Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Port Gdynia: Rozbudowa obrotnicy nr 2 i budowa portu zewnętrznego

BB/ JKL
mat.prasowe
Podczas targów BALTEXPO 2017 w Gdańsku prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA podpisał umowę z firmą PORR SA Warszawa na rozbudowę obrotnicy nr 2. Prace budowlane maja zacząć się w przyszłym tygodniu.

Port Gdynia - obrotnica:

Obrotnica to miejsce w porcie przeznaczone do wykonywania manewrów tak, aby wpływające do niego statki mogły bezpiecznie wejść do basenów portowych oraz swobodnie zmieniać kurs lub swoje ustawienie. Inwestycja, która już za moment rozpocznie się w Porcie Gdynia sprawi, że stanie się on drugim – po Gdańsku – głębokowodnym portem w kraju, zdolnym do przyjmowania największych statków. Podczas Międzynarodowych Targów Morskich Baltexpo 2017, w obecności Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marka Gróbarczyka, została podpisana umowa na prace budowlane w ramach pierwszego etapu projektu.

Targi BALTEXPO 2017 w Gdańsku [ZDJĘCIA, WIDEO]

Rozbudowa Obrotnicy nr 2 będzie prowadzona w ramach projektu inwestycyjnego pn. „Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – Etap I”. Poza rozbudową Obrotnicy z 400 do 480 metrów, będzie ona polegać także na przebudowie Pirsu nr III oraz robotach czerpalnych. Umożliwi to zawijanie do Gdyni znacznie większych jednostek: o długości do 400 m, szerokości do 58 m i zanurzeniu do -15 m. Obecne maksymalna długość zawijających do portu statków to 330 m, a ich maksymalne zanurzenie wynosi -13 m. Wraz z przebudową poprawie ulegną także warunki nawigacyjne i stan bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych.

W pierwszej kolejności rozbudowana zostanie obrotnica i właśnie tych prac dotyczy podpisana 11 września umowa. Ma ona być gotowa wiosną 2018 roku. Proponując najkorzystniejszą cenę w procedurze przetargowej – 27,7 mln zł brutto – wykonawcą robót zostało konsorcjum pod kierownictwem firmy PORR SA. Poszerzenie wejścia wewnętrznego (ze 100 m do 140 m) oraz pogłębienie portu (z -13,5 m do -16 m) będą realizowane przez Zarząd Portu Gdynia w kolejnych etapach. Równolegle Urząd Morski realizować będzie prace na torze podejściowym do portu.

– Nowa obrotnica to kolejny milowy krok w 95-letniej historii naszego portu – podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. – Inwestycja ta umożliwi zawijanie do gdyńskiego portu statków kontenerowych obsługujących bezpośrednie połączenia oceaniczne z Dalekim Wschodem i innymi kontynentami. Nowa obrotnica to przede wszystkim spełnienie oczekiwań operatorów żeglugowych i szansa na wzrost przeładunków kontenerów w Gdyni.

Łączny koszt inwestycji to 200 mln zł netto po stronie Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA oraz 100 mln zł netto, które wyłoży Urząd Morski.

Gdyński port przedstawił także na targach wizję rozwoju wybiegającą znacznie dalej. To budowa portu zewnętrznego, sięgającego daleko w wody zatoki.
- To bardziej odległa perspektywa, ale myślę, że do zrealizowania w okresie do 2030 roku - powiedział prezes Meller. - Chcielibyśmy pozyskać partnera zewnętrznego, który w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego sfinansowałby budowę.

BALTEXPO 2017 - SERWIS SPECJALNY:
Kliknij w obrazek, aby przeczytać wszystkie artykuły na temat BALTEXPO 2017!
BALTEXPO 2017

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto