Port Gdynia to uznana marka w systemach transportowo-logistycznych na całym świecie.

Mateusz Tkarski
Suwnice typu ASC przeznaczone do Portu Ashdod w Izraelu załadowane w Porcie Gdynia mat.prasowe
Port Gdynia to port uniwersalny i jeden z wiodących portów południowego Bałtyku. Specjalizuje się nie tylko w obsłudze ładunków drobnicowych, przewożonych w kontenerach i w systemie ro-ro oraz ładunków masowych, ale również dostosowany jest do przyjmowania i obsługi ładunków ponadgabarytowych. Port Gdynia to uznana marka w systemach transportowo-logistycznych na całym świecie.

W lipcu przy Nabrzeżu Francuskim w Porcie Gdynia odbył się za załadunek 8 suwnic Konecranes. Osiem niemal 200 tonowych suwnic typu ASC, przeznaczonych do Portu Ashdod w Izraelu, zostało przetransportowanych na statek Happy Buccaneer pływający pod holenderską banderą. Jednostka mierząca 145,89 m długości, 28,3 m szerokości oraz 7,02 m zanurzenia, wyposażona jest w 2 dźwigi, każdy o maksymalnym udźwigu 700 t.

Operacja odbyła się przy zastosowaniu dźwigów statkowych. Suwnice zostały dowiezione za pomocą specjalistycznych platform samojezdnych typu SPMT. Niektóre z suwnic zostały specjalnie zmodyfikowane, aby umożliwić załadunek aż ośmiu sztuk na jeden statek. Za ich dostarczenie i ustawienie na nabrzeżu odpowiada firma PZT.

Port Gdynia ceniony jest za serwis wysokiej jakości oraz doświadczenie w przeładunkach ponadgabarytowych, przez co często wybierany jest przez kontrahentów do obsługi ładunków o nietypowej wielkości.

W terminalu BCT Gdynia obsłużono kolejny ładunek elementów farm wiatrowych.

Jednostka zarządzana przez Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe i przypłynęła z chińskich portów w Dafengu i Xingangu regularnie obsługiwanych przez statki Chipolbroku.

Na pokładzie jednostki Chipolbrok Galaxy znalazło się 60 śmigieł o długości 63 m, 30 gondoli silnikowych ważących 69 ton każda i piasty utrzymujące konstrukcję wiatraków. Część z nich trafi na teren budowy farmy wiatrowej „Jasna”, jednej z największych tego typu w Polsce, która zostanie uruchomiona do końca 2020 roku. W skali roku ma ona za zadanie wyprodukować 400 GWh energii elektrycznej, co odpowiada rocznemu zapotrzebowaniu na energię około 100 tys. średniej wielkości gospodarstw domowych.

Sektor gospodarki energetycznej rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Port Gdynia jest portem najbliżej położonym (od strony wschodniej) względem obszarów morskich przewidzianych na lokalizację farm wiatrowych. Port Gdynia spełnia wszystkie warunki nawigacyjne do obsługi statków

instalacyjnych typu „jack-up” oraz „dynamic positioning”. Ponadto Port Gdynia, prowadzi badania służące rozwojowi sektora offshore, w szczególności utworzeniu zaplecza obsługi elementów morskich farm wiatrowych, a także aktywnie uczestniczy w tworzeniu lokalnego zaplecza obejmującego gminy Kosakowo, Rumia oraz Miasto i Gminę Gdynia.

Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia, podkreślał niedawno, że tego typu przeładunki mają miejsce w gdyńskim porcie coraz częściej: "To tylko świadczy o tym, że rzeczywiście jesteśmy gotowi i bardzo mocno przygotowujemy się do projektów, które będą realizowane nie tylko na lądzie, tak jak w tej chwili ma to miejsce, ale również na Morzu Bałtyckim. Chcemy stworzyć takie przyjazne środowisko do tego, aby ten przeładunek elementów związanych z budową farm wiatrowych na morzu odbywał się właśnie w naszym porcie. Nasze terminale już dzisiaj są właściwie, można powiedzieć, prawie w 100% do tego gotowe, zostały jeszcze do wykonania ewentualnie jakieś drobne prace inwestycyjne".

Wyliczenia ekspertów pokazują, że zainstalowanie morskich farm wiatrowych o mocy 6 GW do 2030 roku stworzy 77 tysięcy miejsc pracy w całym kraju, wygeneruje około 60 miliardów złotych wartości dodanej do PKB i 15 miliardów wpływów z tytułu podatków CIT i VAT. Będą to gigantyczne inwestycje, warte miliardy złotych, do zrealizowania których potrzebny jest odpowiedni port oraz rozległe zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie.

W związku z planowaną realizacją Narodowego Programu Rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej, dotyczącego budowy morskich farm wiatrowych na południowym wybrzeżu Bałtyku, Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA przeprowadził wstępne rozpoznanie możliwości adaptacji posiadanych terenów pod kątem przeładunku, składowania i montażu elementów morskich elektrowni wiatrowych

Tak wygląda pierwszy, polski samochód elektryczny, Izera

Wideo

Materiał oryginalny: Port Gdynia to uznana marka w systemach transportowo-logistycznych na całym świecie. - Dziennik Bałtycki

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3