Jeśli uda się znaleźć finansowanie i prace zostaną zrealizowane do 2020 r., jak planują reprezentanci PKP PLK, będzie to najbardziej kosztowna inwestycja w Gdyni w ostatnim dziesięcioleciu. Dla porównania, na dokończenie Trasy Kwiatkowskiego i połączenie jej z obwodnicą wydano nieco ponad 231 mln zł.
Czytaj także: Port w Gdyni się rozwija. Powstanie nowoczesna stacja kolejowa
Samo sporządzenie studium wykonalności to koszt prawie 1,4 mln zł netto. Dokument obejmie swoim zakresem stację, aktualnie obsługującą Port Gdynia wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz jej powiązania z siecią kolejową. Jest to teren łącznie aż 70 hektarów, znajduję się na nim ponad 160 km torów i 400 rozjazdów. Dokument odpowie na pytanie, w jaki sposób przebudować stację, obsługującą port, aby mogła efektywnie spełniać swoją rolę w przyszłości. Analizy uwzględnią plany rozwojowe Gdyni, portu oraz kontrahentów, korzystających obecnie z infrastruktury kolejowej.
Czytaj także:
Port w Gdyni się rozwija. Powstanie nowoczesna stacja kolejowaPrace nad studium zakończą się we wrześniu 2015 r. Projekt sporządzenia dokumentu współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.
- Realizowane przedsięwzięcie potwierdza dążenie PLK do rozwoju sieci kolejowej i zapewnienia przewoźnikom dobrego dostępu do obszarów ważnych gospodarczo, w tym do portów morskich - mówi Remigiusz Paszkiewiczprezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. - Dobre wykorzystanie tych terenów będzie sprzyjać rozwojowi miast portowych.
Walery Tankiewicz, wiceprezes gdyńskiego portu, wyjaśnia, że znaczna większość infrastruktury kolejowej na portowych terenach w Gdyni powstała w okresie przedwojennym i była dostosowana do ówczesnych technologii.
- Nie odpowiada ona dzisiejszym i przyszłym potrzebom, wynikającym zwłaszcza z rozwoju transportu intermodalnego, obsługującego przewozy kontenerów i naczep przez regularne połączenia kolejowe - mówi Walery Tankiewicz. - Port Gdynia jest początkiem korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk, jednego z kilku kluczowych dla całej Unii Europejskiej. Tym samym zapewnienie efektywnego dostępu kolejowego do naszego portu jest nie tylko niezbędne dla jego rozwoju, ale też stanowi jedno z zobowiązań państwa polskiego, wynikających z regulacji unijnych w zakresie transportu.
Czytaj także: Gdynia: Strategiczna umowa dla rozwoju gdyńskiego portu oraz przyszłości Stoczni MW podpisana
Walery Tankiewicz dodaje, że w ciągu ostatnich pięciu lat przeładunki w gdyńskim porcie, obsługiwane drogą kolejową, wzrosły o 50 proc.
Przebudowa infrastruktury dostępu kolejowego do Portu Gdynia znajduje się na liście podstawowej projektów morskich, planowanych do wsparcia ze środków Funduszu Spójności w ramach mechanizmu Connecting Europe Facility (CEF). PKP PLK liczą więc, iż Komisja Europejska sfinansuje ponad połowę kosztów gigantycznego przedsięwzięcia.
Pensja minimalna 2024
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?