Szansa dla północnych dzielnic Gdyni. Ul. Unruga zostanie rozbudowana
Zakresem inwestycji zostanie objęty odcinek ulicy Unruga od skrzyżowania z ul. Eugeniusza Kwiatkowskiego do skrzyżowania z ul. Bosmańską. Ulica będzie miała po dwa pasy ruchu dla każdego kierunku o nawierzchni bitumicznej, miejscami jezdnia poszerzona zostanie do trzech pasów ruchu (rejony skrzyżowań – pasy do skrętu w lewo/ prawo). Skrajny prawy pas w każdym kierunku, na odcinkach przeznaczony będzie do poruszania się pojazdów komunikacji miejskiej.
– Dla północnych dzielnic Gdyni jednym z największych wyzwań jest poprawa jakości codziennej komunikacji - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Jesteśmy w historycznie najważniejszym momencie – po rozbudowie ul. Kwiatkowskiego z czego efektów tysiące mieszkańców korzysta każdego dnia, przechodzimy z aktywnością na ul.Admimrała J.Unruga, która nakładem kilkudziesięciu milionów zmieni zarówno znaczący obszar Obłuża, jak i pozwoli na sprawniejszą komunikację dla Oksywia i Babich Dołów. W tym samym czasie rozpoczynają się kluczowe prace budowlane związane z wiaduktem w ciągu ul. Puckiej, inwestycji najwyższej wagi dla Pogórza.
Wzdłuż całego odcinka po stronie południowej zaprojektowano chodnik z kostki betonowej oraz ścieżkę rowerową o nawierzchni bitumicznej. Po stronie północnej na odcinku Kwiatkowskiego – Cechowa powstanie chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego o zmiennej szerokości dowiązany do istniejącego zagospodarowania terenów przyległych, miejscami ze ścieżką rowerową oraz miejscami postojowymi równoległymi. Natomiast na odcinku od ul. Cechowej do ul. Bosmańskiej, po stronie północnej powstanie chodnik o zmiennej szerokości dowiązany do istniejącego zagospodarowania terenów przyległych oraz ścieżka rowerowa i miejsca postojowe równoległe. Na północnych wlotach podporządkowanych (za wyjątkiem ul. Cechowej) w celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów pojawią się wyniesione przejścia i przejazdy rowerowe.
– Rozbudowa ul. Unruga ma usprawnić transport i zwiększyć przepustowość na tym newralgicznym odcinku dla dzielnic północnych - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. – Cały odcinek zbudujemy od podstaw – od instalacji podziemnych, po przestrzeń związaną z oświetleniem, drogami dla komunikacji, rowerów i aut, chodnika czy przestrzeniami zielonymi. Za kilkanaście miesięcy będziemy podróżować w odmienionej przestrzeni – podsumowuje.
Na skrzyżowaniu ul. Kwiatkowskiego i Unruga na wlotach północnym i wschodnim pojawią się chodniki i ścieżki rowerowe wraz z przejściami i przejazdami w dowiązaniu do istniejących oraz projektowanych. Zatokę autobusową wyznaczono na wlocie południowym w celu wyeliminowania konieczności wjazdu autobusów, jadących z ul. Kwiatkowskiego z kierunku południowego w kierunku zachodnim i północnym, w ul. Unruga a następnie wykonania manewru zawracania.
W rejonie skrzyżowania ul. Unruga i Flisaków nie będzie skrętu w lewo z ul. Unruga z kierunku wschodniego. Skrzyżowanie przeniesie ruch pojazdów ciężarowych, które dotychczas poruszały się zjazdem w obrębie przystanku autobusowego w rejonie ul. Kwiatkowskiego. W związku z powyższym dopuszczono zostanie skręt pojazdów z ul. Flisaków w kierunku ul. Kwiatkowskiego oraz wyznaczono dodatkowy pas dla tych pojazdów. W obrębie skrzyżowania wyznaczono wyniesione przejście i przejazd rowerowy przez ul. Unruga.
Kolejne skrzyżowanie ul. Unruga z ul. Cechową/Szlifierzy zaprojektowano jako czterowlotowe z sygnalizacją świetlną. Na wlotach wschodnim i zachodnim wyznaczono po trzy pasy (jeden dla pojazdów skręcających w prawo i do jazdy na wprost dla autobusów, drugi do jazdy na wprost i trzeci do skrętu w lewo). Za skrzyżowaniem w obu kierunkach zaprojektowano przystanki autobusowe. Wokół całego skrzyżowania zaprojektowano przejazdy dla rowerzystów i przejścia dla pieszych. Natomiast skrzyżowanie ul. Unruga z ul. Robotniczą także będzie czterowlotowe - bez możliwości skrętu w lewo - ze względu na znikomy udział relacji. W obrębie skrzyżowanie wyznaczono przejście dla pieszych przez ul. Unruga w formie wyniesionej. Z kolei skrzyżowanie ul. Unruga z ul. Bosmańską będzie miało postać małego ronda z jednym pasem ruchu oraz z dodatkowymi pasami poza tarczą ronda dla najbardziej obciążonych relacji (Bosmańska – Unruga zach i Unruga zach – Unruga Wsch). W celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów na każdym wlocie i wylocie zaprojektowano wyniesione przejścia i przejazdy dla rowerzystów.
W ramach zadania wykonana zostanie także budowa i przebudowa:
- oświetlenie ulicznego: słupy i lampy oświetleniowe,
- sygnalizacji świetlnej,
- kanalizacji deszczowej wraz z przykanalikami i wpustami,
- kanalizacji sanitarnej,
- ciepłociągu,
- wodociągu,
- gazociągu,
- kanału technologicznego,
- sieci teletechnicznej.
Przebudowywana droga została zaprojektowano w dostosowaniu do istniejącego ukształtowania terenu. Istniejące drzewa i krzewy, które kolidują z projektem zostaną usunięte. Do wycinki przeznaczono 20 drzew, 9 do przesadzenia, pozostaje 70 sztuk aktualnego drzewostanu.
W ramach kompensacji przewidziano nasadzenia zastępcze:
- drzewa liściaste – 184 szt,
- drzewa iglaste – 3 szt,
- krzewy liściaste – 3053 szt,
- krzewy iglaste - 366 szt,
- trawy rabatowe – 702 szt,
- byliny - 2256 szt,
- cebule – 358 szt.
Zamówienie jest dofinansowane z programu Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych w kwocie 30,5 mln zł brutto. Na oferty potencjalnych wykonawców gdyński samorząd czeka do 28 kwietnia br. do godz. 10:00.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?