Przeczytaj, na co zwrócić uwagę, planując wakacyjny wypoczynek
Chcesz mieć udane wczasy lub wycieczkę? Nie sugeruj się tym, co reklamuje prospekt. Dowiedz się, co dokładnie oferuje organizator i przed wyjazdem sprawdź, czy jest wiarygodny
Kolorowy folder zachęca do wyjazdu nad morze, zamieszkania w luksusowym hotelu przy plaży i korzystania z licznych miejscowych atrakcji. Dużą czcionką informuje o bardzo niskiej cenie.
Zanim podejmiesz decyzję i wpłacisz pieniądze, dowiedz się, jak naprawdę wygląda ośrodek, co zapewnia organizator i ile będziesz musiał zapłacić.
Zapytaj o wszystko
Najpierw dokładnie przestudiuj informacje zawarte w katalogu, zwłaszcza to, co jest zapisane małą czcionką i opatrzone gwiazdką. Wypytaj o szczegóły oferty pracowników biura, z którego usług zamierzamy skorzystać.
Dowiedz się:
* dlaczego cena jest taka niska – jeżeli jest podana w walucie obcej, to spytaj, w jakim dniu i według kursu jakiego banku będzie przeliczana na złotówki – w dniu wpłaty, wyjazdu czy powrotu,
* co jest w niej zawarte – czy obejmuje wszystkie usługi, za co dodatkowo będzie trzeba zapłacić na miejscu,
* ile trzeba zapłacić za dziecko – pełną kwotę czy możesz dostać zniżkę,
* jakie są warunki zakwaterowania – położenie hotelu, odległość do plaży, połączenie z centrum miasta, jak jest usytuowany, jaki będzie widok z okien i wyposażenie w pokoju,
* ile razy dziennie serwowane są posiłki, co będzie w menu, czy jest możliwość zmiany dań (np. na wegetariańskie), zamówienia mniejszych porcji dla dzieci,
* kiedy i w jakiej wysokości trzeba wpłacić zaliczkę i czy jest ona zwrotna w przypadku rezygnacji z wyjazdu,
* jakie świadczenia obejmuje ubezpieczenie grupowe.
Zanim zapłacisz
Jeżeli kupujesz wycieczkę u agenta, dowiedz się, kto jest organizatorem (to na nim spoczywa odpowiedzialność). Zanim wpłacisz zaliczkę, sprawdź jego wiarygodność. Zadzwoń do Polskiej Izby Turystyki i spytaj, czy biuro jest tam zrzeszone. Jeśli tak, w razie sporu będziesz mógł odwołać się do sądu polubownego PIT. Skontaktuj się z biurem rzecznika lub federacją konsumentów i spytaj, czy klienci nie zgłaszają na nie skarg.
Możesz reklamować
Wykupienie wczasów lub wycieczki to zwykła umowa między sprzedawcą a kupującym, do której stosują się wszelkie zasady reklamacji. Kiedy jakiś punkt umowy nie został dotrzymany, możesz po powrocie złożyć reklamację, tak jak w przypadku, gdy zakupisz wadliwy towar. W piśmie reklamacyjnym musisz wskazać wady wycieczki i dołączyć na to dowody (np. zdjęcia) oraz określić wysokość żądanego odszkodowania. Biuro ma 30 dni na odpowiedź. •
WAŻNE ADRESY
* Polska Izba Turystyki
Warszawa, pl. Powstańców Warszawy 2, tel. 022-826-55-36, www.pit.org.pl
* Dolnośląska Izba Turystyki
Wrocław, ul. Biskupia 10a, tel. 071-341-03-70, www.dit.org.pl
* Federacja Konsumenta
Wrocław, ul. Piłsudskiego 95, tel. 071-344-19-97
Wałbrzych, al. Wyzwolenia 24, tel. 074-849-40-33
Legnica, ul. Libana 12, tel. 076-862-02-01
Jelenia Góra, ul. Wojska Polskiego 18, tel. 075-752-27-54
* Miejski Rzecznik Konsumentów
Wrocław, ul. Świdnicka 53, tel. 071-777-86-62
Jelenia Góra, Ratusz, tel. 075-764-79-55
* Centralna ewidencja organizatorów turystyki i pośredników turystycznych
Warszawa, pl. Trzech Krzyży 3/5, tel. 022-693-46-47
Jak przygotować się do rozmowy o pracę?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?