Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Port Gdynia w dobie pandemii – bez zmian w planach inwestycyjnych

MT
mat. prasowe
Port Gdynia, jako jedyny z polskich portów, odnotował wzrost przeładunków w I kwartale 2020 roku. Realizowane są strategiczne projekty inwestycyjne, które w efekcie zapewnią stabilny rozwój portu.

Na ten moment nie planujemy zmian w planach rozwojowych, nie wycofujemy się z żadnych inwestycji. Jesteśmy w pełni operacyjni, a przeładunki w terminalach obsługiwane są na bieżąco. W obecnej, trudnej dla gospodarki sytuacji, po 4 miesiącach utrzymujemy tendencję wzrostową – mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Tempo robót budowlanych na terenie trwających inwestycji nie zwalnia. Bardzo istotna dla Portu Gdynia budowa Nowego Publicznego Terminala Promowego przy Nabrzeżu Polskim, realizowana przez Korporację Budowlaną DORACO, sprawnie wchodzi w kolejne fazy realizacji: obecnie na wielu frontach prowadzone są intensywne roboty budowlano-montażowe. W realizacji są również inwestycje infrastrukturalne polegające na elektryfikacji dostępu kolejowego do zachodniej części portu. Planowany jest także drugi kolejowy terminal intermodalny w sąsiedztwie placów położonych przy ul. Logistycznej. To wszystko będzie spięte nowym układem torowym, który realizuje PKP PLK w ramach swojego kontraktu w kwocie 1,5 mld zł.

W maju 2020 r. nastąpiło otwarcie ofert na budowę placów manewrowo-składowych na terenie Centrum Logistycznego w Porcie Gdynia w ramach zadania inwestycyjnego Budowa infrastruktury intermodalnej na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia. Dokumentację projektową opracowała spółka MOSTY GDAŃSK sp. z o.o. Planowany nowy terminal intermodalny oraz place manewrowo-składowe zlokalizowane są w części zachodniej portu, w rejonie torów przebiegających do Elektrociepłowni Gdynia i PKP PLK oraz istniejącej ul. Logistycznej, na zachód od Trasy Kwiatkowskiego. Zakres projektu obejmować będzie w szczególności budowę dwóch placów manewrowo-składowych wraz z budową i przebudową układu drogowego. Istnieje prawdopodobieństwo, że część placów zostanie wykorzystana pod nowy terminal offshore. Termin zakończenia budowy placów składowych to 22 miesiące od dnia podpisania Umowy. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A jest przede wszystkim podmiotem zarządzającym terenami portowymi, których jest właścicielem, a właściwa działalność przeładunkowo – składowa prowadzona jest przez wyspecjalizowanych operatorów. Tak też będzie w przypadku suprastruktury i infrastruktury wytworzonej w wyniku projektu - ZMPG S.A. będzie właścicielem powstałych obiektów oraz użytkownikiem wieczystym gruntów, na których będą one zlokalizowane. W dalszej kolejności wybierani zostaną operatorzy – przedsiębiorstwa z branży logistycznej, którym zostaną oddane w dzierżawę poszczególne place zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie przyszłego terminalu intermodalnego. Rozpoczęcie działalności przez przyszłego operatora na placach planowane jest na drugą połowę 2022 roku. Sam terminal intermodalny ruszy nieco później.

Realizacja inwestycji pozwoli docelowo na uruchomienie w pełni funkcjonalnego terminalu intermodalnego do przeładunku i składowania ładunków intermodalnych, w tym kontenerów, dopasowanego do uwarunkowań popytowych i zdolności

przeładunkowych Portu Gdynia. Dzięki utworzeniu nowej infrastruktury o odpowiednich parametrach, umożliwiającej wprowadzanie i wyprowadzanie składów całopociągowych ze/do stacji Gdynia Port na/z teren Terminalu Intermodalnego, przyjazdy i wyjazdy pociągów wahadłowych na/z zewnętrznego układu torowego oraz przeładunek i składowanie jednostek skonteneryzowanych, dojdzie do zwiększenia ilości i polepszenia jakości obsługi kolejowej na terenie portu gdyńskiego. Planowane działania pozwolą na stworzenie nowoczesnej, spójnej sieci infrastruktury transportowej i umożliwią poprawę sposobu organizacji i zarządzania istniejącym na terenie portu systemem transportowym, przekładając się jednocześnie na zwiększenie bezpieczeństwa jego funkcjonowania. Realizacja prac zapewni ponadto pełną dostępność kolejową do portu, co jest warunkiem jego rozwoju jako multimodalnej platformy logistycznej. Przede wszystkim zaś urzeczywistnienie planów inwestycyjnych przełoży się na zintensyfikowanie transportu intermodalnego i kombinowanego w Porcie Gdynia jako węzła bazowego sieci TEN-T, pozwalając na zwiększone budowanie łańcuchów transportowych wykorzystujących w większy niż dotychczas sposób kolej jako środek transportu.

Głównymi beneficjentami infrastruktury wytworzonej w ramach projektu budowy infrastruktury intermodalnej na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia będą operatorzy logistyczni, którym zostaną oddane w dzierżawę poszczególne place, zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie przyszłego terminalu intermodalnego, funkcjonujące na terenie portu kontenerowe terminale przeładunkowe oraz przewoźnicy kolejowi – podmioty bezpośrednio realizujące transport kontenerów do Portu Gdynia.

Realizacja inwestycji zgodna jest ze strategią rozwoju Portu Gdynia do 2027 roku, która zakłada utrzymanie jego uniwersalnego charakteru i dalszy zrównoważony rozwój na trzech głównych rynkach ładunkowych: kontenerowym, ro-ro, w tym promowym, oraz masowym. Strategia ta zgodna jest także z naturalnymi predyspozycjami portu, który po przystosowaniu będzie zdolny do przyjmowania największych statków kontenerowych, masowych i pasażerskich zawijających na Bałtyk. Dzięki realizacji przedsięwzięć infrastrukturalnych na zapleczu, w tym w Korytarzu Bałtyk- Adriatyk, możliwe będzie wykorzystanie dużego potencjału rynków tranzytowych ciążących do Portu Gdynia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Port Gdynia w dobie pandemii – bez zmian w planach inwestycyjnych - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto