Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Port Gdynia ze specjalną wystawą w Muzeum Miasta Gdyni na 98. urodziny

Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
Mija 98 lat od decyzji o budowie Portu Gdynia. Dokładnie 100 lat temu inż. Tadeusz Wenda został wydelegowany przez kontradmirała Kazimierza Porębskiego do określenia możliwości wykorzystania dla żeglugi portu wojennego w Gdyni. Z okazji urodzin portu w Muzeum Miasta Gdyni odsłonięto wystawę „Port Gdynia - Sztandarowa Inwestycja Polski Niepodległej”. Wystawa przybliża historię zamkniętą w stu latach portowej codzienności.

Na wystawie zobaczyć możemy m.in. 10 prac Stefana Szmaji, wybitnego artysty marynisty. Szmaja po II wojnie światowej zamieszkał w Gdyni, gdzie tworzył cykl prac związanych z gdyńskim portem. To bardzo ważna część historii Portu Gdynia, dlatego kierownictwo portu zdecydowało się na zakup tych prac, by zachować je w jak najlepszej jakości.

– Malarstwo Stefana Szmaja jest nam szczególnie drogie, gdyż dotyczy bezpośrednio portowej materii zatrzymanej w czasie na wspaniałych akwarelach. Chcieliśmy pokazać Port Gdynia pędzlem Stefana Szmaji. Dlatego też, kierując się wielką troską o tak dużą kolekcję, zrobiliśmy wszystko, aby obrazy zostały w Gdyni i były udostępnione jak najszerszej publiczności – podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Wystawa „Port Gdynia – Sztandarowa Inwestycja Polski Niepodległej” to pierwsze lata budowania i funkcjonowania Portu Gdynia oraz odbicia tych miejsc współcześnie. Równolegle z ekspozycją prezentowana jest kolekcja 10 akwarel autorstwa Stefana Szmaja, która została już przekazana w depozyt Muzeum Miasta Gdyni.

- Mój dziadek w 1935 roku osiedlił się w Gdyni i już pozostał w niej do śmierci - mówiła Magdalena Patzer, wnuczka Stefana Szmaji. - Gdynia była inspiracją do powstania wielu dzieł. Były to obrazy olejne, grafiki, czy rysunki. Dziadek mi opowiadał, że często malował to co się działo w Porcie Gdynia z okna przychodni niedawnego Dalmoru, w której pracował. To rodzaj dokumentacji i historii Portu Gdynia.

Perła II Rzeczpospolitej

Ówczesna blokada polskiego handlu i żeglugi, jaką wprowadziło Wolne Miasto Gdańsk, była jasnym znakiem dla władz naszego kraju, że budowa polskiego, niezależnego portu jest nie tylko potrzebą, ale i koniecznością. 29 maja 1921 roku rozpoczęła się budowa Portu Gdynia. Początkowo była to budowa drewnianego pirsu o długości 550 metrów dla Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków. Przypomnijmy, że budowę zaczęto nawet wcześniej, niż powstały odpowiednie regulacje prawne, bo Sejm stosowną ustawę o budowie portu w Gdyni podjął 23 września 1922 r.

- Polska bez własnego wybrzeża morskiego i bez własnej floty nie będzie nigdy ani zjednoczona, ani niepodległa, ani samodzielna gospodarczo i politycznie, ani szanowana w wielkiej rodzinie państw i narodów, ani zdolna do zabezpieczenia warunków bytu, pracy postępu i dobrobytu swym obywatelom - mówił wtedy Eugeniusz Kwiatkowski, budowniczy portu i miasta Gdyni.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Port Gdynia ze specjalną wystawą w Muzeum Miasta Gdyni na 98. urodziny - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto