Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Porty Trójmiasta. Przeładunki rosną, ale czy będzie czym przewozić towary?

Jacek Sieński
Porty Trójmiasta. Przewozy kolejowe mają znaczny udział w transporcie towarów ekspediowanych m.in. do i z portu w Gdyni. Słabo rozwinięte  linie kolejowe mogą sparaliżować plany trójmiejskich portów.
Porty Trójmiasta. Przewozy kolejowe mają znaczny udział w transporcie towarów ekspediowanych m.in. do i z portu w Gdyni. Słabo rozwinięte linie kolejowe mogą sparaliżować plany trójmiejskich portów. T.Bołt
Porty Trójmiasta zagrożone? Rosną przeładunki towarów masowych i drobnicowych, w tym kontenerów. Coraz więcej ładunków przywozi się i wywozi z portów pociągami. Zespół Doradców Gospodarczych TOR w Warszawie opracował raport wskazujący na to, że portom grozi kolejowy zator.

- Na razie nie ma większych problemów, jeśli chodzi o wywożenie ładunków i przywożenie ich pociągami do naszego portu - zaznacza Krzysztof Szymborski, przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia. - Jednak w najbliższych latach sytuacja może się zmienić. Tym bardziej że PKP PLK SA realizują inwestycje, które nie ułatwią, a wręcz utrudnią dostęp kolejowy do portu gdyńskiego. Porty Trójmiasta. Niewiele pomoże im modernizacja przeciążonej linii Tczew - Gdańsk - Gdynia, bo pojawią się na niej dodatkowo szybkie pociągi pasażerskie Pendolino i linia kolei metropolitalnej z przystankiem Gdańsk Śródmieście.

Nocne pociągi

Pociągom towarowym do Gdyni, których przejeżdża około 30 na dobę, pozostaną godziny nocne. Nie wszystkie towary da się wywieźć z portu samochodami, bo dużą ich ilość stanowią ładunki masowe, takie jak węgiel lub zboża. W Bałtyckim Terminalu Kontenerowym od dwóch lat udział kolei we wszystkich przeładunkach wynosi ponad 40 proc. Nieustannie rozwija się rynek kolejowych przewozów intermodalnych. Alternatywną linią kolejową do portu gdyńskiego, omijającą zatłoczone połączenie przez Tczew, byłby nieczynny odcinek dawnej magistrali węglowej Bydgoszcz - Kościerzyna - Gdynia.

CZYTAJ TAKŻE: Porty Trójmiasta. Ile towarów przeładowują nasze porty?

- Przemyślany rozwój infrastruktury kolejowej, zarówno w bezpośrednim otoczeniu Gdyni, jak i w głębi kraju, może pozwolić na stworzenie korzystnej oferty polskich portów, skierowanej do naszych południowych sąsiadów - Słowacji, Węgier czy Czech - dodaje przewodniczący Szymborski. - Aby zapewnić rozwój polskiego eksportu, konieczne są inwestycje w infrastrukturę kolejową. Porty Trójmiasta. Dostęp kolejowy do portów jest problemem nie tylko regionalnym. Od sprawnego funkcjonowania portów zależy utrzymanie i tworzenie tysięcy miejsc pracy w całym kraju.

CZYTAJ TAKŻE: Porty Trójmiasta. Do portu w Gdańsku i Gdyni zawijają coraz większe kontenerowce.

Jacek Klimczak, przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdańsk, nie ukrywa obaw o możliwości przywożenia i wywożenia towarów z portu gdańskiego. Dużym zagrożeniem jest odkładanie w czasie inwestycji PKP PLK SA, obejmującej zmodernizowanie linii kolejowej Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny z dwutorowym mostem kolejowym nad Martwą Wisłą. W zewnętrznym porcie gdańskim z połączeń kolejowych korzystają terminale kontenerowy, gazowy LPG i masowy. W wielkim terminalu kontenerowym DCT Gdańsk SA zbudowane będą nowe nabrzeże przeładunkowe i plac składowy, co zwiększy jego roczną zdolność przeładunkową do 4 mln TEU. Rozpoczęła się budowa dużego terminalu paliwowego PERN. Już teraz dochodzi do paraliżu w ruchu pociągów, bo liczba torowisk prowadzących do terminali masowego i DCT jest za mała.

- Rada inicjuje cykliczne spotkania z przedstawicielami zarządu PKP PLK SA, wskazując na zagrożenie portu przeciążeniem szlaków kolejowych. W maju ubiegłego roku skierowaliśmy do Remigiusza Paszkiewicza, jego prezesa, pismo w tej sprawie. Dotychczas nie doczekaliśmy się odpowiedzi - podkreśla przewodniczący Klimczak.

Na rozwiązanie trzeba będzie poczekać

PKP Polskie Linie Kolejowe SA informują, że trwają przygotowania do modernizacji i elektryfikacji m.in. odcinków linii kolejowych nr 201 Kościerzyna - Gdynia, nr 229 Glincz - Kartuzy i nr 214 Somonino - Kartuzy. Umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej podpisano w styczniu. Powinna być ona gotowa do końca października. W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z dofinansowaniem z funduszy Unii Europejskiej, PKP PLK realizują projekty "Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk - prace przygotowawcze" i "Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni - prace przygotowawcze". Prowadzone są postępowania przetargowe na wybór wykonawców tych projektów. Obejmą one także opracowanie studiów wykonalności stacji kolejowych obsługujących porty w Gdańsku i Gdyni. Stanowią one pierwszą fazę kompleksowych przedsięwzięć polegających na poprawie dostępu kolejowego do portów trójmiejskich.

Maciej Dutkiewicz z Wydziału Prasowego Biura Komunikacji i Promocji PKP PLK przekazał informację, że zakończyły się postępowanie przetargowe i wybór wykonawcy do zadania "Zasadnicze roboty budowlane dla linii kolejowej nr 226", w ramach projektu POIiŚ "Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa)". Dokumentację przetargową przekazano do kontroli Urzędowi Zamówień Publicznych, po jej ukończeniu możliwe będzie podpisanie umowy z wykonawcą.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto