Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Promy z Gdyni popłyną na Litwę i do Rosji?

Szymon Szadurski
Dziś promy z Gdyni pływają m.in. do Karlskrony w Szwecji
Dziś promy z Gdyni pływają m.in. do Karlskrony w Szwecji Tomasz Bołt
Na temat połączeń promowych z Gdyni na wschód, głównie do Kłajpedy, spekuluje się od ośmiu lat. Teraz jednak przyszedł czas na konkrety.

- Przystępujemy wraz z samorządowcami z Kłajpedy, Kaliningradu i Bałtijska do wspólnego projektu pod nazwą SEBNODE - mówi Ryszard Toczek, naczelnik Biura Rozwoju Miasta Gdyni. - Przygotujemy tzw. mapę drogową, czyli plan otwarcia regularnych połączeń morskich między miastami. Sporządzimy biznesplan dla przewozu ładunków i pasażerów, głównie w ramach turystyki kulturowej na Szlaku Bursztynowym, ale także biznesowej i transgranicznej. Ustalona zostanie optymalna lokalizacja nowego terminalu promowego. Powstanie ponadto wspólna agencja promocji, służąca kreowaniu popytu na rejsy.

Statek pasażerski Costa Pacifica otrzymał swoją tablicę w gdyńskiej alei

Dotychczas główną przeszkodą w uruchomieniu połączeń promowych z Gdyni na wschód była ich zbyt niska opłacalność.

- Ale dla mnie to dziwne, bo skoro Świnoujściu opłaca się wypuszczać promy do Kłajpedy, to czemu nie nam? - pyta retorycznie Toczek. - Trzeba to przeanalizować. Po dokończeniu autostrady A1 moglibyśmy przecież obsługiwać ruch towarowy z Czech i Słowacji na Litwę oraz do rosyjskich portów.

Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, przyznaje, że niedawno, po Wielkiej Nocy, spotykał się z zarządcami portu w Kłajpedzie w sprawie ewentualnego połączenia promowego. - Temat jednak nie jest prosty - mówi. - Z naszych badań wynika, iż tzw. ciągi ładunkowe na Litwę nie są dziś jeszcze na tyle wystarczające, aby codzienne rejsy były opłacalne. Sytuacja może jednak się zmienić. Produkt krajowy brutto w krajach bałtyckich rośnie, co z pewnością przyczynić może się do zwiększenia wymiany handlowej. Jeśli samorządowcy wykonają szczegółowe analizy, które wykażą opłacalność rejsów, będziemy się cieszyć. Infrastrukturalnie jesteśmy przygotowani na takie wyzwanie. Skoro tylko znajdzie się chętny armator, możemy uruchamiać połączenia.

W realizacji projektu samorządowcom pomagać będzie liczne grono fachowców z kilku instytucji. Wśród nich znajdą się specjaliści z Instytutu Morskiego w Gdańsku, Akademii Administracji Publicznej i Centrum Badań Okrętowych w Kłajpedzie, czy Bałtyckiego Centrum Badań i Rozwoju w Kaliningradzie. Zdaniem gdyńskich włodarzy, znacznie zwiększa to szansę wypracowania satysfakcjonujących wszystkie strony rozwiązań.

Codziennie rano najświeższe informacje z Gdyni prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto