Powód to zmniejszający się brak poczucia bezpieczeństwa z powodu zamachów i migracji. Takie dawne „przeboje wyjazdowe” jak Egipt, Turcja (spadek zainteresowania klientów o ok. 72 procent) czy Tunezja (ten kraj wypadł już w ogóle ze statystyk, co oznacza, że sprzedaż wyjazdów zamarła) nie są już nawet w pierwszej dziesiątce najbardziej pożądanych destynacji. Na spadku wyjazdów za granicę, zyska polska turystykam, bo wiele osób - zamiast Morza Śródziemnego - wybierze Bałtyk. Spada także zainteresowanie greckimi wyspami, gdzie koczują imigranci z Bliskiego Wschodu - m.in. Lesbos, Samos, Kos i Rodos. Od początku roku liczba rezerwacji zagranicznych wczasów spadła o ok. 8 proc. w prównaniu z rokiem ubiegłym.
Turyści ze Wschodu. W trójmiejskich sklepach znowu słychać język rosyjski
Prawie dwa miliony turystów z kraju i zagranicy przyjechało w ubiegłym roku do Gdańska. Jeszcze więcej odwiedzin zanotowano w Sopocie. Ponad milion wejść było na molo. Wyniki są imponujące także w skali całego województwa - Pomorze odwiedziło 8,5 mln turystów, około sześć proc. więcej niż w 2014 roku. Oficjalnie podsumowano ubiegły udany rok.
W tym roku gości ma być jeszcze więcej. To efekt różnych akcji promocyjnych, organizowanych także w innych państwach. Korzysta na tym cały region. Goście, odwiedzający stolicę województwa pomorskiego,zaglądają nie tylko do Sopotu oraz do Gdyni. Składają wizyty również w delcie Wisły, na Pojezierzu Kaszubskim oraz nad otwartym Bałtykiem.
Według Gdańskiej Organizacji Turystycznej (GOT), w 2015 roku do stolicy województwa pomorskiego przybyło w celach turystycznych 1 988 394 osoby. - To jest o około 13 procent więcej niż było w 2014 roku - informuje Michał Brandt, rzecznik prasowy GOT. - W tej liczbie było ponad 1280 tys, turystów krajowych i ponad 706 tys. cudzoziemców.
- Oczywiście, bardzo nas cieszy rosnąca liczba turystów - komentuje Łukasz Wysocki - prezes zarządu Gdańskiej Organizacja Turystycznej - Gdańsk Convention Bureau. - To dodatkowa motywacja do wprowadzania na rynek nowych produktów turystycznych i rozwijania tych już istniejących jak np. karta turysty. W tym roku chcemy przekroczyć magiczną barierę dwóch mln gości.
Z danych szacunkowych Miejskiej Informacji Turystycznej w Gdyni, wynika, że w zeszłym roku liczba turystów odwiedzających to miasto zwiększyła się o podobny odsetek jak w Gdańsku. Analizy ekonomiczne wskazują, że turyści zostawiają w Gdyni coraz więcej pieniędzy. W 2015 roku sprzedaż gdyńskich pamiątek wzrosła o 38 procent w stosunku do 2014 r. i aż o 57 procent w stosunku do 2013 r. - tak wynika z informacji, które przekazała Irmina Lewoszewska, kierownik Miejskiej Informacji Turystycznej.
W 2015 roku Sopot odwiedziła rekordowa liczba turystów. - Rok 2015 okazał się lepszy od poprzedniego o ponad 10 procent - informuje Magdalena Jachim - rzecznik prasowy, naczelnik Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu. - Tendencja ta utrzymuje się od lat i co roku pada nowy rekord. Od 25 kwietnia do końca września sopockie molo odwiedziło prawie milion osób (w 2014 było to 852 906, a w 2013 - 807 501).
Szacuje się, że Sopot odwiedziło w 2015 roku łącznie ponad dwa miliony gości. Duża liczba odwiedzających przełożyła się na obłożenie w hotelach, które od początku roku utrzymywało się na wysokim poziomie prawie 70 procent, by już przed samym sezonem i w jego trakcie osiągnąć 100 procent. Połowa wszystkich osób odwiedzających Sopot to Polacy. Wśród turystów zagranicznych zdecydowany prym wiodą Skandynawowie, z widoczną tendencją wzrostu liczby osób z Finlandii; następnie są Niemcy, goście z Wielkiej Brytanii, Francji i Rosji. W porównaniu do zeszłego roku spadła liczba odwiedzających Sopot Hiszpanów, natomiast rośnie liczba turystów z Chin, Japonii i USA.
- W zeszłym roku sopocka branża turystyczna wraz z miastem promowała się na targach turystycznych w Helsinkach, Oslo, Toruniu, Gdańsku, Berlinie, i Norymberdze - informuje Magdalena Jachim.- Przeprowadziliśmy także kilka akcji promocyjnych w Polsce i zagranicą np. takich jak zakończenie lata w łódzkiej Manufakturze, Dni polskie w Pradze, promocje Sopotu w Katowicach podczas obchodów 150-lecia Katowic, strefa kulinarna, wypoczynkowa i informacyjna podczas festiwalu muzycznego w Karlskronie czy promocja Sopotu podczas otwarcia sezonu zimowego we włoskim kurorcie Madonna di Campiglio. Ważnym działaniem promocyjnym był także udział Sopotu i lokalnej branży na EXPO Mediolan.
Rok 2016 rozpoczął się zaś od intensywnej promocji Sopotu i lokalnej branży turystycznej na rynku skandynawskim. Turyści ze Szwecji, Norwegii, Finlandii czy Dani są nadal w czołówce statystyk odwiedzin w Trójmieście.
- Chcemy podtrzymywać ten pozytywny trend- zaznacza Jachim. - To też efekt kilkuletniej pracy na tych rynkach, współpracy z biurami podróży oraz dziennikarzami.
Eksperci z branży turystycznej nie mają wątpliwości, że na Pomorzu z Trójmiastem na czele liczba turystów będzie rosnąć. W ub. roku nasz region skupił 30 procent całego ruchu krajowego. Trzeba też wykorzystać szansę, jaką daje kryzys turystyki zagranicznej (patrz ramka na górze). Z tego też powodu Polska - jako kraj bezpieczny - może też przyciągać gości z Europy, a także Dalekiego Wschodu.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?