W czerwcu ub. roku wicepremier i minister obrony Mariusz Błaszczak zatwierdził umowę na trzy kolejne niszczyciele min typu Kormoran II. Remontowa Shipbuilding jest, tak jak wcześniej, liderem konsorcjum budującego, do którego należą także PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej SA.
Uroczyste cięcie blach do budowy kolejnego niszczyciela min odbyło się w gdańskiej stoczni
Kormorany będą także zabezpieczać misje okrętów obrony wybrzeża, powstających w ramach programu o kryptonimie „Miecznik”, eliminując zagrożenia minowe na torach wodnych i akwenach ich działania. Okręty te buduje konsorcjum PGZ-Miecznik, utworzone w ubiegłym roku, w którego składzie jest także Remontowa Shipbuilding.
Okręty typu Kormoran II służą do poszukiwania, identyfikacji i zwalczania min morskich, prowadzenia rozpoznania torów wodnych, przeprowadzania innych jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawiania min oraz zdalnego sterowania samobieżnymi platformami przeciwminowymi. Jak ważny jest to rodzaj zadań wykazała wojna na Ukrainie, gdzie wolno dryfujące miny, które dotarły m.in. na wody tureckie i rumuńskie, sparaliżowały żeglugę handlową na dużej części Morza Czarnego.
Czytaj także: ORP „Mewa” rozpoczyna służbę w Marynarce Wojennej RP! To jeden z najnowocześniejszych niszczycieli min!
Jednostki KORMORAN II należą do najnowocześniejszych tego typu okrętów na świecie – zaprojektowane i zbudowane przez polskie podmioty, przy bardzo dużym udziale polskich poddostawców i kooperantów. Wyposażone są m.in. przez opracowany na byłym Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa (obecnie Instytut Oceanotechniki i Okrętownictwa) Politechniki Gdańskiej system obrony przeciwminowej Morświn i Głuptak.
Obecnie Marynarka Wojenna dysponuje trzema niszczycielami min ORP Kormoran. Pierwsza jednostka została opracowana w ramach umowy podpisanej w 2013 roku i dostarczona polskim siłom morskim w roku 2017. W ub. roku do służby trafiły dwa kolejne, seryjne okręty, zamówione w 2017 roku, a mianowicie ORP Albatros oraz ORP Mewa.
Projekt okrętu, wykonany przez należące do REMONTOWA HOLDING biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting, zapewnia mu bardzo niską sygnaturę pól fizycznych i wysokie parametry manewrowe. Podobnie jak prototyp, jednostki seryjne posiadać będą kadłub ze stali amagnetycznej.
Główne parametry okrętu typu Kormoran II:
- · wyporność: do 850 t
- · długość całkowita 58,50 m
- · szerokość maks. 10,30 m
Strefa Biznesu - Boże Ciało 2023. Gdzie i za ile wyjadą Polacy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?