście prywatyzacji dalmorowskich terenów. Miasto ma już plan, jak je zagospodarować. M.in. na końcu pirsu miałoby powstać Muzeum Żeglarstwa, a bliżej lądu - wysokościowiec podobnej wielkości jak Sea Towers.

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto