Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Poprawiono dostęp kolejowy do zachodniej części Portu Gdynia. Rozbudowa torowisk i ich elektryfikacja

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
W zachodniej części Portu Gdynia zakończyła się rozbudowa torowisk i ich elektryfikacja. Inwestycja przyczyni się do ochrony środowiska i ograniczenia korków na trójmiejskich drogach.

W piątek 22 października na terenie gdyńskiego portu o zakończonych pracach opowiadali jego zarządcy, a także przedstawiciele ministerstwa infrastruktury.

- Jesteśmy bardzo zadowoleni, że w tak krótkim czasie sfinalizowaliśmy kolejną, spektakularną inwestycję - mówi Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. - Przecież nie tak dawno zakończyliśmy projekt związany z budową terminala promowego. Tym razem spotykamy się, żeby zakończyć inwestycję związaną z rozbudową dostępu kolejowego do zachodniej części portu. Jest to inwestycja o tyle ważna, że obserwujemy ścieżkę wzrostową jeśli chodzi o ilość ładunków w porcie w Gdyni. Po trzecim kwartale wzrosty wynoszą powyżej dwunastu procent. Warto wspomnieć, że do Gdyni w zeszłym roku przyjechało 101 tysięcy wagonów, które przywiozły około 5,5 miliona ton ładunków. Chcemy tę ilość ładunków zwiększać. Mamy przed sobą perspektywę do roku 2027. Zwiększymy ilość ładunków transportowanych drogą kolejową do poziomu dziesięciu milionów ton.

Jacek Sadaj dodaje, że właśnie dlatego inwestycje, związane z dostępem kolejowym do portu, są tak ważne.

- Zwiększyliśmy liczbę torów - deklaruje Jacek Sadaj. - Wzmocniliśmy i unowocześniliśmy infrastrukturę kolejową. Przede wszystkim jednak chciałbym zwrócić uwagę na kwestię elektryfikacji trakcji kolejowej. Oznacza to, że w perspektywie kolejnych lat do portu w Gdyni będzie mogło przyjeżdżać coraz mniej lokomotyw spalinowych. Tym samym idziemy w kierunku redukcji śladu węglowego, co przełoży się na komfort nas wszystkich. Poprawa dostępności kolejowej odciąży też trójmiejskie drogi.

- Wszyscy byśmy chcieli, aby dostęp kolejowy do portu w Gdyni był coraz lepszy - dodaje Marcin Horała, wiceminister infrastruktury. - Z perspektywy mieszkańców Trójmiasta ważne jest, aby jak najwięcej towarów wyjeżdżało szybko, cicho, bez emisji spalin, czyli koleją, a na drogach było jak najmniej tirów, które korkują nasze ulice. Taki jest trend w całej Europie i oczywiście także w Porcie Gdynia.

Projekt został współfinansowany ze środków unijnych. Kosztował 70,6 miliona złotych. Prace budowlane trwały niemal dwa lata. Przebudowano i zelektryfikowano układ kolejowy na długości ok. 2,59 km.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto