Port Gdynia inwestuje w infrastrukturę, trwają kolejne prace

Jacek Klein
Jacek Klein
T.Urbaniak, Port Gdynia
Zarząd Morskiego Portu Gdynia, mając na uwadze stale rosnące wymagania rynku, szczególnie w obszarze zaplecza logistyczno-magazynowego, nieustannie prowadzi prace inwestycyjne celem rozwoju infrastruktury na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia.

1 października 2019 miało miejsce uroczyste otwarcie nowoczesnego magazynu wysokiego składowania. Jest to pierwszy z czterech tego typu obiektów i stanowić będzie jeden z kluczowych elementów Intermodalnego Centrum Logistycznego. Na terenie o powierzchni 30.000 m2 oprócz magazynów powstaną również place składowe oraz niezbędna infrastruktura drogowa i kolejowa.

Intermodalne Centrum Logistyczne jest częścią Doliny Logistycznej o powierzchni 260,2202 ha, na terenie której trwają prace inwestycyjne.

Magazyn o wysokości użytkowej 10,5 m przeznaczony do składowania wysoko przetworzonych towarów drobnicowych w opakowaniach. Obiekt służy do magazynowania, przyjęcia, składowania, kompletacji i konfekcjonowania oraz wydawania zapasów w systemie cross-dockingu. Wyjątkowość obiektu polega na przystosowaniu konstrukcji dachowej do instalacji fotowoltaicznej na całej powierzchni dachu. Jest to konsekwencja ZMPG S.A. w realizację strategii zrównoważonego rozwoju portu poprzez wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii.

Kolejnym komponentem Intermodalnego Centrum Logistycznego w Porcie Zachodnim jest oddana w 2020 do użytku droga technologiczna łącząca ul. Kontenerową z ul. Logistyczną. Budowa drogi technologicznej jest jedną z wielu inwestycji realizowanych w tej części portu tj. budowa magazynów logistycznych, przebudowa i budowa infrastruktury kolejowej i drogowej , budowa placów składowych, parkingów. Realizacja całej inwestycji stworzy nowoczesne Centrum Logistyczne w zakresie usług kierowanych ze strony inwestorów, odbiorców usług portowych, innych podmiotów gospodarczych.

Realizowana są również prace infrastrukturalne o wartości 90 mln zł. przez Grupę NDI. Place manewrowo- składowe, które obejmą powierzchnię ok. 17 ha, posłużą do składowania kontenerów oraz elementów farm wiatrowych.

Port Gdynia nie może się rozwijać bez powstania Drogi Czerwonej, która ma priorytetowe znaczenie . Droga Czerwona zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia – w tym Doliny Logistycznej - z siecią dróg krajowych, m.in. z trasą ekspresową S6. Nowy dwujezdniowy odcinek poprowadzony od Portu Gdynia do skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta ma zastąpić remontowaną Estakadę Kwiatkowskiego.

- Na kwestię zagospodarowania terenu - Doliny Logistycznej - należy patrzeć bardziej kompleksowo. Funkcje powinny być skorelowane z projektowanym Portem Zewnętrznym i terminalem kontenerowym, gdyż jak wiadomo terminal sam w sobie to jedynie jeden niezbędny element infrastruktury, ale bez szeregu innych obiektów zewnętrznych, czyli parkingów, terminali kontenerowych, szeregu obiektów, które zajmują się obsługą kontenerów, ale też niekiedy produktów przewożonych w kontenerach. – dr hab. inż. arch. Karolina A. Krośnicka Profesor PG w Katedrze Urbanistyki i Planowania Regionalnego.

- Kluczową kwestią dla projektu Portu Zewnętrznego – strategicznej inwestycji Portu Gdynia - jest zapewnienie koniecznej infrastruktury dostępowej, zarówno od strony lądu jak i morza. Wymaga ona stworzenia odpowiedniego otoczenia, dzięki któremu możliwa będzie sprawna obsługa towarów. Zwiększenie możliwości przeładunkowej to szansa, która do pełnego wykorzystania potrzebuje ale zapewnienia dogodnych warunków do dalszego rozwoju – komentuje Adam Meller – Prezes ZMPG S.A.

Rozwój zaplecza logistycznego bezpośrednio wpisuje się w strategię Portu Gdynia, który jest uznaną marką wewnątrzeuropejskiego centrum logistycznego. Pełni on również funkcję ważnego punkt węzłowego międzynarodowej sieci bazowej TEN-T i jest na wejściu Korytarza Bałtyk – Adriatyk, którego przedłużeniem jest łącząca Gdynię ze Szwecją Autostrada Morska Gdynia – Karlskrona. Z nowoczesnej infrastruktury i terminali gdyńskiego portu korzystają najwięksi światowi i europejscy operatorzy żeglugowi, w tym m.in. MSC, Hapag-Lloyd, Unifeeder, Containerships, MacAndrews, Transfennica, Finnlines-Grimaldi, Stena Line.

Sanepid wlepia kary, sądy je umarzają

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie