Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rozbudowa baz paliwowych, rozbudowa Naftorportu, infrastruktury transportowej. To tylko niektóre plany PERN na Pomorzu

Jacek Klein
Jacek Klein
Przemysław Świderski
Nowe zbiorniki produktowe o pojemności 256 tys. m sześc., z których klienci PERN skorzystają już jesienią i rozbudowa zdolności do przyjmowania paliw z morza – to tylko niektóre kluczowe projekty, znajdujące się w agendzie firmy na 2023 rok.

W tym roku spółka przeznaczy na inwestycje blisko 0,7 mld zł w celu wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski w obszarze ropy naftowej i paliw. Szereg inwestycji będzie realizowanych na Pomorzu, które odgrywa strategiczną role na paliwoej mapie kraju.

PERN planuje wybudować nowe magazyny m.in. w bazie paliw nr 21 w Dębogórzu, która już teraz pełni funkcję kluczowego ogniwa systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne. Powstaną jeszcze trzy kolejne zbiorniki o pojemności 50 tys. m sześc. każdy, przeznaczone do przechowywania produktów naftowych, które ułatwią obsługę Klientów zainteresowanych importem paliw.

Baza w Dębogórzu

PERN w dalszym ciągu będzie inwestował w infrastrukturę kolejową w Dębogórzu m.in. poprzez modernizację torów i stanowisk załadunkowych nalewni kolejowej, co umożliwi przemieszczanie cystern o większej ładowności i usprawni procesy logistyczne.
Niewewykluczone, że nalewnia kolejowa zostanie rozbudowana o czwartą kabinę załadunkową, jeśli takie będzie zapotrzebowanie rynku. Działania te połączone z inwestycjami Portu w Gdyni, polegającymi na modernizacji Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych i pogłębieniu toru wodnego oraz z inwestycjami PKP związanymi z poprawą dostępu kolejowego do Portu w Gdyni oraz bazy paliw w Dębogórzu – pozwolą na zwiększenie wolumenów produktów naftowych, które są przyjmowane w Dębogórzu i ekspediowane w głąb kraju.

– PERN jest dziś jednym z filarów bezpieczeństwa energetycznego Polski w zakresie ropy naftowej i paliw. Naszym podstawowym zadaniem jest zapewnienie płynnego funkcjonowania naszej gospodarce. Stąd inwestycje w infrastrukturę niezbędną do zapewnienia stabilności dostaw ropy naftowej – podkreślił Paweł Stańczyk, prezes PERN. Jesteśmy w historycznym momencie, bo rynek energetyczny wygląda dziś zupełnie inaczej niż jeszcze w ubiegłym roku. Dołożymy jednak wszelkich starań by wywiązać się ze strategicznych obowiązków spoczywających na spółce.

Naftoport do rozbudowy

Obecnie w związku ze zmianą architektury dostaw ropy naftowej do Polski sercem naszego kraju stał się Naftoport, przyjmujący surowiec z tankowców. To jedyny w Polsce morski terminal przeładunku ropy naftowej i jeden z największych terminali przeładunku produktów jej rafinacji. To także jeden z największych przeładunkowych terminali na Bałtyku. W związku z dywersyfikacją dostaw ropy naftowej poprzez tankowce, w tym różnych gatunków tego surowca, pojawiła się konieczność rozbudowania jego przepustowości. Dlatego PERN będzie dążył aby w Naftoporcie powstało kolejne stanowisko do przyjmowania tankowców z ropą naftową.

Magazyny i ropociąg

Coraz więcej ropy naftowej trafia do Polski drogą morską, dlatego inwestycje zwiększające potencjał przeładunkowy i magazynowy surowca dostarczanego drogą morską mają zasadnicze znaczenie. Spółka rozważa m.in. dalszą rozbudowę bazy magazynowej w Gdańsku. Firma jest także przygotowana do budowy drugiej nitki rurociągu pomorskiego, który dostarcza surowiec z morza do Polski i Niemiec. Ostateczna decyzja w tej sprawie zależeć będzie od klientów z którymi toczą się rozmowy na temat przyszłości tej inwestycji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Rozbudowa baz paliwowych, rozbudowa Naftorportu, infrastruktury transportowej. To tylko niektóre plany PERN na Pomorzu - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto