Prace, których koszt wyniesie łącznie niemal 70 milionów złotych, już trwają. Przedstawiciele portu pochwalili się dziś ich postępami.
**
- Nie ma żadnych opóźnień, wszystko odbywa się zgodnie z harmonogramem, więc inwestycję planujemy zakończyć w styczniu 2021 roku - mówi Mariusz Karbowski, kierownik działu zarządzania projektami unijnymi Portu Gdynia.
**
Celem przebudowy i elektryfikacji torowisk jest zwiększenie ruchu kolejowego w kontekście przewozu kontenerów z Gdyni i ograniczenie emisji spalin do środowiska. Inwestycja dofinansowana jest kwotą 19,8 mln zł ze Środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Zapewnienie bardziej dogodnego dostępu kolejowego do Portu Gdynia jest nie tylko niezbędne dla jego rozwoju. Stanowi także jedno ze zobowiązań Polski, wynikających z regulacji unijnych w zakresie transportu. W 2019 roku ponad 28 procent towarów zostało obsłużonych w Porcie Gdynia drogą kolejową. Suma tonażu przeładowana przy udziale tego transportu to niemal 6,8 mln ton. Plany na przyszłość są jednak dużo bardziej ambitne.
**
- Do 2027 roku nie mniej, niż 40 procent towarów w naszym porcie obsługiwana będzie koleją - zapowiada Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. - To założenie zapisane jest w naszej Strategii Rozwoju i dołożymy wszelkich starań, by je spełnić. Cieszymy się, że uzyskaliśmy wsparcie środków unijnych do realizacji tej inwestycji.
**
Za niemal 70 milionów złotych w zachodniej części portu przebudowana zostanie nawierzchnia torowa z rozjazdami. Powstanie dodatkowy tor, a całość torowisk zostanie zelektryfikowana. Skróci to czas obsługi ładunków transportowanych drogą kolejową. Nastąpi przebudowa i elektryfikacja układu kolejowego od Elektrociepłowni Gdyńskiej do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT) na długości około 2,59 kilometra. Powstaną nowoczesne systemy kierowania ruchem. W kwietniu ubiegłego roku podpisano umowę na realizację robót z konsorcjum firm Colas Rail Polska i francuskim Colas Rail S.A.S.
Perspektywę poprawy w najbliższym czasie dostępu kolejowego do Portu Gdynia z zadowoleniem przyjmują przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Jak twierdzą, rozwój polskich portów to jedno ze strategicznych zadań dla całej gospodarki narodowej, które sukcesywnie będzie wspierane przez rząd.
**
- Jest to kolejna inwestycja, która w spójny sposób przyczyni się do osiągnięcia celu, jakim jest zwiększenie możliwości obsługi przez port coraz większej ilości ładunków płynących do Polski - mówi o projekcie rozbudowy i elektryfikacji torowisk Maciej Styczyński, naczelnik wydziału przemysłu okrętowego w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. - Takie działania wspomagają rozwój całej, polskiej gospodarki morskiej i generują wpływy do budżetu państwa. Porty są naszym oknem na świat. Powinny mieć zapewnioną jak najlepszą dostępność zarówno od strony morza, jak i lądu.
**
Polityka transportowa Unii Europejskiej zakłada obsługę ponad 35 procent ładunków drogą kolejową do 2030 roku.
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?