Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Port Gdynia. Czasowe wstrzymanie ruchu statków

Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
Trwają inwestycje w Porcie Gdynia. Potrzebne czasowe wstrzymanie ruchu statków.
Trwają inwestycje w Porcie Gdynia. Potrzebne czasowe wstrzymanie ruchu statków. Karolina Misztal
Od 24 maja rozpoczęły się prace polegające na wykonaniu umocnienia dna nad istniejącymi rurociągami paliwowymi przebiegającymi pod dnem morskim w Awanporcie. Czasowe wstrzymanie ruchu statków, w zaplanowanych wcześniej godzinach, odbywać się będzie bez wpływu na bieżącą pracę portu.

Port Gdynia. Czasowe wstrzymanie ruchu statków

Wszystko odbywać się będzie bez wpływu na bieżącą pracę portu. Sytuacja związana jest z realizacją inwestycji polegającej na pogłębieniu toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia. Wstrzymywanie ruchu statków potrwa od 24 maja, w godzinach 10.00-17.00, do 10 czerwca. Wprowadzenie ograniczenia poprzedzone zostało uzgodnieniami ze wszelkimi terminalami operującymi na terenie Portu Gdynia. Operacje wejścia i wyjścia zostały skoordynowane w sposób zapewniający płynną pracę portu, przy zaakceptowaniu minimalnych utrudnień.

- Informujemy, że wszystkie operacje przeładunkowe wewnątrz portu odbywają się bez jakichkolwiek przeszkód i utrudnień. Powyższe niezbędne jest w celu umożliwienia ukończenia projektu pogłębiania portu do głębokości -16 metrów, co umożliwi obsługę znacznie większych jednostek i przeładunek znacznie większego wolumenu towarów - podkreślają przedstawiciele Portu Gdynia.

Prace w Porcie Gdynia

Umocnienie zostanie wykonane na długości 315 m prostopadle do osi Kanału Portowego, w tym na całej szerokości wejścia do kanału portowego między główkami falochronów. Czasowe zamknięcie nie będzie obowiązywać w niedziele. Ruch statków przez wejście południowe Portu Gdynia nie będzie wstrzymany. W sytuacjach szczególnych – jeżeli zajdzie konieczność, zostanie wznowiony ruch statków przez wejście główne Portu Gdynia.

To nie pierwsza tego rodzaju sytuacja. Podobnie było w lutym, kiedy to na cztery tygodnie ograniczono ruch statków nocą u wejścia do Portu Gdynia. Prace w gdyńskim porcie trwają od lipca 2022 roku, a wykonuje je belgijska firma JanDeNul. W zależności od rodzaju robót prace są prowadzone nawet w systemie 24/7. Pogłębianie akwenu do minus 16 metrów umożliwi zawijanie do Gdyni znacznie większych jednostek, co przyczyni się do kolejnego w ostatnich latach wzrostu przeładunków. Realizacja projektu należy do dwóch podmiotów. W zakresie pogłębiania akwenów wewnętrznych Portu Gdynia oraz przebudowy nabrzeży w Porcie realizowany jest przez ZMPG S.A. Za pogłębianie toru podejściowego odpowiedzialny jest Urząd Morski w Gdyni. Wykonawca inwestycji przewiduje m.in. przebudowę akwenów wewnętrznych Portu Gdynia do głębokości minus 16 m wraz z budową i rozbiórką umocnienia dna, zabezpieczenie rurociągów podwodnych dla potrzeb przebudowy akwenów wewnętrznych do głębokości minus 16 m, przebudowę umocnienia dna stanowiska prób na uwięzi przy Pirsie III dla potrzeb przebudowy akwenów wewnętrznych oraz przełożenie kabli podwodnych akwenów wewnętrznych Portu Gdynia.

- Realizacja projektu jest odpowiedzią na dynamiczny rozwój rynku przewozów morskich. Kilkanaście ostatnich lat to okres swoistego wyścigu, czasem nieuzasadnionego, we wzroście wielkości statków kontenerowych. Coraz liczniej zawijają na Morze Bałtyckie największe kontenerowce świata o długości około 400 m, szerokości 59 m oraz maksymalnym zanurzeniu 16 m. Stąd konieczność realizacji projektów rozwojowych, wychodzących naprzeciw temu potencjałowi, wprowadzających nową jakość do portu poprzez osiągnięcie możliwości obsługi statków typowo oceanicznych, nawet do 20 tys. TEU i zanurzeniu do -16 m - informuje Port Gdynia.

Inwestycja w Porcie Gdynia

Inwestycja ma przynieść szereg dodatkowych efektów, dzięki niej zmniejszy się negatywne oddziaływanie na środowisko, skróci się czas przewozu ładunków w łańcuchu transportowym czy umocni podstawy do ciągłego rozwoju portu, w tym przechodzenia do następnych kroków technologicznych. To jednak nie koniec prac, które obecnie są realizowane w Porcie Gdynia, przypomnijmy, że pod koniec 2022 roku podpisano umowę z Grupą NDI na przebudowę Nabrzeża Indyjskiego na długości około 540 m. Prace polegają na jego poszerzeniu o 6 m.

- Dzięki modernizacji Nabrzeża Indyjskiego to nabrzeże będzie przygotowane do tego, żeby przyjmować ładunki zboża przy nabrzeżu głębokowodnym. Dzięki temu Port Gdynia będzie mógł utrzymać pierwszeństwo w basenie Morza Bałtyckiego, jeżeli chodzi o przeładunki zboża – zaznaczał niedawno Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

.

Od lipca 2022 roku realizowana jest również modernizacja Nabrzeża Holenderskiego. Wykonywana jest tam m.in. przebudowa nawierzchni kolejowo-drogowej wraz z uzbrojeniem oraz budowa sieci, która zasili żurawie portowe na tamtejszym nabrzeżu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Port Gdynia. Czasowe wstrzymanie ruchu statków - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto